تخصیص ۸ میلیون مترمکعب آب با صرفه جویی و پر کردن چاه‌های غیرمجاز

وزیر نیرو از تخصیص آب حاصل از صرفه‌جویی و پر کردن چاه‌های غیر مجاز به صنایع همدان، منطقه ویژه اقتصادی و مجتمع پتروشیمی هگمتانه این استان خبر داد.

به‌گزارش ایمنا به نقل از پاون، رضا اردکانیان روز سه‌شنبه در آیین بهره برداری همزمان پروژه‌های توسعه ای شرکت‌های توزیع نیروی برق سراسر کشور که در چارچوب سیزدهمین هفته از پویش هرهفته_الف_ب_ایران در سفر به استان همدان از طریق ویدئو کنفرانس انجام شد، اظهار کرد: در بخش آب، جدای از آب شرب همدان که در اولویت است، گشایش هایی هم در ارتباط با تامین آب صنایع صورت گرفته و اخیرا" بعد سال ها متوجه شدیم اصلاحیه ای برای دستور العمل مواد ۲۷ و ۲۸ مربوط به آب های زیرزمینی صادر کنیم.

وی از تخصیص جدید حدود هشت میلیون مترمکعب در سطح کشور از محل برخی صرفه جویی‌ها و پر کردن چاه های غیر مجاز خبر داد و گفت: از این میزان، اخیرا" برای تامین آب صنایع همدان، دو میلیون  و ۸۰۰ هزار متر مکعب آب زیرزمینی از محل صرفه جوی های صورت گرفته و تعادل بخشی های انجام شده به استان ابلاغ شده و علاوه بر این، سه میلیون متر مکعب پساب برای منطقه ویژه و ۶۰۰ هزار متر مکعب دیگر برای پتروشیمی هگمتانه همدان تخصیص داده شده است.

اردکانیان گفت: ماموریت اصلی این است که در حین تلاش برای پر کردن حفره ها با نگاه به داشته ها و پردازش آنها احساس رضامندی را در جامعه افزایش و بر این اساس جامعه را تاب آورتر کرد.

وی با بیان این که توسعه استان مستلزم تامین آب و انرژی کافی و اصلاح شیوه های مصرف است، افزود: در بخش برق هم ساز و کارهای  خوبی تدارک دیده شده و در صدد هستیم از محل لایحه بودجه ۹۹ که در مجلس در دست بررسی است راهکارهای مناسب‌تری تدارک دیده تا منابع تامین شود.

وزیر نیرو با اشاره به بهره برداری یک نیروگاه خورشیدی هفت مگاواتی، یک نیروگاه مقیاس کوچک و مجموع پروژه‌های شبکه توزیع برق با  ۱۶۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری در استان همدان گفت: امسال حدود ۴ هزار و ۳۰۰ پروژه مهم را در بخش توزیع برق توانستیم در کشور به بهره برداری برسانیم که از محل اجرای این ها ۷۲۱ هزار مشترک جدید به خانواده برق اضافه شدند.

وی افزود: این مشترکان در روستاهای بدون برق و بخش‌های صنعت، کشاورزی و تجاری بودند که هم اینک خانواده نزدیک به ۳۸ میلیون مشترک در حوزه برق در کشور داریم.

اردکانیان همچنین از برنامه ریزی برای اجرای طرح جایگزینی یک میلیون کولر گازی فرسوده و غیراستاندارد در مناطق گرمسیری کشور خبر داد و افزود: ۵ میلیون کولر گازی در مناطق گرمسیری وجود دارد که این کار به صورت برد – برد و در مدت سه سال با مشارکت سازندگان داخلی و حمایت سازمان برنامه و بودجه انجام خواهد شد.

وزیر نیرو گفت: هزینه کار کردن با کولرهای غیر استاندارد و پر مصرف بسیار بالاست. هم برای خود مردم که رقم قابل ملاحظه ای پول برق می دهند، هم برای وزارت نفت که باید رقم قابل ملاحظه ای گاز به ما بدهد و هم خود وزارت نیرو که باید این میزان انرژی مورد نیاز را تامین کند.

وی خاطرنشان کرد: از این طریق، دو میلیارد متر مکعب گاز در اثر تبدیل این کولرها صرفه جویی می شود. ۳۵۰ میلیون دلار منفعتی است که این گونه از دست می دهیم که با صادرات گاز می توانیم آن را عاید کشور کنیم. با این روال، ۱۶۰۰ مگاوات در تابستان با اصلاح مصرف در این بخش صرفه جویی می شود.

کد خبر 406871

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.