تشویش اذهان عمومی در رسانه ملی بی اعتمادی را به دنبال دارد

رئیس انجمن علمی مددکاری ایران در خصوص ایجاد نگرانی‌ برای مردم با اخبار مختلف در رسانه ملی گفت: برخی کارشناسان ادعاهایی بدون تحقیق و مستند داشته و تنها بر اساس شنیده‌ها صحبت می‌کنند، در حالی که پاسخ به اذهان عمومی باید بر اساس مستندات باشد نه اینکه با ناآگاهی‌ها به تشویش اذهان عمومی کمک کنند.

مصطفی اقلیما در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص ایجاد نگرانی‌ برای مردم با اخبار مختلف در رسانه ملی، مدعی شد: وقتی افراد متخصص در جای خود نیستند و مسئولان بخش‌هایی از رسانه ملی از ارتباطات جمعی خبر ندارند، ایجاد چنین مسائلی چندان عجیب نیست.

وی در خصوص ملاک انتخاب کارشناسان در برنامه‌های تلویزیونی، افزود: انتخاب این افراد باید بر مبنای تخصص، مدرک تحصیلی مرتبط و سابقه فعالیت آنها باشد، فردی که عنوان کارشناس در رسانه ملی حضور می یابد باید بیش از ۱۰ سال در موضوع مربوطه کار کرده باشد تا اطلاعات لازم و کافی در مورد ابعاد مختلف موضوع مورد بحث را در اختیار مخاطبان قرار دهد.

رئیس انجمن علمی مددکاری ایران با ابراز تاسف از عدم استفاده از کارشناسان کارآمد، تصریح کرد: کارشناسانی که در این برنامه‌ها حضور می‌یابند، تجربه لازم را ندارند، امروزه مدرک تحصیلی نشان دهنده تخصص نیست حتی دیده شده افرادی که در موضوعات مختلف صحبت می‌کنند مدرک مرتبطی ندارند علاوه بر مدرک تحصیلی مرتبط سابقه کار طولانی در زمینه موضوع مورد بحث بسیار مهم است اما متاسفانه این مسائل در انتخاب کارشناسان مورد توجه قرار نمی‌گیرد.

نباید با ناآگاهی‌ به تشویش اذهان عمومی کمک کرد

وی در خصوص ادعاهای مختلف در موضوعاتی نظیر ذرت‌های آلوده، شیر یا مرغ‌های هورمونی، تصریح کرد: برخی کارشناسان ادعاهایی بدون تحقیق و مستند داشته و تنها بر اساس شنیده‌ها صحبت می‌کنند در حالی که پاسخ به اذهان عمومی باید بر اساس مستندات باشد نه اینکه با ناآگاهی‌ها به تشویش اذهان عمومی کمک کنند و این مسائل باعث لطمات گسترده‌ای به صداوسیما که مهمترین رسانه است، وارد می‌کند.

اقلیما با تاکید بر اینکه میزان اعتماد عمومی به رسانه ملی کاهش یافته است، اظهار کرد: صداوسیما با ریزش شدید مخاطب در چند سال اخیر روبرو بوده و میزان بینندگان آن با ازبین رفتن اعتماد به آن به نصف کاهش یافته است، حتی کودکان هم از برنامه‌های آن استفاده نمی‌کنند.

وی با بیان اینکه بسیاری از اقشار ایراداتی از صداوسیما می‌گیرند، افزود: در همه دنیا یک کارشناس متخصص که سرگرم تحقیق و تدریس است فرصت حضور در چنین برنامه‌هایی ندارد و حتی در تقبیح چنین برنامه‌هایی برای نمونه عده‌ای از پزشکان اعتراض کردند که برخی پزشکانی که به عنوان کارشناس در برنامه‌ها حضور می‌یابند بعضا صحبت‌هایی غیرعلمی دارند و بیشتر باعث تشویش اذهان مردم می‌شوند که نمونه اخیر آن را در طرح موضوع سمی بودن شیر دیدید.

پدر علم مددکاری ایران با اشاره به اینکه شنیدن اخبار غلط بی اعتمادی را ایجاد می‌کند، گفت: رسانه ملی با هزینه‌های بسیار اداره می‌شود و با چنین برنامه‌هایی علاوه بر از دست دادن اعتماد عمومی و آسیب به طرفدارانش به عنوان یک مرکز خبری بیننده‌های خود را از دست می‌دهد و چنین اخباری مشکلات عدیده‌ای در یک جامعه برای اقشار مختلف به بار می‌آورد.

انتشار اخبار بی‌اساس در رسانه‌ها عواقب بسیاری دارد

وی با تاکید بر اینکه شایسته سالاری کمتر در جامعه ما مورد توجه قرار گرفته است، افزود: متاسفانه رسانه‌ ملی برای انتخاب کارشناسان خود معیارهای مشخصی ندارد و گاها با برخی رابطه‌ها این افراد انتخاب می‌شوند در حالی که غافل هستند از اینکه بازگشت اعتبار به یک رسانه یک روز و دو روز برنمی‌گردد و ترمیم اعتبار و اعتماد از دست رفته سال‌ها به طول می‌انجامد.

اقلیما با اشاره به اینکه مردم به صداوسیما به عنوان یک رسانه دولتی اعتماد می‌کنند، تصریح کرد: رسانه ملی یک رسانه خصوصی نیست که راه خود را برود و با بودجه خصوصی اداره شود، پس اگر از اهداف درست دور شود به معنای دور شدن از سیاست‌های دولت است و وقتی مردم به این رسانه اهمیت ندهند راه ارتباط دولت و مردم هم بسته خواهد شد.

وی با بیان اینکه انتشار اخبار بی‌اساس در رسانه‌ها عواقب بسیاری دارد، اظهار کرد: رسانه‌ها اگر نتوانند اعتماد مردم و مخاطب خود را جلب کنند به معنای این است که یک کشور را از حرکت بازداشته‌اند چرا که مردم اطلاعات خود را از رسانه‌ها دریافت می‌کنند.

رئیس انجمن علمی مددکاری ایران تصریح کرد: با ادامه این روند مردم به خبررسان‌های خارجی پناه می‌برند که آنها هم بنا بر منافع خود موضوعات را تحریف می‌کنند و با این کار همه موضوعات از نگاه آنها تحلیل می‌شود و این عواقب خوبی برای یک جامعه ندارد.

کد خبر 406911

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.