انگلیس باید خودش را از دخالت در موضوعات داخلی ایران دور نگه دارد

یک کارشناس روابط بین الملل گفت: اعتراض ایران به رفتار خلاف دیپلماتیک سفیر انگلیس منطقی بوده و تداوم این نوع رفتارها می تواند باعث اخراج وی از ایران شود. انگلیس باید خودش را از خالت در موضوعات داخلی ایران دور نگه دارد.

مرتضی مکی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، در مورد خروج سفیر انگلیس و احتمال بازگشت وی به ایران اظهار کرد: دخالت های سفیر انگلیس در ماجرای اعتراضات به سقوط هواپیمای اوکراینی و اظهارات دیپلماتیک تندی که میان تهران و لندن در چند روز گذشته بیان شده بود باعث شد دولت انگلیس سفیر خود را برای یک مشاوره فرا بخواند اما اعلام کرد که به زودی به ایران بازمی گردد.

وی افزود: انگلیسی ها در قیاس با سایر کشورهای اروپایی دیپلماسی فعال تری داشته و از مزیت‌های حضور سفیرشان در ایران به خوبی آگاه و بدان اهمیت می دهند؛ برخی کشورهای اروپایی با ایران رابطه تنش آمیزی پیدا کرده اند که به درازا کشیده است و برای رفع آن تلاش نکرده‌اند و سعی در حل کردن آن نیز ندارند؛ در حالی که انگلیسی ها به دلیل اهمیتی که برای نقش جمهوری اسلامی ایران قائل هستند تلاش می کنند حداقل روابط دیپلماتیک خود را با ایران حفظ و از آن مراقبت کنند.

این تحلیلگر روابط بین الملل ادامه داد: در پنج سال گذشته جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا همواره از کاهش سطح روابط ایران و کانادا ناخشنود بوده و ابراز امیدواری کرده بتواند برای بهبود روابط دیپلماتیک به راه حل جامعی برسد. این در حالیست که کانادا در ایران سفارت ندارد و نه تنها هیچ اقدام سازنده ای برای بازگشایی آن انجام نداده، سفیر ایران را نیز از کانادا اخراج کرده است.

مکی تصریح کرد: دولت انگلیس پس از بازگشایی سفارتخانه اش در کشور و حتی در مواقعی که روابط دیپلماسی با ایران را به حداقل رسانده بود، خواهان بازگشت به ایران بود و برای برقراری این رابطه تا سطح عالی مقامات تلاش کرد. این موضوع بیانگر این است که انگلیسی ها به اهمیت حضور سیاسی و دیپلماتیک‌شان در تهران به خوبی آشنا و آگاه هستند و به شعارهای ضد انگلیسی که در ایران داده می شود نه تنها اهمیتی نداده بلکه همه تلاششان بر این است که در اوج تنش ها سفارتشان در تهران بسته نشود. باتوجه به تجربه طولانی مدت سابقه استعماری انگلیسی ها در گوشه و کنار جهان و منطقه خاورمیانه و خلیج فارس، همواره این کشور در تلاش بوده تا با استفاده حداکثری از این رابطه برای پیشبرد اهداف سیاسی خود بهترین بهره برداری را داشته باشد. انگلیس همیشه سعی می کند با وجود همه تنش ها و سخنان دیپلماتیک تندی که میان پایتخت های دو کشور مطرح می شود، سطح روابط دیپلماتیک را حفظ کند.

وی خاطرنشان کرد: به نظر نمی رسد در چنین شرایط سیاسی، ایران سفیر انگلیس را عنصری نامطلوب اعلام کند و هنوز از هیچ موضع رسمی سفیر انگلیس عنصر نامطلوب تشخیص داده نشده و بعید به نظر می رسد که ایران در شرایط سیاسی کنونی چنین تصمیمی را اتخاذ کند؛ اگرچه در عرصه سیاسی همه نوع رفتاری امکان پذیر است اما باتوجه به تحولات منطقه و مناسباتی که میان ایران و آمریکا پیش آمده، ایران نمی خواهد پیشگام بروز تنش در منطقه باشد و با اظهار نظری دیپلماتیک سیگنال منفی به لندن ارسال کند؛ اما اعتراض ایران به این رفتار خلاف دیپلماتیک سفیر انگلیس منطقی بوده و تداوم این نوع رفتارها می تواند باعث اخراج سفیر این کشور از ایران شود. انگلیس باید خودش را از دخالت در موضوعات داخلی ایران دور نگه دارد.

کد خبر 407049

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.