لزوم ایجاد سامانه جامع نیروی انسانی برای کارکنان شهرداری

مدیرکل دفتر نوسازی، تحول اداری و فناوری اطلاعات سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور با بیان اینکه باید سامانه جامع نیروی انسانی برای کارکنان شهرداری در سازمان شهرداری‌ها آماده شود، گفت: در حال حاضر اطلاعات ۶۵ هزار نفر نیروهای شرکتی شهرداری‌های کشور در سامانه سازمان وارد شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، عباس کرکه‌آبادی امروز چهارشنبه_دوم بهمن ماه ۹۸_  در سی و سومین نشست معاونان برنامه‌ریزی شهرداری‌های کلانشهرهای کشور که در شهر مشهد برگزار شد، اظهار کرد: از دو سال پیش در حوزه اداری و استخدامی شهرداری‌ها اقداماتی را انجام داده ایم و با سؤالاتی از جمله اینکه چرا مردم از شهرداری‌ها ناراضی هستند؟ متولی شهرداری‌ها کیست؟ چرا شهرداری‌ها نباید قوانین شفاف اداری و استخدامی داشته باشند؟ ساختار شهرداری‌ها کمّی است یا کیفی؟ و چرا دستگاه‌ها اعتمادی به شهرداری ندارند؟ رو به رو شدیم که باید برای این سوالات پاسخ‌های روشن و شفاف مطرح شود.

وی تصریح کرد: شهرداری مشهد در مباحث هوشمندسازی بسیار موفق عمل کرده و این اتفاق خوشایند باید به شهرهای بزرگ، میانی و کوچک تعمیم داده شود.

مدیرکل دفتر نوسازی، تحول اداری و فناوری اطلاعات سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور با اشاره به لایحه قانون اداری و استخدامی، گفت: هدف لایحه قانون اداری و استخدامی این است که نوع استخدام نیروها در شهرداری مشخص می‌شود به این صورت که استخدام باید در چند رده شامل رسمی، پیمانی یا قرارداد انجام کار معین و کارگری در حوزه شهرهای کوچک باشد.

وی تاکید کرد: این حق شهرداری‌ها است که انواع استخدام را نداشته باشند، اما یکی از موضوعات مهم در حوزه حقوق و مزایا، نگاه قانون مدیریت خدمات کشوری بود که در لایحه قانون اداری و استخدامی اعلام کردیم حقوق کارکنان شهرداری باید مبتنی بر فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری و دستورالعمل‌های مربوطه باشد تا یکسان‌سازی اتفاق افتد.

کرکه‌آبادی با بیان اینکه تطبیق کارکنان قرادادی و پیمانی در قانون اداری و استخدامی مورد توجه قرار گرفته است، اظهار کرد: بر اساس این قانون، کارکنان قراردادی که سه سال سابقه کار دارند به پیمانی تطبیق پیدا می‌کنند، زیرا در حال حاضر بیش از ۷۰ درصد کارکنان شهرداری‌ها قراردادی هستند، چون شیوه‌نامه و دستورالعمل نداشتند.

وی افزود: تطبیق کارکنان کارگری که در شغل‌های کارمندی هستند به پیمانی و رسمی باید در حوزه شهرداری‌ها تعیین تکلیف شود که ابلاغ این دستورالعمل بر عهده وزارت کشور است.

مدیرکل دفتر نوسازی، تحول اداری و فناوری اطلاعات سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور ادامه داد: شهرداری‌ها به عنوان یک مؤسسه عمومی غیر دولتی باید تحت نظارت یک حاکمیت باشد و بهتر آن است که این حاکمیت وزارت کشور باشد زیرا در غیر این‌صورت وزارت اقتصاد، راه و شهرسازی و... تمایل به حاکمیت بر شهرداری خواهند داشت.

وی با بیان اینکه در لایحه قانون اداری و استخدامی، وزارت کشور نماینده دولت است که این یک امتیاز محسوب می‌شود، سعی شده در این لایحه به مسایل شهرداری‌ها به خوبی توجه شود، زیرا سازمان شهرداری‌ها و وزارت کشور مکمل شهرداری‌ها است و با تعامل آنها می‌توان مشکلات به حق شهرداری ها و کارکنان آن را رفع کرد.

کرکه‌آبادی با بیان اینکه باید سامانه جامع نیروی انسانی برای کارکنان شهرداری در سازمان شهرداری‌ها آماده شود، گفت: در حال حاضر اطلاعات ۶۵ هزار نفر نیروهای شرکتی شهرداری‌های کشور در سامانه سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور وارد شده است، البته این آمار کامل نیست.

وی اظهار کرد: توانمندسازی نیروهای انسانی در شهرداری بسیار حائز  اهمیت است و جذب نیروهای متخصص با تحصیلات دانشگاهی باید مورد توجه قرار گیرد.

مدیرکل دفتر نوسازی، تحول اداری و فناوری اطلاعات سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور با بیان اینکه نیروی انسانی باید تبدیل به سرمایه انسانی شود، گفت: باید ساماندهی نیروی انسانی و توانمند کردن آنها مورد توجه قرار گیرد و در آزمون‌های استخدامی نیروهای متخصص جذب شوند.

کد خبر 407006

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.