راهکار جالب هند در مواجهه با کاهش زمین‌های کشاورزی

کشاورزی بر پشت‌بام یکی از گزینه مهم برای کشاورزی شهری در صورت مواجهه با کمبود زمین زراعی، به‌خصوص در بسیاری از شهرهای هندوستان به شمار می‌رود؛ این روش می‌تواند نقش مهمی در مدیریت زیست‌محیطی شهری و افزایش کیفیت هوا ایفا کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، شهری‌سازی در جوامع هندی به یک پدیده عمومی تبدیل شده است که این امر منجر به کاهش چشمگیر زمین‌های کشاورزی و افزایش جمعیت شده است. با افزایش بی‌رویه جمعیت، نیاز به ساختمان‌های مسکونی افزایش یافته است و به همین دلیل از زمین‌های کشاورزی و زراعی برای احداث مکان‌هایی برای سکونت شهروندان استفاده می‌شود که همین امر منجر به کاهش چشمگیر فضاهای سبز و مزارع در سراسر هندوستان شده است.

در نتیجه این پدیده، شهروندان هندی با کاهش منابع غذایی روبرو شده‌اند و نسل‌های آتی این کشور با تهدیداتی جدی مواجه خواهد بود. احداث ‌بام‌باغ ‌ها یکی از بهترین اقداماتی است که مقامات رسمی به همراه معماران برای حل این مسئله مطرح کرده‌اند و باوجود این‌که تنها چند سال از پیاده‌سازی این طرح می‌گذرد اما موفقیت‌های چشمگیری به دنبال داشته است و در میان مردم هند از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار شده است.

امروزه در بسیاری از شهرهای جهان، مردم به روش‌های مختلف نظیر احداث باغ‌های عمودی یا بام‌باغ‌ها به تولید بخش اعظمی از مواد غذایی خود می‌پردازند و نیاز خود به منابع خوراکی خارجی را کمتر می‌کنند. این کار فواید بسیاری برای آن‌ها و شهرهایشان دارد؛ ضرورت جبران فضاهای سبز برای حفظ کیفیت محیط زیست یک امر بسیار ضروری است چرا که سازه‌های سخت و غیر قابل نفوذ به سرعت در حال جایگزین شدن این فضاها می‌باشد. احداث پشت‌بام‌های سبز یا ‌بام‌باغ‌ها در مناطق مسکونی و تجاری یک انتخاب بسیار مناسب برای کاهش اثرات منفی ناشی از ساخت‌وساز شهری به شمار می‌رود که فواید زیادی را برای محیط زیست، اقتصاد و جامعه به دنبال دارد.

علاوه‌براین، سیستم‌های بام‌باغ‌ها بین ۶۰ تا ۱۰۰ درصد از آب باران دریافتی خود را حفظ می‌کند و برای مصارف مختلف، از جمله آبیاری گیاهان باغ و تامین آب خوراکی ساکنان یک مجتمع مورد استفاده قرار می‌دهد. همچنین پشت بام‌هایی که بر فراز آن‌ها فضاهای سبز تعبیه شده طول عمر طولانی‌تر نسبت به  پشت‌بام‌های معمولی دارد چرا که از اشعه ماورء بنفش و افزایش شدید دما، که منجر به نفوذپذیری سقف در زمان بارش باران و برف می‌شود، در امان است. گیاهان سبز باعث خنک‌سازی پشت‌بام درفصول سرد می‌شود زیرا همچون یک عایق عمل می‌کند که بر فراز بام سایه می‌افکند و از نفوذ گرما به داخل ساختمان خودداری می‌کند.

اگرچه احداث بام‌باغ‌ یک مفهوم نسبتا جدید در شهرهای هندوستان است، بااین حال افزایش این فضاهای سبز شهری روز به روز در حال افزایش است و در میان مردم ازمحبوبیت بالایی برخوردار می‌شود. زیست‌شناسان و مقامات رسمی در تلاشند اهمیت پرورش مواد غذایی خانگی را در میان هندی‌ها افزایش دهند و آن‌ها را از زندگی پایدار، به عنوان یک ضرورت در شرایط تغییر زیست‌محیطی، آگاه سازند. هر چه جمعیت مردم شهرهای هندی بیشتر می‌شود، نیاز به کشاورزی شهری به عنوان روشی پایدار برای تولید سبزیجات و غلات تازه به میزان زیاد نیز افزایش می‌یابد.

احداث باغ‌ها و زمین‌های کشاورزی بر پشت‌بام‌ها می‌تواند یک جایگزین مناسب در مواجهه با کاهش زمین‌های زراعتی شهری باشد، به خصوص در کشور هند که با رشد بی‌رویه جمعیت، افزایش مناطق مسکونی و کاهش زمین‌های کشاورزی و فضاهای سبز روبرو است. مردم با احداث بام‌باغ‌ها می‌توانند مدیریت زیست‌محیطی شهری را به عهده بگیرند و در بهبود کیفیت هوا نقش مهمی ایفا کنند. تولید مواد غذایی و سبزیجات خوراکی ارگانیک در مزارع شهری از دیگر فواید بسیاری مهمی است که روز به روز بر تعداد افرادی که به سمت احداث مزارع خانگی و بام‌باغ‌ها گرایش پیدا می‌کنند، می‌افزاید.  

کد خبر 407036

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.