به گزارش ایمنا به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، احمد نیکخواه با اشاره به اینکه دستور اول این جلسه موضوع راهنمای ملی توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی بود، اظهار کرد: شورایعالی شهرسازی و معماری در دو سال گذشته، سندی را با عنوان، سند توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی (TOD) به تصویب رساند.
وی افزود: این سند در واقع تعیین کننده رویکرد جدیدی بود که شورا برای طرحهای توسعه عمران در کشور وضع کرد. در این سیاست، شورایعالی شهرسازی و معماری، مراجع ذیمدخل در تهیه طرحهای توسعه عمران را مخاطب قرار داد و از آنان خواست که در تهیه طرح ها، رویکرد توسعه شهری و فراشهری را بر اساس حمل و نقل همگانی منطبق کنند.
حاکمیت رویکرد خودرومحوری بر توسعه شهری در گذشته
مدیرکل دبیرخانه شورایعالی شهرسازی و معماری یادآور شد: در سالهای گذشته، یک رویکرد خودرومحور بر توسعههای شهری حاکم بود که نتیجه آن توسعه هرچه بیشتر شبکه معابر در سطح شهر بود. به همین دلیل هماکنون در برخی از شهرهای کشور مراکز فعالیتی اصلی شهر به شبکه مناسب از حملونقل همگانی دسترسی ندارد در حالیکه برای مثال یکی از بخشهای توسعه مبتنی بر حملونقل همگانی این است که نقاطی را برای مراکز فعالیت شهر در نظر گرفته شود که آنجا مراکز حمل و نقل همگانی نیز باشد و شهروندان قادر باشند پس از طی مسیر کوتاه از طریق یک هاب حملونقل عمومی، شامل، انواع خطوط ریلی و اتوبوسی به مراکز خدماتی و فعالیتی شهر دسترسی داشته باشند.
نیکخواه افزود: لازمه چنین طرحی آن است که توسعه شهری و زیرساختهای حملونقل عمومی همسو و در انطباق با یکدیگر باشند. ضمن اینکه رویکرد TOD معطوف بر کل طرح توسعه شهری است و به هیچوجه در پروژههای منفردی که با همین عنوان در اطراف بعضی از ایستگاهها مترو ایجاد میشود، خلاصه نمیشود.
وی گفت: این سند، به راهنمایی نیاز داشت تا مهندسان مشاور بتوانند بر اساس آن، طرحهای توسعه و عمران مبتنی بر رویکرد T.O.D تدوین کنند و بدانند چه اقداماتی را در حوزههای مختلف انجام دهند تا در نهایت طرحی را که تهیه و تدوین میکنند مبتنی بر حملونقل همگانی باشد.
مدیرکل دبیرخانه شورایعالی شهرسازی و معماری اضافه کرد: این راهنما با عنوان راهنمای ملی توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی و با پیشنهاد مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در کمیته فنی شماره پنج شورا بررسی و در جلسه شانزدهم شورایعالی شهرسازی و معماری تصویب شد و بهزودی به جامعه مهندسان و همه ذیمدخلانِ تهیه طرحهای عمران ابلاغ خواهد شد تا بتوانیم با یک جهتگیری در آینده نزدیک طرحهای توسعه و عمران را هر چه بیشتر با اصول TOD هماهنگ کنیم.
تصویب طرح منطقه نمونه گردشگری "سامان" شهرکرد
نیکخواه گفت: دستور دوم این جلسه مربوط به طرح منطقه نمونه گردشگری سامان شهرکرد بود. بر اساس مصوبات فرادستی طرحهای منطقه نمونه گردشگری به دلیل تاثیری که در فضای سرزمینی دارند و بارگذاری که این مناطق در عرصههای بکر و طبیعی خواهند داشت باید به تصویب شورایعالی شهرسازی و معماری برسد.
وی اظهار کرد: مناطق نمونه گردشگری شاید یکی از کاملترین و بهترین نمونههای تاسیسات گردشگری بهمعنی واقعی کلمه باشند که در آنها به مفهوم بهره برداری عمومی از فضاهای گردشگری نزدیک میشویم. این مناطق بر اساس مصوبه دولت ایجاد میشوند. طرح منطقه نمونه گردشگری سامان نیز پس از اخذ مصوبه دولت و طی کردن مراحل تصویب استانی به شورایعالی شهرسازی و معماری آمد.
مدیرکل دبیرخانه شورایعالی شهرسازی و معماری افزود: این طرح در کمیته شماره دو شورا که مخصوص مناطق نمونه گردشگری است، بررسی و در جلسه شانزدهم شورایعالی شهرسازی و معماری تصویب شد. براساس تصمیم شورا فاز اول این طرح به مساحت ۳۰ هکتار و با سطح اشغال و بارگذاری محدود ساخته خواهد شد. میزان نهایی بارگذاری در این منطقه نمونه گردشگری متناسب با منابع آبی قابل تخصیص به آن خواهد بود.
وجود ابهامات در مفاهیم و تعاریف مرتبط با تاسیسات گردشگری
مدیرکل دبیرخانه شورایعالی شهرسازی و معماری افزود: تدقیق مفاهیم و تعاریف مرتبط با تاسیسات گردشگری تصمیم مهم دیگری بود که در جلسه اخیر شورا گرفته شد. بعضا در تعریف تاسیسات گردشگری ابهاماتی داریم و این تعاریف دقیق نیست؛ تکلیفی از سوی دولت برعهده وزارتخانههای راه و شهرسازی و میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گذاشته شده است تا این تعاریف را بهصورت دقیق تبیین کنند.
وی اضافه کرد: شورایعالی شهرسازی و معماری در جلسه اخیر تکلیفی را به عهده دبیرخانه گذاشت تا با هماهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ظرف دو ماه آینده این تعاریف را در اجرای تکلیف دولت دقیق کند تا بتوانیم مجموعه تاسیسات و فضاهای مرتبط با گردشگری در سراسر کشور را به لحاظ فرایند قانونی تصویب و از فرآیندهای مربوط به تخصیص اراضی موردنیاز و سایر ملحقات، ابهامزدایی کنیم.
نظر شما