کاهش آفلاتوکسین در شیر طی ۱۰ سال گذشته در ایران

یک متخصص بهداشت و کنترل کیفیت مواد غذایی گفت: در ۱۰ سال گذشته مقدار آفلاتوکسین شیر یک روند کاهشی داشته و حتی برخی کارخانه‌های تولید شیر و مواد لبنی به کشورهای اروپایی صادرات دارند و اگر کیفیت شیر در کشور هر گونه مشکلی داشت، قطعا این صادرات اتفاق نمی‌افتاد.

مسعود سامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه منشأ سم موجود در شیر و لبنیات موسوم به آفلاتوکسین در علوفه مصرفی دام است، اظهار کرد: اگر دام، غذایی مثل علوفه یا ذرت را بخورد که آلوده به کپک های سازنده سم آفلاتوکسین باشد، در کبد دام آفلاتوکسین متابولیزم می‌شود و تحت عنوان آفلاتوکسین M1  وارد شیر می‌شود.

وی ادامه داد: سم آفلاتوکسین در محصولات کشاورزی وجود دارد و همیشه اندازه‌گیری می‌شود تا از حد مجاز و استاندارد بیشتر نشود زیرا در تمام دنیا یک حد مجاز تعریف شده دارد و هیچ جای جهان را  نمی‌توان نام برد که میزان این سم در محصولات آنجا صفر باشد.

متخصص بهداشت و کنترل کیفیت مواد غذایی تصریح کرد: نکته مهم این است که آفلاتوکسین نباید از حد مجاز در این محصولات بیشتر شود و این ماده چیزی نیست که قابل افزودن باشد و اگر افزوده شد اشتباه و بازی با جان و سلامت مردم است، این ماده در شیر وجود دارد و با انجام فرآیندهای ویژه کنترل می‌شود که از حد مجاز تعریف شده بالاتر نرود.

میزان استاندارد آفلاتوکسین در ایران با آمریکا برابر است

وی با توضیح اینکه استاندارد ملی که برای آفلاتوکسین در کشور تعریف شده مطابق با استاندارد این ماده در آمریکا است، افزود: استاندارد ‌آفلاتوکسین در کشور از استاندارد اتحادیه اروپا برای این ماده پایین‌تر است و حدود ۰.۱ میکروگرم در کیلوگرم است و در عمده محصولات لبنی که در کشور تولید می‌شود،  حتی از حد مجاز هم پایین‌تر است، مردم نگران نباشند و بدانند که در تمام کارخانه‌های شیر و مواد لبنی یک مسئول کنترل کیفیت هست که سختگیرانه‌تر از استانداردهای موجود عمل می‌کند.

سامی خاطرنشان کرد: در ۱۰ سال گذشته مقدار آفلاتوکسین شیر یک روند کاهشی داشته و حتی برخی کارخانه‌های تولید شیر و مواد لبنی به کشورهای اروپایی صادرات دارند و اگر کیفیت شیر در کشور هر گونه مشکلی داشت، قطعا این صادرات اتفاق نمی‌افتاد.

وی با اشاره به اینکه مطرح کردن موضوع وجود مقدار بالای آفلاتوکسین در شیرهای مصرفی در حد احتمال بوده، اضافه کرد: مقدار مصرف سرانه شیر باید حدود ۹۰ لیتر در سال باشد و حد استاندارد آفلاتوکسین در شیر هم بر اساس مصرف سرانه اندازه‌گیری و مشخص می‌شود که مصرف سرانه شیر در کشور بسیار پایین و به همان نسبت مقدار دریافت آفلاتوکسین حد مجاز هم کمتر دریافت می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشکده تغذیه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ادامه داد: اگر مقدار آفلاتوکسینی که از شیر و سایر مواد غذایی که دارای این ماده است، مانند آجیل‌ها دریافت می‌کنیم، در دراز مدت زیاد و بیشتر از حد مجاز شود، احتمال ابتلا به سرطان کبد وجود دارد.

وی با اشاره به میزان استاندارد آفلاتوکسین موجود در برخی مواد غذایی گفت: موضوع آفلاتوکسین سال‌ها است، با دقت و بسیار کارشناسی شده بررسی می‌شود تا سلامت مصرف‌کنندگان حتی درصدی به خطر نیفتد، میزان وجود این سم و کنترل حد مجاز آن در مواد غذایی مختلف مثل خشکبار، فراورده‌های گیاهی و لبنیات دائما پیگیری می‌شود.

 سامی اضافه کرد: استانداردهای اجباری و مشخصی در این زمینه لحاظ می‌شود و در ایران نسبت به بسیاری از کشورهای دیگر قوانین سختگیرانه‌تری داریم و به طور مستمر نیز پایش و نظارت همیشگی بر کیفیت این مواد غذایی انجام می‌شود.

کد خبر 407024

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۳
    0 1
    خدا کنه واقعا همینطور باشه