مالیات بر خروج از کشور سیاست اقتصادی صحیحی نیست

عضو سابق هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه اصفهان درباره مصوبه مجلس برای «دریافت مالیات بر خروج از کشور از مسافران»، گفت: به نظر می رسد دولت بیشتر به دنبال منابع سهل الوصول است تا منابع قابل استفاده اقتصادی؛ ساده‌ترین راه لزوما اقتصادی ترین راه نیست بنابراین چنین استراتژی مالیاتی قابل توجیه نیست.

هوشنگ شجری در گفتگو با خبرنگار ایمنا درباره مصوبه کمیسیون تلفیق مجلس با موضوع دریافت مالیات خروج از کشور از مسافران اظهار کرد: در شرایط موجود که میزان مسافرت‌ها بسیار محدود شده و برخی این مسافرت‌ها نیز ضروری است، چنین مالیاتی قابل توجیه نیست. بر اساس اطلاعات موجود حدود پنج میلیون مهاجر از ایران وجود دارد و بنابراین تمامی مسافرت‌های خارج از کشور نیز به منظور گردش و تفریح نیست؛ این مالیات می‌تواند فشار مضاعفی بر خانواده‌هایی که به عنوان مثال برای دیدار فرزند یا به طور کلی خانواده خود از کشور خارج می‌شوند، ایجاد کند.

وی در خصوص معافیت‌های مالیاتی که در این باره وضع شده است نیز گفت: در اقتصاد مفهومی به نام اطلاعات نامتقارن وجود دارد که در واقع به این مسئله اشاره می‌کند که افراد از هدف اصلی انجام عملی توسط دیگری مطلع نیستند؛ برای مثال می‌توان اینگونه گفت که فردی ممکن است برای عملی ضروری از کشور خارج شود در حالی که از نگاه برخی این سفر ممکن است غیر ضروری تلقی شود. با اینکه دانشجویان و بیماران، مدارک خاص خود را در اختیار دارند، اما بسیاری از خانواده‌ها که برای دیدار دیگر اعضای خانواده از کشور خارج می‌شوند نیز از سفرهایی با عنوان گردشگری استفاده می‌کنند.

عضو سابق هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه اصفهان خاطرنشان کرد: منابع بسیار مناسب دیگری برای تامین مالی دولت وجود دارد، اما از آن‌جا که دولت توان استفاده از این منابع را ندارد به بهره برداری از منابع سهل الوصول این چنینی روی می‌آورد. این اقدام همچنین می‌تواند ضمن محدود کردن تعداد سفرهای خارجی، محرومیت نیز ایجاد کند.

شجری درباره استراتژی‌های مالیاتی دولت و مجلس نیز اظهار کرد: این اقدامات متاسفانه از نظر اقتصادی قابل تایید نیست. به نظر می رسد دولت بیشتر به دنبال منابع سهل الوصول است تا منابع قابل استفاده اقتصادی. برای تایید این موضوع نیز می‌توان به گزینه‌هایی مانند دریافت مالیات از سپرده‌های بانکی و مالیات بر درآمدهای سرمایه‌ای اشاره کرد.

وی افزود: در عوض دولت از منابعی که می‌تواند درآمدهای مناسبی برای خود داشته باشد به دلایلی مانند ناتوانی در وصول یا سختی وصول شدن، استفاده نمی‌کند. باید توجه کرد که ساده‌ترین راه لزوما اقتصادی ترین راه نیست بنابراین چنین استراتژی مالیاتی نیز قابل توجیه نیست.

کد خبر 407091

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.