تولید برق و حرارت با یک محصول دانش‌بنیان

تولید هم‌زمان برق و گرما، می‌تواند علاوه بر افزایش بازده و کاهش مصرف سوخت، باعث کاهش انتشار گازهای آلاینده شود.

به گزارش ایمنا و به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، در سیستم CHP، از انرژی گرمایی تولیدی به عنوان منبع انرژی در فرایند تولید قدرت استفاده می‌شود. مصرف کنندگانی که به مقدار انرژی گرمایی زیادی در طول روز نیاز دارند، می‌توانند برای کاهش هزینه‌های خود به نحوی مطلوب از CHP بهره ببرند.

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان سامانه های انرژی آران، درباره سیستم‌های تولید همزمان حرارت و برق مقیاس کوچک گفت: تولید همزمان حرارت و برق(Combined Heat and Power) یکی از مهم‌ترین کاربردهای تولید پراکنده است؛ که عبارت از تولید همزمان و توأم ترمودینامیکی دو یا چند شکل انرژی از یک منبع ساده اولیه است.

وی افزود: از نظر ترمودینامیکی، تولید همزمان، باعث افزایش راندمان در استفاده از سوخت می‌شود؛ در تولید جداگانه الکتریسیته، مقداری از انرژی باید به صورت حرارت تلف شده خارج شود که این مقدار انرژی بیش از نیمی از انرژی وارد شده به وسیله سوخت به نیروگاه است، اما در تولید همزمان، از این انرژی حرارتی برای مصارف مفید استفاده می‌شود.

به گفته این فعال فناور، تولید همزمان برق و حرارت می‌تواند علاوه بر افزایش راندمان و کاهش مصرف سوخت، باعث کاهش انتشار آلاینده‌ها و گازهای گلخانه‌ای می‌شود.

علیرضا نوری اظهار کرد: سیستم‌های mCHP می‌تواند نقش بسیار مهمی در نیاز به انرژی از یک طرف و حفظ محیط زیست از طرف دیگر ایفا کند. از جمله مزایای این سیستم‌ها می توان به افزایش بازدهی، سازگاری با محیط زیست، مزیت اقتصادی و قابلیت اطمینان بالا اشاره کرد.

وی ادامه داد: از این سیستم می‌توان در رستوران‌ها برای کاهش هزینه ‌های برق در ساعات نیمه باری و اوج بار، استفاده از آب گرم مجانی جهت شست و شو و پخت و پز و همچنین تامین برق یخچال‌ها در صورت قطعی برق استفاده کرد.

به گفته وی هتل‌ها و مراکز اقامتی تفریحی، دفاتر اداری تجاری، آپارتمان‌ها و منازل و اقامتگاه‌های ویلایی از جمله اماکنی است که می‌تواند از سیستم استفاده کند.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان گفت: شرکت‌های آلمانی در زمینه طراحی و تولید این محصول پیشرو بوده و قیمت آن‌ها نیز چیزی حدود ۲۵ هزار دلار است که در مقایسه با محصول تولید شده، بسیار بالاتر است.

کد خبر 406811

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.