محصولات باغی کشور با یک هرس و تغذیه مناسب ۲ برابر می‌شود

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه در حال حاضر ۲۳ میلیون تن محصولات باغبانی در کشور تولید می شود، گفت: بخشی از این حجم تولید در فضای گلخانه و مابقی در فضای باز است که می‌توان با یک هرس و یک تغذیه مناسب این میزان را به دو برابر افزایش داد.

به گزارش ایمنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، محمدعلی طهماسبی اظهار کرد: در حال حاضر حدود دو میلیون و ۹۰۰ هزار هکتار باغ داریم که از این میزان حدود ۹۰۰ هزار هکتار نیاز به بازسازی دارد و دلیل این است که برخی مخروطی کاشته شده‌ و از سویی دیگر پایه‌ها و رقم‌ها قدیمی است و یا نقشه باغ استاندارد نیست، درحالی‌که هر ۳۰ سال باید این نقشه تغییر یابد و این چرخه همیشه ادامه‌دار است.

وی ادامه داد: این ۹۰۰ هزار هکتار، نهال، پایه و رقم‌های جدید می‌خواهد و باید رقم‌های قبلی را کنار بگذاریم، اکنون پایه‌های بسیار خوبی آمده است. سال پیش ۱۴۲ رقم و پایه جدید معرفی شده بود. امسال هم ۱۰ الی ۲۰ رقم از طریق موسسه تحقیقات باغبانی اعلام می‌شود. از لحاظ پیوندک مقداری هم کمبود داشته‌ایم که توانستیم از ترکیه بیاوریم.

طهماسبی با بیان اینکه برخی روی باغات مادری سرمایه‌گذاری کرده‌اند، گفت: اکنون می‌توانیم نهال لیبل آبی بدهیم، این نهال حاصل زحمات محققین بود که در حال تکثیر است.

تغییر اقلیم را بپذیریم

معاون امور باغبانی گفت: یکی از دلایل و مشکلات پیشین آن است که در حال تغییر اقلیم هستیم و این را باید بپذیریم. باید در کاشت نوع پسته دقت کنیم به‌عنوان مثال، نوع احمدآقایی، کله قوچی،‌ اکبری و... هریک نیاز به شرایط اقلیمی و سرمایشی خاص خود را دارد. از سویی دیگر توجه به تغذیه باغات مهم است، در بخش تغذیه کارهای خوبی انجام شده است. باید به مرحله رویش تا زایش توجه کرد و متناسب با آن تغذیه‌ای مناسب هر مرحله را انجام داد تا با کمترین هزینه بتوان بیشترین برداشت را از باغات داشت.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۲۳ میلیون تن محصولات باغبانی در کشور تولید می شود، تصریح کرد: بخشی از این حجم تولید در فضای گلخانه و مابقی در فضای باز است که می‌توان با یک هرس و یک تغذیه مناسب این میزان را به دو برابر افزایش داد.

طهماسبی با بیان اینکه بستر مناسبی برای صادرات از طریق اتحادیه اوراسیا فراهم شده است، ادامه داد: اتحادیه اوراسیا روی تعرفه توجیهی ایران با کشورهای دیگر تمرکز کرده است. این اتحادیه ضوابط قرنطینه‌ای را در کشور مقابل، ثبت و ضبط می‌کند و به این ترتیب به کمک صادرکننده می‌آید. این اقدامات، کارهایی است که باید در استان با همکاری بخش خصوصی انجام شود.

کد خبر 406746

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.