کفپوش‌های ضد باران در پیاده‌روهای کپنهاگ

به دلیل افزایش بارش باران در برخی نقاط جهان، برنامه‌ریزان شهری آن‌ها باید استراتژی‌های مناسبی را برای تغییر ساختار خیابان‌ها، پیاده‌روها و پارکینگ‌ها بکار گیرند تا سازه‌هایی مقاوم در مقابل تاثیرات آن ایجاد کنند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، اخیرا به علت افزایش بارش باران در بسیاری از نقاط جهان، ظرفیت شبکه‌های فاضلاب شهری به سرعت پر و در نتیجه منجر به بروز سیل می‌شود. سطوح غیر قابل نفوذ، آب باران را در سطح زمین نگه می‌دارد که باعث می‌شود به سمت فاضلاب‌ها جریان پیدا کند و باعث طغیان آن‌ها شود.

مدیران کلانشهر کپنهاگ، پایتخت دانمارک، با همکاری گروهی از معماران شهری برای حل این مشکل کف‌پوش‌هایی را طراحی کرده‌اند که قابلیت نفوذ آب و هدایت آن به سطح زیرین زمین را دارد. این کفپوش‌ها آزمایشی بکار برده شده است و نشان داده علاوه بر زیباسازی پیاده‌روها، قابلیت جذب آب باران آن به عنوان مکملی برای سیستم‌های فاضلاب شهری عمل می‌کند.

معماران کپنهاگ در طرح آزمایشی خود به پیشنهاد مدیران شهر در پیاده‌روی مقابل یکی از کافه‌های معروف پایتخت دانمارک کاشی‌هایی مقاوم در مقابل جاری شدن آب باران نصب کرده‌اند. این نوع کفپوش حدود پنجاه متر از پیاده‌روی مقابل کافه را در برگرفته است و می‌تواند آب باران را به خود جذب و در بستر خود فضاهایی سبز به شکل باغ ایجاد کند. آب باران قبل از نفوذ به لایه زمین از طریق این باغ‌ها تصفیه و به آب پاک برای سایر مصارف تبدیل می‌شود.

نصب این کفپوش‌های ضد جاری شدن آب باران هیچ مزاحمتی برای سایر زیرساخت‌ها به وجود نخواهد آورد چرا که روی کانال‌های زیرزمینی و در کنار سیستم‌های دفع فاضلاب شهری قرار می‌گیرد و در واقع عملکرد آن مانند مکملی برای این سیستم‌ها عمل می‌کند. تجربه نشان داده است که ایجاد سد بر سر راه آب رویکرد نامناسبی برای مقابله با افزایش سطح دریاها و شدت بارش باران است، در نتیجه استفاده از روش‌هایی نظیر نصب کف‌پوش‌هایی که آب را به خود جذب می‌کند می‌تواند کمک قابل توجهی برای جلوگیری از وقوع سیل در شهرها کند.

کد خبر 407104

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.