انحصار در جمع‌آوری ضایعات غیرقانونی است

رئیس کمیسیون حقوقی و رسیدگی به شکایات مردمی شورای اسلامی شهر همدان گفت: باید سیاست‌گذاری‌های مشخص و مدونی انجام شود تا پیمانکار بتواند با رقابت بخش خصوصی، ضایعات را جمع آوری کند و مجاز به انحصار و جلوگیری از فعالیت دیگران نیست.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مریم روانبخش پیش از ظهر امروز (چهارشنبه) در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: امروزه زباله در شهرها و کشورهای دیگر، معضل شهری محسوب نمی‌شود؛ بلکه با برنامه‌ریزی‌های مدون، بازیافت و تولیدات ناشی از زباله در تولید و ایجاد مشاغل مختلف جامعه نقش مهمی دارد که این مهم هم می‌تواند در حفظ محیط زیست و همچنین اقتصاد جامعه، نقش‌آفرینی کند.

وی افزود: متأسفانه شهرداری همدان برنامه منسجمی در چند ساله اخیر درخصوص مدیریت پسماند نداشته و به صورت مقطعی بخشی از اقدامات مربوط را در ارتباط با جمع‌آوری و بازیافت زباله انجام داده که هر بار با شکست روبرو شده است.

رئیس کمیسیون حقوقی و رسیدگی به شکایات مردمی شورای اسلامی شهر همدان با تاکید بر اینکه عدم برنامه‌ریزی در این زمینه سبب سردرگمی شده است، تصریح کرد: اگر سیاست جمع آوری و بازیافت زباله مشابه کشورهایی باشد که در این مقوله برنامه‌ریزی مدون داشته و توانسته‌اند علاوه بر ایجاد شغل برای بخش وسیعی از مردم و حفظ محیط زیست، تولید سرمایه داشته باشند، قطعا شرایط بهتری خواهیم داشت.

وی ادامه داد: قرارداد بین اشخاص اعم از حقیقی و حقوقی، دولتی، تعاونی و خصوصی که نتیجه آن اخلال در رقابت باشد، در بازار ممنوع بوده؛ از این‌رو تجدیدنظر در فرآیند کلی و نحوه مدیریت پسماند الزامی است.

روانبخش با اشاره به اینکه بر اساس قانون، نباید قرارداد منعقده بین سازمان مدیریت پسماند و پیمانکار مربوطه از طریق مزایده انجام شود، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه واگذاری، جمع‌آوری و حمل و فروش ضایعات، دارای ارزش مالی است، باید سیاست‌گذاری‌های مشخص و مدونی انجام شود تا پیمانکار بتواند با رقابت بخش خصوصی، این ضایعات را جمع آوری کند و مجاز به انحصار و جلوگیری از فعالیت دیگران نیست.

وی با تاکید بر اینکه جلوگیری از کسب‌وکار مردم، جرم است، اضافه کرد: شهروندان از حقِ فرصت برابر و دسترسی به مشاغل و انتخاب آزادانه حرفه موردنظر طبق موازین قانونی به گونه‌ای که قادر به تأمین معاش خود به صورت منصفانه و آبرومندانه باشند، برخوردارند.

کد خبر 407043

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.