کاهش تصادفات با اتاقک هوشمند خودرو

یک استارتاپ تایوانی، نوعی اتاقک خودرو ارائه داده است که با ویژگی‌های هوش مصنوعی ساخته شده و می‌تواند میزان تصادفات ناشی از حواس‌پرتی راننده را کاهش دهد.

به گزارش ایمنا، یک استارتاپ تایوانی موسوم به "مایندترونیک ای‌ال"(Mindtronic AI)، نوعی اتاقک خودرو ابداع کرده که بسیار راحت است و ویژگی‌های مبتنی بر هوش مصنوعی را نیز شامل می‌شود. این ویژگی‌ها، کنترل وسیله نقلیه را به رایانه منتقل می‌کنند تا اگر راننده، بیمار، حواس‌پرت و یا بی‌دقت باشد، از عهده کنترل خودرو برآید.

این اتاقک موسوم به "DMX، سرگرمی‌هایی برای راننده فراهم می‌کند که به سادگی قابل استفاده است، اما اگر این سرگرمی‌ها موجب حواس‌پرتی راننده شوند، می‌توانند شرایط خطرناکی را ایجاد کنند. اتاقک DMX برای پیشگیری از بروز چنین مشکلاتی، یک سامانه بررسی داخلی دارد که سطح خستگی، حواس‌پرتی یا بیماری ناگهانی راننده از جمله حمله قلبی را مورد بررسی قرار می‌دهد.

طرح کلی این اتاقک، با بالاترین سطح فناوری‌های خودران وسایل نقلیه مطابقت دارد که انتظار می‌رود تا سال ۲۰۳۰ گسترش یابند. "آدو چانگ"(Udo Chang)، بنیانگذار مایندترونیک ای‌ال گفت: معمولاً یکی از دلایل بروز تصادف، رفتار راننده و مهارت کم او است؛ این سیستم می‌تواند هم رفتار و هم مهارت راننده را پوشش دهد.

استارتاپ مایندترونیک ای‌ال قصد دارد با ارائه این اتاقک هوشمند، توجه سازندگان وسایل نقلیه را به خود جلب کند. هوش مصنوعی می‌تواند حرکات مردمک چشم راننده و توجه او به رانندگی را ردیابی کند.

انتظار می‌رود توسعه فناوری‌های داخل خودرو، تا چند سال آینده افزایش یابد زیرا این ویژگی‌ها به یک عامل متمایز کننده در انتخاب وسیله نقلیه تبدیل می‌شود. متخصصان پیش‌بینی می‌کنند که تعداد وسایل نقلیه قابل اتصال به اینترنت تا سال ۲۰۳۰ به ۷۶.۳ میلیون خواهد رسید.

منبع: ایسنا

کد خبر 406789

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.