نرخ تورم تولید به ۳۰ درصد رسید

مرکز آمار اعلام کرد: نرخ تورم تولید در چهار فصل منتهی به پاییز به ۳۰.۵ درصد رسید که بیشترین میزان تورم به بخش خدمات هتل و رستوران تعلق داشت.

به گرارش ایمنا بررسی نرخ تورم تولید در چهار فصل منتهی به پاییز در میان بخش‌های خدمات در کشور نشان می دهد کمترین تورم سالانه مربوط به بخش «خدمات مستغلات، اجاره و فعالیت های کسب و کار»  (١٧.٩ درصد) و بیش­ترین آن مربوط به بخش «خدمات هتل و رستوران»  (٥١.٢ درصد) است.

تورم فصلی تولید ۱.۱ درصد کم شد

نرخ تورم (تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده بخش های خدمات) کل کشور نسبت به فصل قبل (تورم فصلی) در پاییز ١٣٩٨  به ۶.۲ درصد رسید که در مقایسه با تابستان که معادل ٧.٣ بود ١.١ واحد درصد کم شده است.

کمترین تورم فصلی به ترتیب مربوط به بخش­‌های «خدمات واسطه گری‌های مالی (بیمه)» و خدمات مستغلات، اجاره و فعالیت های کسب و کار»  (١.٤ درصد) و بهداشت و مددکاری اجتماعی (٦.٢) است.

بیشترین تورم فصلی تولید نیز مربوط به «خدمات آموزش»  (١٧.١ درصد) است.

کاهش ۳.۱ درصدی تورم نقطه به نقطه در بخش تولید 

نرخ تورم تولید بخش‌های خدمات کل کشور  نسبت به فصل مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) در پاییز امسال به ٢٧,٨ درصد رسید که در مقایسه با  فصل قبل (٣٠.٩) ٣.١ واحد درصد کم شده است. به عبارتی، میانگین قیمت دریافتی توسط ارایه دهندگان خدمات به ازای تولید خدماتشان در داخل کشور، در پاییز ١٣٩٨ نسبت به پاییز ١٣٩٧ حدود ٢٧.٨ درصد افزایش دارد.

در  بخش‌های خدمات کمترین نرخ مربوط به بخش «خدمات مستغلات، اجاره و فعالیت های کسب و کار»  (١٤.٧ درصد) و بیش­ترین نرخ مربوط به بخش «خدمات هتل و رستوران»  (٤٦.٣ درصد) است.  

نرخ تورم تولیدکننده (شاخص بهای تولیدکننده) از جمله شاخص‌های قیمتی است که در بررسی روند سطح قیمت‌ها بررسی می‌شود و یکی از معیارهایی است که برای سنجش عملکرد اقتصادی، از سطح عمومی قیمت‌ها محاسبه و منتشر می‌شود. از این رو، تاثیر قابل‌توجهی بر تصمیم‌گیری صاحبان صنایع، سرمایه‌گذاران و حتی سیاستگذاران خواهد داشت.

هدف از محاسبه نرخ تورم تولیدکننده، اندازه‌گیری تغییرات قیمت‌هایی است که تولیدکنندگان در ازای فروش کالاها و خدمات خود دریافت می‌کنند. به عبارت دیگر می‌توان گفت که این شاخص، قیمت کالاها در کارخانه و مبدا تولید را در نظر می‌گیرد. با بررسی این شاخص می‌توان از سطح تغییر قیمت‌ها در بازار کالا و خدمات مصرفی یا تورم اطلاع کسب کرد. به بیان دیگر، هر افزایش یا کاهش قیمت در شاخص بهای تولیدکننده با یک وقفه زمانی در شاخص بهای مصرف‌کننده نیز مشاهده می‌شود.

منبع: ایرنا

کد خبر 406880

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.