قوانین AFC درباره ی انصراف از لیگ قهرمانان آسیا چه می گوید؟ + سند

در آیین نامه اجرایی لیگ قهرمانان آسیابرای کناره گیری از این رقابت ها جریمه هایی را درنظر گرفته شده است که می تواند تا حدود زیادی سنگین باشد و در صورت انصراف تیم های ایرانی این قوانین اجرایی شوند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در حالی که تیم‌های ایرانی همانند سال‌های گذشته درحال تدارک امکانات ورزشگاهی خود برای میزبانی شایسته از لیگ قهرمانان آسیا بودند، AFC در تصمیم عجیبی چند روز مانده به رقابت استقلال و شهرخودرو در پلی‌آف اعلام کرد که قصد دارد میزبانی باشگاه‌های ایرانی در لیگ قهرمانان امسال را سلب و بازی‌هایشان را در کشور ثالث برگزار کند! تصمیمی که با موضع بسیار مصمم هر چهار باشگاه همراه شد و همه‌ی آن‌ها متفق القول به این نتیجه رسیدند تا برای حفظ منافع ملی از مسابقات امسال کنار بکشند.

اتخاذ این تصمیم از سوی باشگاه‌های ایرانی با واکنش‌های موافق و مخالفی همراه شد. عده‌ای معتقد بودند چنان‌چه از شرکت در این تورنومنت انصراف دهیم مشکلات قانونی فراوانی در آینده گریبان‌گیر باشگاه‌ها و فوتبال کشور می‌شود و لازم است تا در خاک کشور ثالث پا به میدان رقابت آسیایی بگذاریم، اما دیگران چنین نظری نداشتند و معتقد بودند تصمیم کنفدراسیون فوتبال آسیا سیاسی و دور از ورزش است و اگر آن را بپذیریم به عزت ملی توهین کرده‌ایم.

با آنکه مدیران چهار باشگاه آسیایی امشب راهی کوالالامپور می‌شوند تا با مدیران ارشد AFC پای میز مذاکره بنشینند و هنوز چیزی قطعی نیست، اما در ادامه سری به آیین نامه اجرایی لیگ قهرمان آسیا زده شده‌ است تا مشخص شود در متن قانون کنفدراسیون فوتبال آسیا دقیق چه چیزهایی عنوان شده‌است.

چرا و با استناد به چه قانونی  AFC  مانع از میزبانی باشگاه‌های ایرانی شده‌است؟

ماده ۲.۲ آیین‌نامه اجرایی لیگ قهرمانان آسیا به مسئولیت‌ها و آنچه کمیته اجرایی این مسابقات می‌تواند در رابطه با آن تصمیم‌گیری نماید، پرداخته شده‌است. در بند سوم این ماده آمده است که کمیته مسابقات می‌تواند با مشاوره با باشگاه‌ها و اعضا خود استادیوم و محل برگزاری مسابقات را مشخص کند.

در بند یازدهم همین ماده اشاره شده‌است که AFC موظف است تیم‌های شرکت کننده را از زمانی که از کشور خود خارج می‌شوند تا انجام مسابقه و بازگشت به کشورشان بیمه کند و مسئولیت حوادث را پذیرا باشد. همین موضوع موجب می‌شود تا AFC  از انجام هرگونه ریسک درباره میزبانی مسابقات پرهیز کند، زیرا می‌تواند خسارت مالی و اعتباری فراوانی برای این کنفدراسیون به همراه داشته‌باشد.

اگر تیم‌های ایرانی پیش از شروع مسابقات انصراف دهند، چگونه جریمه می‌شوند؟

در بخش پنجم و ششم قوانین لیگ قهرمانان به طور کامل به شرایط انصراف تیم‌های شرکت‌کننده و جریمه‌هایشان پرداخته شده‌است و قسمت پنجم به طور کامل درباره انصراف باشگاه‌ها پیش از شروع بازی‌ها حرف زده‌است.

در ماده ۵.۱ به صراحت ذکرشده است که هر تیمی که جواز حضور در مسابقات را بدست می‌آورد، موظف است تا در تمامی بازی‌های خود شرکت کند.

ماده ۵.۲ اما این حق را برای کمیته‌ مسابقات قائل می‌شود تا درصورت انصراف یا حذف یک تیم از سوی این کمیته باشگاهی را جایگزین آن کند و یا شیوه برگزاری مسابقات را تغییر دهد.

در ادمه این بخش از آیین‌نامه، به جریمه‌های در نظر گرفته شده برای تیم‌های انصرافی اشاره می‌شود و ماده ۵.۴ و ۵.۵ از هزینه این جریمه‌ها سخن به میان می‌آورد. AFC  می‌گوید اگر باشگاهی بیش از حداقل ۳۰ روز مانده به شروع اولین مسابقه خود، انصراف‌اش را اعلام کند باید حداقل ۲۰هزار دلار غرامت به کمیته مسابقات پرداخت کند. اما اگر این انصراف در حالی رخ دهد که کمتر از ۳۰ روز به شروع بازی‌های این تیم مانده‌باشد، باشگاه موظف به واریز هزینه حداقل ۳۰ هزار دلاری است. با این وجود هم استقلال و شهرخودرو که نخستین دیدارهایشان در پلی‌آف رقابت‌ها بود و هم سپاهان و پرسپولیس که مستقیم به مرحله نهایی این تورنومنت راه پیدا کرده‌اند، کمتر از ۳۰ روز تا شروع مسابقات‌شان فاصله وجود دارد و در صورت انصراف پیش از شروع رقابت‌ها، هر چهار تیم ایرانی حداقل مجبور به پرداخت ۳۰ هزار دلار می‌شوند.

 نکته جالب این جاست که به هیچ وجه در انصراف پیش از شروع جام، خبری از محرومیت فصل‌های بعد نیست و تنها به جریمه‌های نقدی بسنده‌شده است. البته در ماده ۵.۶ بیان شده‌است که کمیته برگزاری می‌تواند این جریمه‌ها را سنگین‌تر و حتی با محرومیت‌های بیتشر همراه بکند و مبالغ اعلام شده حداقلی است. کمیته برگزاری می‌تواند این جریمه‌ها را سنگین‌تر و حتی با محرومیت‌های بیتشر همراه بکند و مبالغ اعلام شده حداقلی است.

انصراف تیم‌های ایرانی پس از شروع مسابقات، این باشگاه‌ها را دچار چه جریمه‌هایی می‌کند؟

پس از واکنش مسئولین ورزش ایران به تصمیم کنفدراسیون فوتبال آسیا، AFC پیشنهادی را ارئه کرد تا بازی‌های تیم‌های ایرانی در دور رفت در خارج از خانه برگزار و تمامی میزبانی تیم‌های ایرانی به دور برگشت منتقل شود. با این وجود اگر تیم‌های ایرانی چنین تصمیمی را بپذیرند و AFC  در مرحله برگشت نیز از اهدا میزبانی به ایران خودداری کند، جریمه‌های متفاوتی برای باشگاه‌های ما در نظر گرفته می‌شود که قسمت ششم قوانین لیگ قهرمانان به آن اشاره شده‌ است.

ماده ۶.۲ به شرح جریمه‌ها می‌پردازد و در بند اول تصریح می‌کند تیمی که دست به انصراف پس از شروع بازی‌ها بزند تمام امتیازات و گل‌های او در مسابقات حذف می‌شود تا در صورت اتخاذ این تصمیم باشگاه نتواند راه رفته را برگردد و نظرش را عوض کند.

پاراگراف دوم اما درباره هزینه مازادی برای انصراف پس از شروع مسابقات سخن می‌گوید که در نوع خود قابل توجه است. در این بند تشریح می‌شود که باشگاه انصراف‌دهده موظف به جبران خسارت‌ها بوده و باید هزینه‌های مربوط به کمیته مسابقات، اسپاسنر و شرکای مالی AFC ، حق پخش تلویزیونی و حتی مخارج باشگاه‌هایی که با آن‌ها مسابقه داده‌است می‌باشد. این یعنی اگر استقلال و شهرخودرو به مرحله گروهی صعود کنند تا پایان دور رفت هرکدام ۵ مسابقه، . سپاهان و پرسپولیس نیز ۳ مسابقه را انجام‌داده‌اند که پرداخت غرامت‌ آن هزینه هنگفتی را روی دست این باشگاه‌ها می‌گذارد.

اگر استقلال و شهرخودرو به مرحله گروهی صعود کنند تا پایان دور رفت هرکدام ۵ مسابقه، . سپاهان و پرسپولیس نیز ۳ مسابقه را انجام‌داده‌اند که پرداخت غرامت‌ آن هزینه هنگفتی را روی دست این باشگاه‌ها می‌گذارد.

 در پاراگراف‌های ۳و۴ نیز، قوانین از محرومیت انصراف‌دهندگان از سایر تورنومنت‌های آسیایی سخن می‌گوید. در این بند آمده‌است که باشگاهی که دست به کناره‌گیری از رقابت‌ها بزند، از حضور در دوفصل آینده لیگ قهرمانان محروم می‌شود. این یعنی علاوه برامسال که ممکن است تیم‌های ایرانی انصراف دهند، دو فصل آینده در سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ این بازی‌ها محروم می‌شوند و این یعنی سه سال دور بودن از آسیا نه دوسال!

همچنین در بند پنجم جریمه‌های نقدی مشخص شده‌ و بنابرآن درصورت کناره گیری پس از انجام بازی پلی‌آف حداقل مبلغ ۳۰هزار دلار و پس از برگزاری حتی یک مسابقه از دور گروهی مبلغ حداقل ۵۰هزار دلار را باشگاه‌ انصراف دهنده‌ باید پرداخت کند که جریمه‌هایی به مراتب بیشتر از آن است که تیم‌ها پیش از شروع، دست به انصراف بزنند.

در پاراگراف‌های ۳و۴ نیز، قوانین از محرومیت انصراف‌دهندگان از سایر تورنومنت‌های آسیایی سخن می‌گوید. در این بند آمده‌است که باشگاهی که دست به کناره‌گیری از رقابت‌ها بزند، از حضور در دوفصل آینده لیگ قهرمانان محروم می‌شود. این یعنی علاوه برامسال که ممکن است تیم‌های ایرانی انصراف دهند، دو فصل آینده در سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ این بازی‌ها محروم می‌شوند و این یعنی سه سال دور بودن از آسیا نه دوسال! به علاوه از باشگاه‌ها از سیار رقابت‌های باشگاهی قاره کهن در صورت صعود نیز محروم می‌شوند که البته این موضوع گریبان‌گیر تیم‌های ایرانی نمی شود.

البته این جریمه‌ها نیز حداقلی است و به صراحت ذکرشده است که کمیته مسابقات قادر به افزایش آن می‌باشد و دست AFC  برای هرگونه برخوردی با تیم‌های ما باز است. با این وجود اما چیزی که مشخص است تیم‌های کشورمان باید پیش از شروع مسابقات تصمیم خود را نهایی کنند و دل به پیشنهاد AFC نبسته تا جریمه‌هایشان سنگین تر از آن چیزی که هست، نشود.

کد خبر 406980

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.