ضوابط به کارگیری سلاح از سوی ماموران یگان حفاظت محیط‌زیست

نمایندگان ضوابط به کارگیری سلاح از سوی ماموران یگان حفاظت محیط زیست و جنگل‌بانی و تکالیف و وظایف و مسئولیت‌های کیفری آن را مشخص کردند.

به گزارش ایمنا، نمایندگان در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی در جریان رسیدگی به لایحه حمایت از محیط بانان و جنگلبانان که از سوی شورای نگهبان اعاده شده است، جهت تامین نظر این شورا با اصلاح ماده یک آن با ۱۴۱ رأی موافق، ۳ رأی مخالف و ۲ رأی ممتنع از مجموع ۱۹۷ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

ماده (۱) به‌شرح زیر اصلاح و تبصره آن ابقاء می‌شود:

ماده۱- مأموران یگان حفاظت محیط زیست و جنگل‌بانی که در قالب دستورالعمل تشکیل یگان‌های حفاظت در دستگاههای اجرائی تسلیح و ضابط خاص قضائی محسوب می‌شوند صرفاً در چهارچوب قانون به‌کارگیری سلاح توسط نیروهای مسلح در موارد ضروری مصوب  ۱۸/  ۱۰/ ۱۳۷۳، حق به‌کارگیری سلاح در انجام وظایف و مأموریت‌های سازمانی خود را دارند. مأموران مزبور از حیث تکالیف، وظایف و مسؤولیت‌های کیفری و مدنی ناشی از به‌کارگیری سلاح مشمول قانون فوق‌الذکر می‌باشند. دستگاه اجرائی مربوطه نیز از حیث تکالیف خود در قبال مأموران مذکور از جمله پرداخت دیه و جبران خسارت در موارد مقرر، مشمول قانون مذکور می‌باشد.

همچنین در تبصره این ماده آمده است؛ دادسراها و دادگاهها مکلفند پرونده‌های موضوع این ماده را خارج از نوبت رسیدگی نمایند.

همچنین نمایندگان جهت تامین نظر شورای نگهبان با اصلاح ماده ۲ با ۱۳۰ رأی موافق، ۳ رأی مخالف و ۶ رأی ممتنع از مجموع ۱۹۵ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

ماده ۲ به این شرح اصلاح شد؛ دستگاههای اجرائی ذی‌ربط موضوع ماده یک این قانون مکلفند مأموران یگان حفاظت دستگاه مربوطه خود اعم از کارکنان ثابت، پیمانی و قراردادی را در راستای انجام وظایف و مأموریت‌های خود در قبال شهادت، فوت، بیماری صعب‌العلاج، نقص عضو، از کارافتادگی و حوادث بر اساس مقررات این قانون و آیین‌نامه اجرائی آن بیمه نمایند.

در ادامه نمایندگان با اصلاح تبصره یک ماده ۲ جهت تامین نظر شورای نگهبان با ۱۳۶ رأی موافق، ۲ رأی مخالف و یک رأی ممتنع از مجموع ۱۹۴ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

تبصره۱ به شرح زیر اصلاح شد: در مواردی که دستگاههای اجرائی مذکور براساس قوانین و حسب مورد برای انجام مأموریت‌های سازمانی از افرادی غیر از مأموران یگان حفاظت استفاده می‌نمایند مانند مأموران اجرائی محیط زیست و منابع طبیعی، دستگاه مربوطه موظف است نسبت به پوشش بیمه‌ای این دسته از افراد مطابق این ماده اقدام نماید.

منبع: ایلنا

کد خبر 406799

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.