توصیه مسئولان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان درباره شیرهای پاستوریزه

رئیس دانشکده تغذیه و علوم غذایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، گفت: مردم می‌توانند شیرهای کم چرب پاستوریزه و فراورده‌های لبنی که از طریق کارخانه‌های تحت کنترل تولید شده و شماره وزارت بهداشت و تأیید استاندارد را دارد، بدون دغذغه مصرف کنند.

محمدحسن انتظاری ‌در گفت‌وگو با ‌خبرنگار ایمنا ‌در خصوص شایعه پراکنی در زمینه آلودگی شیر و لبنیات به سم آفلاتوکسین، اظهار کرد: بحث آلودگی مواد غذایی، آب و هوا یک بحث بسیار گسترده است، هیچ کجا هوا و آب صد درصد سالم و خالص وجود ندارد، گروهی از آلودگی‌ها را  ‌انسان‌ها به طور طبیعی ایجاد می‌کنند، اما نکته مهم این است که این آلودگی نباید از حد مجاز فراتر رود.

وی ‌با بیان اینکه ممکن است در ماهی‌ها جیوه و در هوا سرب وجود داشته باشد، افزود: اما تا زمانی که این نوع آلودگی‌ها از حد مجاز بالاتر نرود برای مردم خیلی نگران کننده نیست.

متخصص تغذیه ‌و رژیم درمانی، تاکید کرد: آفلاتوکسین یک ماده سمی است و به وسیله قارچ‌ تولید می‌شود و معمولاً از طریق نان‌های مانده و کپک زده این ماده وارد غذای دام شده و ممکن است وارد شیر موجود زنده شود.

وی ‌با تاکید به اینکه آفلاتوکسین در بعضی از شیرها وجود دارد، گفت: اما این به معنای این نیست که همه مواد لبنی و شیرها آلوده است، بحثی که چند روز اخیر توسط یکی از کارشناسان به اشتباه مطرح شده بود که ۹۵ درصد شیرهای ایران آلوده است، واقعیت ندارد.

انتظاری ‌با بیان اینکه آلوده بودن مواد غذایی بالاتر از حد مجاز جای نگرانی دارد، اظهار کرد: صحبت این کارشناس ‌در مورد آلوده بودن مواد لبنی این سوء تفاهم را ایجاد کرد که این آلودگی بیش از حد مجاز است ‌و این مورد اشتباه تفهیم شد.

این متخصص ‌تغذیه و رژیم درمانی، خاطرنشان کرد: این آلودگی در موارد فوق العاده استثنایی ممکن است که اتفاق بیفتد چرا که تولید شیر با کنترل وزارت بهداشت، اداره استاندارد و دامپزشکی انجام می‌شود.

رئیس دانشکده تغذیه ‌و علوم غذایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، گفت: احتمال اینکه مواد لبنی و شیر در حد وسیع آلوده باشد، غیر ممکن است و این اتفاق فقط در موارد استثنایی است، متاسفانه این موارد رسانه‌ای و باعث بروز نگرانی بین مردم شد.

بیشتر بخوانید:

 وی ادامه داد: این اتفاق مانند این است که بگوییم هوای اصفهان آلوده است مردم نفس ‌نکشند، نمی‌توان این کار را انجام داد، اگر آلودگی هم از حد مجاز بالاتر رود مدارس تعطیل شده و تردد افراد حساس در هوای آلوده منع می‌شود. بنابراین اگر آلودگی فراورده‌ای از حد مجاز بیشتر شود، فعالیت دامداری متوقف می‌شود، اما نباید این اتفاق را به کل کشور تعمیم داد و مصرف مواد لبنی را متوقف کرد.

انتظاری خاطرنشان کرد: در شرایط عادی کشور، بانوان و دختران جوان کمبود کلسیم، کاهش تراکم استخوان و ویتامین B2  دارند و این در حالی است که منبع اصلی آن شیر و فراورده‌های شیری است. اگر مردم از مصرف فرآورده‌های شیری نگران باشند، ایجاد ترس و وحشت از مصرف این فرآورده‌ها باعث شیوع پوکی استخوان و کمبود ویتامین B2  در جامعه می‌شود.

این ‌متخصص ‌تغذیه ‌و رژیم درمانی معتقد است ‌وارد شدن یک قطره سم در دریای خزر مشکل جدی را برای ماهی‌ها به وجود نمی‌آورد، اما اگر یک کشتی سم در دریا خالی شود ممکن است حیات ماهی‌ها تهدید شود. در خصوص شیر و و فرآورده‌های لبنی نیز همینطور است ماده سمی آفلاتوکسین در یک یا دو دامداری بوده و به وسیله همان موسسه ادامه فعالیت متوقف شده و این مورد را نمی‌توان به همه جامعه تعمیم داد و به صنایع و سلامت جامعه ضربه زد.

به گفته انتظاری این ماده سمی ‌به وسیله قارچ‌ تولید می‌شود، قارچ می‌تواند در مواد غذایی مثل نان خشک کپک زده رشد کند، جمع آوری این نان ‌خشک‌ها و فروش آن به دامداری و گاوداری و مصرف آن به وسیله دام زنده این ماده وارد بدن موجود زنده و شیر می‌شود؛ درحقیقت این ماده ناخواسته وارد بدن دام شده ‌و با کنترل کانال‌های مختلف فعالیت این نوع دامداری‌ها سریع متوقف خواهد شد.

رئیس دانشکده تغذیه و علوم غذایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اظهار کرد: در ایران استانداردهای سخت ‌گیرانه‌ای ‌در زمینه تولید فراورده‌های لبنی وجود دارد و جای نگرانی نیست ‌و حتی این استانداردها از قوانین کشورهای اروپایی و آمریکای شمالی سخت گیرانه‌تر است.

وی با تاکید بر اینکه در مورد سایر مواد غذایی آلوده هم وضعیت ‌به همین صورت است، گفت: در اخبار می‌خوانیم که این مقدار تن ماهی و فرآورده‌های غذایی معدوم شدند. در واقع اگر مورد خاصی هم باشد وزارت بهداشت و درمان و مراکز بهداشتی کنترل‌های لازم را انجام می‌دهند و اگر آلودگی بالاتر از حد مجاز باشد تولید آن فراورده متوقف و مصرف آن منع می‌شود.

انتظاری تصریح کرد: اصل این موضوع جای نگرانی ندارد و مردم می‌توانند شیرهای کم چرب پاستوریزه و فراورده‌های لبنی که از طریق کارخانه‌های تحت کنترل تولید شده و شماره وزارت بهداشت و تأیید استاندارد را دارند، بدون دغذغه مصرف کنند.

کد خبر 406840

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.