هموروئید چیست و چگونه درمان می‌شود؟

هموروئید به متورم‌شدن رگ‌های بخش مقعد یا قسمت تحتانی روده گفته می‌شود که می‌تواند داخل مقعد و یا زیر پوست اطراف آن به وجود بیاید.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، هموروئید عارضه شایعی است که حدود نیمی از بزرگسالان تا سن ۵۰ سالگی، یکی از علائم آن را به صورت خارش، درد و خونریزی تجربه می‌کنند. زمانی که گروهی از رگ‌های روده بزرگ یا مقعد متورم شوند، هموروئید ایجاد می‌شود که ممکن است درناک بوده و با خونریزی همراه باشد. این عارضه همیشه قابل مشاهده نیست، اما می‌تواند به صورت برآمدگی، غده‌های قرمز یا بی رنگ دیده شود.

انواع هموروئید

دو نوع اصلی هموروئید شامل هموروئید داخلی و خارجی است؛ هموروئید داخلی در روده بزرگ اتفاق می‌افتد و نمی‌توان آن را به راحتی دید، زیرا در عمق مقعد قرار گرفته است. معمولاً این نوع هموروئید جدی نیست و از بین می‌رود. علائم هموروئید داخلی شامل درد، خارش، سوزش و تورم نزدیک مقعد می‌شود. گاهی اوقات ممکن است این رگ‌های متورم درون مقعد به بیرون رانده شوند که درد و خارش به دنبال دارد. هموروئید خارجی نیز زیر پوست اطراف مقعد به وجود می‌آید؛ در بعضی موارد، خون در این ناحیه تجمع یافته و تشکیل لخته می‌دهد که متورم و ملتهب می‌شود و دردناک است.

علت ایجاد هموروئید چیست؟

رگ‌های درون روده بزرگ و مقعد در اثر فشار ممکن است متورم و برآمده شوند؛ این افزایش فشار باعث به وجود آمدن هموروئید می‌شود. این مشکل به دلایل مختلف مانند چاقی مفرط، بارداری، ایستادن یا نشستن طولانی، عدم استفاده از فیبر در رژیم غذایی، یبوست یا اسهال شدید، استفاده بیش از حد از ملین‌ها و افزایش سن، ممکن است ایجاد شود؛ عطسه و سرفه نیز می‌تواند باعث حادتر شدن هموروئید شود.

رژیم غذایی چه تاثیری بر هموروئید دارد؟

رژیم غذایی تاثیر مهمی در ابتلا این بیماری دارد؛ افرادی که از رژیم‌های غذایی سرشار از فیبر پیروی می‌کنند، کمتر از سایرین به هموروئید مبتلا می‌شوند، اما کسانی که ترجیح می‌دهند غذاهای فرآوری شده مصرف کنند، بیشتر از بقیه در معرض خطر ابتلا به این عارضه قرار دارند. پیروی کردن از رژیم غذایی کم فیبر باعث می‌شود فرد به یبوست مبتلا شود؛ یبوست نیز یکی از دلایل ایجاد هموروئید است. افراد مبتلا به هموروئید باید مقدار مصرف فیبر خود را افزایش دهند تا به بهبود عملکرد سیستم گوارش کمک کنند. فیبر در غذاهای زیادی مانند میوه‌های تازه و خشک، سبزیجات و غلات وجود دارد.

هموروئید چگونه درمان می‌شود؟

درمان هموروئید متورم شده بسیار مهم است، زیرا شرایط این بیماری با گذر زمان بدتر می‌شود. گاهی اوقات هموروئید می‌تواند با مصرف داروهایی مانند مسکن‌های ضد التهاب، کرم و ژل درمان شود. در صورتی که هموروئید تشدید پیدا کرده باشد، ممکن است با درمان‌های خانگی و مصرف داروهای بدون تجویز پزشک درمان نشود؛ در این صورت بهتر است فرد مبتلا با پزشک خود مشورت کند تا از روش‌های درمانی دیگر مانند اسکلروتراپی، بستن باند لاستیکی و عمل جراحی استفاده کند.

کد خبر 406915

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.