قاتلی به نام پنیر پیتزا

ارتباط بین مصرف پروتئین و مرگ های سرطانی، خواص ‌گردو برای کودکان، حذف شیر خطرناک تر از خطر آفلاتوکسین، قاتلی به نام پنیر پیتزا و هشت ‌نوع سبزی برای کاهش قندخون دیابتی‌ها را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به ‌گزارش ‌خبرنگار ایمنا، نتیجه ‌مطالعه اخیر محققان نشان ‌می‌دهد مصرف ‌بیش ‌از اندازه پروتئین ریسک مرگ ناشی ‌از سرطان را تا چهار ‌درصد افزایش ‌می‌دهد. ‌همچنین نتایج نشان ‌می‌دهد مصرف ‌بیش از ‌حد ‌پروتئین ریسک ‌مرگ را تا ۷۴ درصد افزایش ‌می‌دهد و احتمال مرگ ‌ناشی ‌از دیابت ‌را هم ‌تا ‌چندین برابر بیشتر می‌کند. ‌با این ‌حال پروتئین‌ یکی از سه ماده مغذی اصلی موردنیاز بدن است که علاوه بر افزایش روند رشد ‌و ترمیم بافت‌ها به ساخت ‌و حفظ توده عضلانی ‌کمک می‌کند. از این رو باید مقدار کافی پروتئین در رژیم غذایی گنجاده شود.

مطابق ‌توصیه ‌کارشناسان، ۱۰ تا ۳۰ درصد مصرف ‌کل کالری روزانه باید ‌شامل ‌پروتئین باشد. ‌به ‌عنوان ‌مثال اگر مصرف روزانه کالری شما ۱۵۰۰ است، ‌انرژی ‌به ‌دست ‌آمده از پروتئین ‌تان باید بین ۱۵۰ تا ۴۵۰ کالری باشد. برخی متخصصان هم توصیه می‌کنند که باید ۰.۸ گرم پروتئین به ازای هر کیلوگرم از بدن در روز مصرف شود. بدین منظور باید وزن بدن ‌در عدد ۰.۸ ضرب شود. به عنوان مثال برای فردی با وزن ۷۵ کیلوگرم، میزان پروتئین مصرفی روزانه اش ۶۰ گرم خواهد بود. ‌اما ‌در مورد افراد ‌پرفعالیت ‌نظیر ورزشکاران، میزان مصرف ۱.۲ تا ۱.۷ گرم پروتئین به ازای هر کیلوگرم از وزن بدن توصیه می‌شود. همچنین طبق برخی توصیه‌ها، میزان پروتئین مصرفی برای مردان ۵۶ گرم و برای زنان ۴۶ گرم است.

حذف شیر، خطرناک تر از خطر آفلاتوکسین

رییس ‌سازمان غذا و دارو با اشاره به نظارت‌های این سازمان بر فرآیند تولید شیر و شرکت‌های پاستوریزه‌سازی آن، اظهار کرد: مردم حتما باید خوردن شیر را در برنامه غذایی‌شان قرار دهند. نخوردن و حذف شیر از سبد غذایی مردم، بسیار بسیار خطرناک‌تر از خطر آفلاتوکسین است.

محمدرضا شانه‌ساز با تاکید بر مباحثی مبنی بر وجود سم آفلاتوکسین در شیر، گفت: مردم مطمئن باشند که سازمان غذا و دارو در این زمینه نظارت‌های لازم و کافی را بر فرآیند تولید شیر و شرکت‌های پاستوریزه‌سازی شیر انجام می‌دهد؛ به‌طوری که قبل از تولید، در حین تولید، بعد از تولید و در زمان خروج و هم در زمان توزیع شیر در بازار مورد ارزیابی و کنترل قرار می‌گیرد و اعداد و ارقامی که طی این چند روز برای وجود آفلاتوکسین در شیر اعلام شده است، اصلا صحت ندارد.

وی تاکید کرد: ‌حذف شیر از سبد غذایی روزانه قطعا آسیب‌زا است. حتی باید توجه کرد که خطراتی که بر اثر خوردن شیر به میزان بسیار زیاد مطرح می‌شود و در همه دنیا هم وجود دارد، احتمالی است. بنابراین هیچ عقل سلیمی نمی‌پذیرد که یک خطر قطعی را با یک خطر احتمالی عوض کند.

قاتلی به نام پنیر پیتزا

یک ‌کارشناس ارشد تغذیه، ‌اظهار کرد: پنیر پیتزا کاربرد بسیار زیادی در دایره تولید فست فود دارد و تولید طیف وسیعی ‌از فست فودها به ‌خصوص پیتزاها بدون آن امکان پذیر نیست.

مریم مظفری افزود: پنیر پیتزا یکی پرچرب ترین موادی است ‌که در درست کردن انواع پیتزا به کار می رود و صد در صد چاق کننده است ضمن اینکه سرطان زا هم به ‌شمار می رود.

این کارشناس ارشد ‌و متخصص تغذیه گفت: پنیر پیتزا از شیر پرچرب تهیه می شود. در ایران ما دو نوع پنیر پیتزا داریم، یکی در آن از مواد لبنی نظیر روغن و کره و کازئین به کار برده می شود و نوع دیگر آن منشا گیاهی دارد.

وی با ‌بیان اینکه هر دو نوع پنیر پیتزا در هر هر صورت حاوی چربی قابل توجهی هستند، افزود: چربی موجود در پنیر پیتزا واقعا مضر است چرا که اول اینکه اشباع شده و دوم ترانس است. اگر می خواهید پنیر پیتزای موجود در فست فودها ضرر کمتری برای بدن شما داشته باشد بهتر است آن را سبزیجات مصرف کنید.

مظفری ‌تاکید کرد: ‌حتما کش دار بودن تکه های پیتزا را دیده اید. این کش دار بودن به این دلیل به وجود آمده است که در پنیر پیتزا به شکل واقعا بدی اسید چرب ترانس به کار برده شده است. این ماده غذایی صد در صد منفی باعث گرفتگی رگ های خونی می شود.

این متخصص ارشد تغذیه، تصریح کرد: یک برش از پنیر پیتزا دارای موادی است که برای بدن واقعا ضرر دارد. یک گرم کامل قند در یک برش پنیر پیتزا وجود دارد و علاوه بر آن حاوی بیش از ۲۰ گرم چربی است. سلنیوم، فولات، فسفر، کربوهیدرات، فیبر رژیمی، تیامین و نیاسین از دیگر مواد تشکیل دهنده پنیر پیتزا به شمار می روند.

مظفری خاطرنشان کرد: پنیرها به دو گروه انعقادی و فراپالایش تقسیم می‌شوند. در نوع انعقادی آنزیم به ترکیب اضافه می شود و پروتئین های نامحلول رسوب می کنند. پس از آبگیری به آن نمک می زنند. در فراپالایش از شیر کمتری برای تولید استفاده می شود. این نوع پنیر انرژی بالاتری دارند.

این متخصص تغذیه، گفت: پنیر پیتزا به دلیل دارا بودن انواع مواد مضر، چربی و قند بالا قاتل سلامتی محسوب می شوند. مصرف آن با سبزیجات توصیه می شود تا مواد مضر موجود در آن کمتر جذب بدن شوند.

خواص گردو برای کودکان

گردو به رشد مغز کمک می کند و باعث بهبود قدرت ذهن می شود. گردو حاوی منیزیم و ویتامین های گروه B است. حتی افزودن مقداری کمی گردو به رژیم غذایی کودکان می تواند بسیار مفید باشد. هرچند که خواص گردو بیشمار است ولی در مصرف آن نباید زیاده روی کرد. گردو منبع غنی از مواد معدنی و ویتامین ها است. گردو برای سلامت مو و پوست مفید است همچنین باعث افزایش هوش، حافظه و قوای جسمانی کودک شما می‌شود. بهتر است قبل از اضافه کردن گردو به رژیم غذایی کودک با پزشک مشورت کنید.
غذاهای غیر گیاهی منبع بسیار خوبی از روغنهای چرب امگا سه و سایر چربی ها هستند. برای بچه ها و کودکان نو پا که فقط رژیم غذایی گیاهی دارند، می توان گردو را در سالادها یا دیگر غذاهای آنها اضافه کرد.

گردو به رشد مغز کمک می کند و باعث بهبود قدرت ذهن، افزایش هوش و فعالیت‌های مغزی می‌شود. تقویت حافظه و افزایش قدرت یادگیری نیز از خواص مهم گردو برای کودکان است. کودکان به انرژی زیادی احتیاج دارند. گردو انرژی زیادی برای بدن تأمین می کند و به همراه سایر میوه های خشک یک میان وعده بسیار خوب برای کودکان محسوب می شود. یک میان وعده عصرانه با ترکیبی از خرما و گردو انرژی کافی برای بچه ها فراهم می کند.

گردو منبع منیزیم و ویتامین های B است. حتی افزودن مقداری کمی گردو به رژیم غذایی کودک می تواند بسیار مفید باشد. منیزیم و ویتامین B در عملکرد صحیح سیستم قلبی و عصبی کمک می کند. کودکان با مصرف گردو احساس انرژی بیشتری می کنند. یکی از خواص گردو برای کودکان افزایش انرژی و تقویت حافظه است. از دیگر خواص گردو برای کودکان که نقش حیاتی در سلامتی آن ها دارد، آنتی اکسیدان های قوی موجود در آن است. خارج کردن مواد سمی از بدن کودک و خلاص شدن از رادیکال های آزاد با مصرف گردو امکان پذیر است. گردو را می توان در لقمه های غذایی و یا به عنوان میان وعده مقوی مصرف کرد.

هشت نوع سبزی برای کاهش قند خون دیابتی‌ها

انتخاب سبزیجات کم کربوهیدرات یک گام هوشمند در کنترل قند خون مبتلایان به دیابت نوع دو  است. این نوع سبزیجات حاوی ویتامین ها، مواد معدنی و فیبر و در عین حال کم کالری هستند. بهترین گزینه‌های گیاهی برای کنترل قند خون دیابتی‌ها از این قرار است:

گل کلم:  این نوع سبزی سرشار از ویتامین ث، فیبر، پتاسیم و فولات است. به علاوه مصرف روزانه ۱۲۲ گرم از این سبزی در روز تا ۱۴ درصد خطر ابتلا به دیابت نوع دو را کاهش می‌دهد.

مارچوبه: این گیاه نیز در هر فنجان تنها ۲۷ کالری و ۵ گرم کربوهیدرات دارد و سرشار از ویتامین‌های آ و کا است. هنگام خرید مارچوبه تلاش کنید ساقه‌های سبز روشن آن را انتخاب کنید. مصرف منظم مارچوبه سبب کنترل میزان قند خون و افزایش تولید انسولین در بدن می‌شود.

اسفناج: این سبزی ‌کم کربوهیدرات انتخاب عاقلانه‌ای برای مبتلایان به دیابت نوع دو و حاوی فولات، بتاکاروتن و ویتامین کا است. محققان حتی اعلام کرده اند که رژیم غذایی سرشار از سبزیجات برگ سبز تیره مانند اسفناج خطر ابتلا به دیابت را تا حدود زیادی کاهش می‌دهد.

گوجه فرنگی: حاوی ویتامین ث و یک منبع عالی از ویتامین آ و پتاسیم محسوب می‌شود. هر فنجان آب گوجه فرنگی تنها ۳۲ کیلوکالری دارد. گوجه فرنگی حاوی لیکوپن و آنتی اکسیدان‌های قوی است که در برابر بیماری‌های قلبی، سرطان پروستات محافظت ایجاد می‌کند ضمن این که برای دیابتی‌ها یک خوراکی کم کربوهیدرات است.

کلم بروکلی: علاوه بر این که کربوهیدرات کمی دارد، سرشار از ویتامین‌های آ، ث و کا، فیبر و آهن است.

خیار: یک فنجان ‌خیار خرد شده تنها ۵ گرم کربوهیدارت دارد و شما در صورتی که مبتلا به دیابت باشید، بدون هیچ گونه نگرانی می‌توانید مقادیر زیادی از آن را مصرف کنید. خیار یک منبع عالی از ویتامین کا، پتاسیم و ویتامین ث نیز محسوب می‌شود.

کلم: خوردن کلم یک راه ارزان برای اضافه کردن ویتامین‌های کا و ث به رژیم غذایی است البته به علاوه آنتی اکسیدان ها، فیبر، منگنز و ویتامین ب ۶.

کلم بروکسل: این نوع کلم نیز سرشار از ویتامین آ، ث و فولات و فیبر است و محققان بر این باورند که علاوه بر فوایدش برای دیابتی ها، می‌تواند برخی سرطان‌ها را دفع کند.

کد خبر 407029

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.