کشف قدیمی‌ترین مدال بازی‌های چوگان در ایران

رئیس مرکز اسناد و کتابخانه ملی اصفهان ازکشف قدیمی‌ترین مدال ایران که مربوط به بازی‌های چوگان بوده است، خبر داد.

مسعود کثیری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: چوگان ورزشی است که ما مدعی هستیم که از ایران و آسیای میانه برخواسته است. این ورزش در حال حاضر در کل دنیا گسترش پیدا کرده و به یک ورزش محبوب و گران قیمت کشورها تبدیل شده است.

وی ادامه داد: تلاش‌های بسیاری انجام شد تا این ورزش به نام ایران ثبت جهانی شود اما متاسفانه کشورهای دیگر پیشگام شدند و به نام خود ثبت کردند.

رئیس مرکز اسناد و کتابخانه ملی اصفهان با بیان اینکه برای ثبت چوگان نیاز به مدارک تاریخی داریم، گفت: مدالی که کشف شده است تصویر بازی چوگان بر روی آن حک شده و ما حدس میزنیم که این مدال برای مسابقات ورزشی به ورزشکاران داده می شده است.

وی افزود: قدمت این مدال را به حدود هزار سال پیش نسبت داده‌ایم اما باید آزمایشات دقیق تری بر روی آن انجام شود. این مدال نشان دهنده این است که این ورزش به طور رسمی در کشور انجام می‌شده و برای ورزشکاران جوایزی طراحی شده است.

کثیری با اشاره به نحوه کشف این مدال گفت: این مدال توسط یک شخص به سازمان کتابخانه اسناد ملی برای بررسی اهدا شده است و محققانی که تمایل دارند بر روی این مدال تحقیق کنند ما آن را در اختیار آن ها قرار می‌دهیم.

کد خبر 407042

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.