شهرداری‌ها مکلف به رعایت قانون هوای پاک هستند

مدیرکل حفاظت محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران بابیان اینکه قانون هوای پاک در سال ۹۶ تصویب شد، گفت: قانون هوای پاک شهرداری‌ها را هم برای حفاظت از هوای پاک در مواقع اضطرار و هشدار مکلف کرده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شینا انصاری در چهارمین نشست کمیته تخصصی محیط زیست و توسعه پایدار کلانشهرهای ایران که به میزبانی شهر یزد برگزار شد، اظهار کرد: اقدامات در خصوص پیشگیری از آلودگی هوا توسط دستگاه های مختلف ناهماهنگ است زیرا با اجرا شدن درست و به موقع تمام بندهای قانون هوای پاک و آیین نامه های مربوط به آن شاید امروز با چنین آلودگی هوایی مواجه نبودیم.

وی با بیان اینکه حل مسئله آلودگی هوا در گروی اقدامات یک متولی نیست، افزود: ۲۰ دستگاه در امر پیشگیری از آلودگی هوا مسئولیت دارند.

مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران با بیان اینکه سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان سیاستگذار حوزه محیط زیست و پیشگیری از آلودگی هوا است، تاکید کرد: لازم است این نهاد، ماهانه اقدامات را از دستگاه های مربوطه در کارگروه ملی هوای پاک مطالبه ملی کند.

وی با بیان اینکه نظارت عالیه برعهده سازمان حفاظت محیط زیست است، تصریح کرد: وزارت صنعت وظیفه دارد رعایت الزامات محیط زیستی، نظارت بر مجوز واردات خودروها و نظارت بر عملکرد صنایع را انجام دهد.

انصاری افزود: وزارت نفت طبق قانون هوای پاک مکلف است سوخت بنزین و نفت گاز  یورو چهار را در کلانشهرها و ۱۶۳ محور مواصلاتی کشور توزیع کند.

وی با اشاره به طرح کهاب گفت: هدایت بخارات سمی و سرطان زا بنزین در جایگاه های سوخت توسط وزارت نفت باید انجام شود.

مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران گفت: به واسطه تحریم ها هنوز نتوانستیم به طور کامل سوخت یورو ۴ را ارائه بدهیم هر چند از سال ۹۰ بنزین ارائه شده استاندارد است، اما در سوخت دیزل همچنان گوگرد وجود دارد.

وی با اشاره به تولید و شماره گذاری خودروهای نو گفت: خودروهای یورو ۵ باید از سال آینده شماره گذاری شود و محیط زیست با پیش فروش خودروهای یورو ۴ مخالفت کرده است.

انصاری گفت: موتورسیکلت ها بخش مهمی از آلاینده‌های هوا را تولید می کنند و در قانون هوای پاک تبدیل موتورسیکلت کاربراتوری به انژکتوری یا برقی دیده شده که هنوز به نتیجه نرسیده است.

مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران با بیان اینکه حمایت از تولید خودروهای پایه گاز سوز و موتور سیکلت های برقی طبق آیین نامه ۲ قانون هوای پاک دیده شده است، افزود: اگر چه توقف تولید موتورسیکلت کاربراتوری از سال ۹۵ باید انجام می شد، اما چون چهار هزار و ۳۰۰ موتورسیکلت کاربراتوری در انبارها داشتیم باز هم شماره گذاری شد ، اما در نهایت تولید آن در کشور متوقف است.

وی گفت: قانون هوای پاک شهرداری ها را هم برای حفاظت از هوای پاک در مواقع اضطرار و هشدار مکلف کرده است.

کد خبر 407086

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.