اجرای بیش از ۱۰ پروژه مدیریت پسماند در گیلان

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری‌های گیلان گفت: بیش از ۱۰ پروژه عمرانی سنگین در بخش مدیریت پسماند این استان در حال اجرا است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، پویا شهشهانی امروز (سه‌شنبه) در کارگروه مدیریت پسماند شهرستان آستارا اظهار کرد: زمین محل دفن زباله آستارا به دلیل صاف بودن قابلیت زیادی برای اجرای پروژه‌های مدیریت پسماند دارد و خوشبختانه نیاز به تملک زمین جدید نیست.

وی افزود: امسال از طرف دولت برای مدیریت پسماند استان‌های ساحلی گیلان، مازندران و گلستان مبلغ ۲۶۰ میلیارد تومان اعتبار پیش‌بینی شده است که از این مقدار ۱۱۹ میلیارد تومان برای گیلان توافق شده است.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری‌های گیلان تعداد پروژه‌های در دست اجرای این استان در بخش مدیریت پسماند را بیش از ۱۰ عدد عنوان کرد و گفت: بیشترین پروژه‌های عمرانی استانداری گیلان به مدیریت پسماند اختصاص دارد.

شهشهانی افزود: در سال‌جاری ۱۰۶ میلیارد تومان اعتبار به این حوزه اختصاص داده شده که ۱۳ میلیارد تومان در حال کارسازی است.

وی با بیان اینکه خدمات شهری شهرداری‌ها در محدوده شهری در زمینه جمع‌آوری پسماند مناسب بوده است، عنوان کرد: بیشتر مشکل مدیریت زباله در محورهای مواصلاتی و مناطق گردشگری به دلیل پراکندگی زباله است که مناظر طبیعی را تحت شعاع قرار می‌دهد.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری‌های استان گیلان افزود: در قانون پیش‌بینی شده که مدیریت پسماند محدوده روستاها به عهده دهیاری‌ها و بخشداری‌هاست، اما متاسفانه به دلیل نبود امکانات مناسب، تاکید بر این است که این وظیفه با کمک شهرداری‌ها انجام شود.

تولید روزانه ۸۰ تن زباله در آستارا

جواد معیتی، شهردار آستارا نیز در این جلسه، گفت : روزانه به طور میانگین حدود ۸۰ تن زباله در شهر آستارا و ۱۲۰ تن در  شهرستان تولید می‌شود و این مقدار در زمان حضور مسافران  در شهر به ۱۵۰ تن در روز افزایش می‌یابد.

وی افزود: زباله‌های جمع‌آوری شده به محل دفن زباله ۱۷ هکتاری داداش‌آباد لوندویل منتقل می‌شود که این زمین چندین سال قبل توسط سازمان منابع طبیعی در اختیار شهرداری آستارا قرار گرفت.

شهردار آستارا با بیان اینکه دفن زباله به صورت سنتی انجام می‌شود، تصریح کرد: محل دفن و انباشت زباله به حالت دپو رسیده که این مسئله باعث سریز شدن و نفوذ شیرآبه‌ها به زمین، آب‌های زیرزمینی منطقه و دریا شده و معضلاتی از جمله ایجاد بیماری‌ها برای مردم منطقه ایجاد کرده است.

معیتی اضافه کرد: با توجه به اینکه زباله کل شهرستان در این مکان دفن می‌شود، وظیفه نگهداری آن اعم از پرداخت هزینه‌های جاری مانند اجاره ماشین‌آلات سنگین برای جابجایی پسماند و نیروی انسانی برای ساماندهی محل بر عهده شهرداری آستارا است.

وی ادامه داد: در این راستا جلسات متعددی با حضور کارشناسان برگزار کردیم و به نتیجه رسیدیم طرح جامع هدایت و کنترل شیرابه‌های محل دفن زباله هزینه بسیاری دارد به همین علت برنامه‌ریزی شده تا با حضور بخش خصوصی چندین پروژه با هدف کاهش تولید زباله راه‌اندازی شود.

شهردار آستارا افزود: در این راستا لندفیل‌های بهداشتی به صورت علمی و کارشناسی ساخته می‌شود تا از نفوذ شیرابه به داخل زمین و آب‌های سطحی جلوگیری ‌شود.

معیتی گفت: برآورد اولیه نشان می‌دهد اعتبارات مورد نیاز برای اجرای این طرح در شهر آستارا ۷۶ میلیارد ریال است.

وی به راه‌اندازی خط پردازش و نحوه کارکرد آن اشاره کرد و اضافه کرد: خط پردازش سیستمی از پسماندهای ورودی است که به دو صورت دستی و مکانیزه فرایند تفکیک در آن انجام می‌شود و پسماندهایی که ارزش ریالی و قابلیت بازیافت دارد، جمع‌آوری می شود. 

شهردار آستارا تاکید کرد: با راه‌اندازی خط پردازش دیگر هیچ زباله قابل بازیافتی وارد محل دفن نمی‌شود.

معیتی اظهار کرد: امروز مناقصه این طرح در شهرداری آستارا برگزار و پیمانکار مربوطه که صلاحیت کامل داشت، برنده مناقصه شد و به زودی اجرای پروژه آغاز می‌شود.

وی به طرح تفکیک زباله از مبدا اشاره کرد و افزود: در حال حاضر در شهر آستارا بیش از هشت هزار نفر خانوار جزء مشترکان این طرح هستند و هر هفته کار تفکیک از منازل آن‌ها توسط پیمانکار بخش خصوصی طرح انجام می‌شود.

شهردار آستارا با اشاره به جمع‌آوری روزانه سه تا هفت تن زباله خشک از مبدا در این شهر، گفت: با راه‌اندازی خط پردازش این رقم دو تا سه برابر افزایش خواهد یافت.

معیتی با بیان اینکه شهرداری با همکاری شرکت امیران پاک ایرانیان کلاس‌های آموزشی بسیار خوبی در زمینه تفکیک زباله از مبداء در شهر آستارا برگزار کرده است، اضافه کرد: مدیریت شهری آستارا در بحث تفکیک زباله از مبداء عملکرد بسیار خوبی داشته و چند سال به طور متوالی موفق به کسب رتبه نخست در استان گیلان شده است.

کد خبر 406897

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.