مرگبارترین مواد غذایی را بشناسید

رژیم غذایی ‌مناسب و برآورده شدن ‌نیازهای ورزشکاران، مزایای خیساندن ‌برنج قبل از پخت، مرگبارترین ‌مواد غذایی، خواص خاص‌ «خرما» ‌و میان وعده های سالم و خانگی ‌را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش ‌خبرنگار ایمنا، مدیر نظارت بر فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، اظهار کرد: یک رژیم غذایی ‌مناسب می‌تواند بسیاری از نیازهای ورزشکاران را برآورده سازد، اغلب ورزشکاران مکمل‌های ورزشی را به‌عنوان جایگزین رفتارهای غذایی ‌در نظر می‌گیرند که یک عمل نادرست است.

کیومرث ‌رحیمی با تناکید ‌بر عوارض خطرناک مصرف غیرمنطقی این داروها، گفت: احتباس آب و نمک، افزایش فشارخون، مشکلات قلبی و عروقی، عقیمی، اختلال در قاعدگی، کلفت شدن ‌صدا و آکنه شدید و نیز عوارض روانی از قبیل افسردگی، هیجان بیش‌ازحد، پرخاشگری، بی‌ثباتی عاطفی و حالت ‌تهاجمی ‌و خشونت ازجمله عوارض مصرف ‌غیرمنطقی داروهای نیروزا می‌باشند.

 وی ‌تصریح کرد: وجود باورهای ‌غیرعلمی در مورد تأثیر داروهای نیروزا در افزایش توان، ناآگاهی مربیان و ورزشکاران از عوارض جانی بسیار خطرناک سوءمصرف داروهای نیروزا، عدم پیگیری جدی مسئولین ورزشی کشور ازجمله علل رواج مصرف بی‌رویه این داروها   هستند.

میان وعده های سالم و خانگی

متخصصان تغذیه معتقدند بهتر است به جای این که در طول روز چند وعده غذایی سنگین داشته باشید، تعداد میان وعده‌های سبک و سالم را بیشتر کنید. ‌یکی از میان وعده‌های خوشمزه و سالمی که می‌توانید درست کنید بروکلی و ماست است. چیپس هویج یکی دیگر از از این میان وعده ها است برای این که بتوانید هویج را به عنوان میان وعده استفاده کنید، خوب است آن را به شکل ورقه‌های نازک یا به صورت چیپسی دربیاورید و در یک ظرف قرار دهید تا ‌خنک شود.

 مغز آجیل و زیتون از میان وعده های سالم است آجیل خیلی سریع ضعف را بر طرف می‌کند. بهتر است به جای آجیل شور از آجیل خام استفاده کنید که سالم‌تر است. زیتون ‌یکی از بهترین و پر خاصیت‌ترین میان وعده‌هایی است که می‌تواند عصرها حالتان را خوب کند. هر چقدر نمک زیتون کمتر باشد، برای سلامت شما مفیدتر خواهد بود.

ورقه‌های نارگیل تازه و کرفس تازه را نیز برای میان وعده میتوان استفاده کرد. کرفس تازه، تمیز و شسته شده از دیگر خوراکی‌هایی است که می‌تواند فیبر مورد نیاز بدن را تامین کند. چند تکه ساقه کرفس به همراه داشته باشید و هر وقت که احساس گرسنگی کردید، آن را میل کنید تا احساس گرسنگی‌تان را با یک میان وعده سالم برطرف کرده باشید.

خواص خاص «خرما»

خرما به عنوان یک میوه بسیار مفید دارای خواص مختلفی بوده و در درمان بیماری‌های گوارشی، اختلالات روده‌ای، کم‌خونی، سرطان‌های ناحیه شکم، رفع یبوست و اسهال، کاهش کلسترول و جلوگیری از پیری پوست بسیار مؤثر است.

خرما به دلیل مقادیر بالای مواد مغذی که دارد، همواره مورد توجه مردم قرار دارد. این میوه سرشار از انواع ویتامین از جمله E-C-B-A است. همچنین دارای فلزات معدنی مثل فسفر، کلسیم، آهن، ید و منیزیم است که هر کدام از این مواد در سلامتی انسان نقش بسزایی دارند.
طبیعت خرما گرم و تر است؛ خرما غنی از آنتی اکسیدان‌ها، ویتامین A، تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین، فولات، ویتامین K، کلسیم، گوگرد، آهن، پتاسیم، فسفر، منگنز، مس، منیزیم و فیبر است. ظاهر خرما بسیار مهم است؛ یعنی عدم وجود سوختگی، کرم خوردگی و شکرک زدن از ویژگی‌های خرمای خوب و تازه است. این میوه به خاطر داشتن منیزم ضد سرطان بوده همچنین برای شنوایی، بینایی، درد کمر، درد مفاصل، درمان سینه و ریه مفید است.
خرما به علت داشتن منیزیم، انرژی عضلانی بدن را تقویت می‌کند و نیروی عمومی بدن را افزایش می‌دهد؛ همچنین به ‌علت داشتن فسفر و منیزیم موجب تقویت حافظه نیز می‌شود.

میوه خرما ‌حاوی مقادیر بالایی ویتامین های C و D بوده که چین و چروک پوست را کاهش داده و باعث جوان سازی پوست صورت می‌شود؛ همچنین هسته خرما دارای فیتوهورمون‌هایی است که اثرات ضد پیری قابل توجهی دارند و از چین و چروک پوست جلوگیری می‌کنند.

خرما آهن بالایی دارد که موجب افزایش گردش خون در پوست سر شده و باعث تقویت و افزایش رشد مو می‌شود. سطح بالای آهن موجود در خرما می‌تواند کم خونی زنان باردار را درمان کند، عضلات رحم را تقویت کرده و باعث افزایش شیر مادر در دوران شیردهی می‌شود؛ همچنین خرما باعث افزایش هوش و تقویت حافظه جنین می‌شود.

مزایای خیساندن برنج قبل از پخت

خیساندن برنج قبل از پخت یکی از مراحلی است که بسیاری از ما آن را انجام می‌دهیم و در اغلب مواقع به دلیل کمبود وقت ممکن است از این مرحله آماده‌سازی صرف نظر کنیم. متاسفانه امروزه به دلیل استفاده از آب‌های دارای آلودگی به فلزات سنگین و پساب‌های صنعتی در شالیزارها، نگرانی‌های زیادی پیرامون آلودگی برنج به این مواد پر خطر نظیر آرسنیک، کادمیم و جیوه وجود دارد. مطالعات انجام شده حاکی است با خیساندن برنج یک شب یا حداقل سه تا چهار ساعت قبل از پخت (با نسبت یک پیمانه برنج به شش پیمانه آب)، دور ریختن آب سپس آبکشی مجدد می‌توان آلودگی به آرسنیک را تا حدود ۸۰ درصد در برنج کاهش داد.

در صورتی که فرصت کافی برای خیساندن ندارید، شست و شوی برنج را چند بار انجام دهید و آب شست‌وشو را دور بریزید. همچنین می‌توانید با دور ریختن آب در خلال خیساندن و جایگزینی با آب تازه، میزان حذف این ترکیبات را تا حد زیادی افزایش دهید. امروزه به دلیل استفاده گسترده از آفت‌کش‌ها و پایداری بالای آنها در طبیعت، امکان انتقال آنها از خاک به گیاهان نظیر برنج وجود دارد. نوع آفت کش‌های مورد استفاده و ویژگی‌های شیمیایی آنها ثباتشان را در طبیعت و نیز در حین فرآیند آماده‌سازی مواد غذایی تحت تاثیر قرار می‌دهد. بنابراین نمی‌توان یک قانون کلی برای حذف تمام آفت کش‌ها داشته باشیم. مطالعه انجام شده در ایران نشان داد ۱۲ تا ۸۸ درصد سموم مختلف مورد استفاده در کشت برنج، با شست و شوی مناسب قابل حذف هستند. قسمت اعظم این حذف مربوط به سمومی است که به صورت ضعیفی به سطح برنج چسبیده‌اند. خیساندن برنج، یک شب قبل از پخت نیز با کاهش قابل توجه بسیاری از سموم همراه بوده است و این اثرات حتی در سه تا چهار ساعت خیساندن نیز گزارش شده است.

تمامی حبوبات و غلات دارای ترکیبات ضد تغذیه‌ای از قبیل فیتیک اسید یا بازدارنده‌های آنزیمی هستند. برنج‌های قهوه‌ای به دلیل داشتن سبوس مقدار بیشتری فیتیک اسید دارند. اسید فیتیک ترکیبی است که از جذب املاح مفید به‌خصوص آهن جلوگیری می‌کند. بازدارنده‌های آنزیمی نیز ترکیباتی هستند که روی آنزیم‌های گوارشی نظیر تریپسین اثرات بازدارندگی دارند. مطالعات زیادی روی حذف یا کاهش قابل توجه این ترکیبات پس از خیساندن برنج گزارش شده است. این ترکیبات محلول در آب بوده و به‌راحتی در حین خیساندن از برنج جدا می‌شوند. خیساندن همچنین سبب حذف نشاسته سطحی در دانه‌های برنج می‌شود که هم کیفیت پخت را تحت تاثیر قرار می‌دهد و هم با کاهش میزان نشاسته، از بعد تغذیه‌ای حائز اهمیت خواهد بود.

مرگبارترین مواد غذایی  

مصرف ‌برخی از مواد غذایی می‌تواند به راحتی منجر به مشکلات فشار خون بالا، میزان کلسترول بالا، بیماری قلبی، دیابت، آلزایمر، چاقی، اضطراب، افسردگی و حتی در موارد بدتر سرطان شود در واقع مواد غذایی که روزمره در زندگی ما مورد استفاده قرار می‌گیرند، اما غافل از اینکه می‌توانند خطرات جبران ناپذیری برای ما داشته باشند، این مواد غذایی عبارتند از:

نمک

مصرف زیاد نمک می‌تواند باعث کاهش سیستم قلبی عروقی و افزایش فشار خون شود. باید مقدار مصرفی نمک خود را محدود کرده و میزان سدیم در غذاهای خود را هم به شدت کنترل کنید. ۳.۷۵ گرم سدیم در روز یک مقدار کافی و ایمن برای بدن است و حتما به یاد داشته باشید که بیش از ۶ گرم سدیم می‌تواند شروع مشکلات جدی برای سلامت جسمانی داشته باشد.

آبمیوه‌های صنعتی

آب میوه‌های تجاری و صنعتی محصولی است که حاوی مقادیر زیادی از شکر افزوده، رنگ‌های خوراکی و مواد نگهدارنده است که به راحتی می‌تواند هنگام پاستوریزه شدن بسیاری از مواد مغذی خود را از دست بدهد و بدن شما را به سرطان‌های گوناگون مبتلا سازد.

گندم

کربوهیدرات موجود در گندم به طور ناگهانی باعث افزایش میزان قند خون، تولید انسولین، دیابت، پیری زودرس می شود.

فست فودها

خوشمزگی درون ‌فست فودها تنها به دلیل چربی ترانس، شکر، نمک، مواد نگهدارنده، افزودنی ها، رنگ‌ها و سایر مواد شیمیایی هستند که مصرف ‌زیاد آن‌ها کم کم می‌تواند خطر ابتلا به دیابت، بیماری‌های قلبی عروقی، سرطان، اختلالات خلقی، افزایش وزن، اختلالات متابولیکی را افزایش دهند.

گوشت کبابی

متاسفانه مواد شیمیایی که در طی فرآیند درست کردن غذا وارد گوشت می‌شوند با خطر ابتلا به سرطان پانکراس و سرطان پستان در ارتباط هستند در صورتی که ‌نمی‌توانید از مصرف این غذای خوشمزه کناره گیری کنید بهتر است برای کم شدن ریسک سرطان از رزماری استفاده کنید.

کد خبر 406825

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.