تخریب جنگل‌ها به بهانه کشاورزی

تحقیقات اخیر حاکی است که رابطه مستقیمی بین جنگل‌زدایی در کشورهای گرمسیری و افزایش نیازهای غذایی جوامع وجود دارد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، دانشمندان دانشگاه فناوری چالمرز واقع در شهر یوتبری سوئد، مسئله انتشار گاز کربن تولید شده از جنگل‌زدایی مناطق گرمسیری را مورد بررسی قرار دادند و به این نتیجه رسیدند که دلیل یک ششم از گازهای مضر تولید شده با افزایش نیازهای غذایی جوامع اروپایی ارتباط مستقیم دارد. بسیاری مردم برای ایجاد محل تولید گیاهان خوراکی خود دست به قطع درختان می‌زنند تا از زمین‌های حاصل برای کاشت محصولات کشاورزی بهره برند. در این حین، بسیاری از کمپانی‌ها نیز برای ایجاد فضایی برای تولید مواد غذایی و رونق اقتصادی خود جنگل‌ها را تخریب می‌کنند. دانشمندان دانشگاه چالمرز اتحادیه اروپا را به بررسی مسئله جنگل‌زدایی برای مقابله با اثرات ناشی از تغییرات آب‌وهوایی فراخواندند.

تحقیقات است که در سال‌های بین ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۴،  جنگل‌زدایی منجر به تولید حدود دو میلیارد و ۶۰۰ میلیون تن دی اکسید کربن شده است که بخش اعظم زمین‌های حاصل از قطع درختان در این جنگل‌ها برای کاشت محصولات کشاورزی و چراگاه‌ها استفاده شده است. تقاضای بین‌المللی نقش مهمی در کنترل پدیده جنگل‌زدایی ایفا کرده است؛ محققان براین باورند که بین ۲۹ تا ۳۹ درصد از گاز کربن منتشر شده مرتبط با تجارت است و با افزایش مصرف مواد غذایی در کشورهای مختلف ایالات متحده و اروپا ارتباط مستقیمی دارد.

بسیاری از کشورهای اروپایی واردات مربوط به محصولات حاصل از جنگل‌زدایی را به کشورهای خود ممنوع کرده‌اند. به عنوان مثال، در کشور فرانسه ورود هر گونه محصول کشاورزی که در زمین‌های حاصل از جنگل‌زدایی کشت شده است، ممنوع است و مقامات رسمی موظفند با شرکت‌هایی که برای درآمدزایی به تخریب جنگل‌ها برای کاشت محصولات کشاورزی می‌پردازند، برخورد جدی کنند.

 بااین حال، باز هم بسیاری از کمپانی‌ها همچنان به قطع درختان در بسیاری از کشورهای اروپایی مشغول هستند که این امر می‌تواند به خاطر نبود قوانین نظارتی کافی در این کشورها مبنی بر جلوگیری از واردات محصولات کاشته شده در جنگل‌ها باشد. محققان، دولت‌ها را به ارائه خدمات کافی برای حمایت از کشاورزانی تشویق می‌کنند که در پایداری شهری مشارکت و از قطع درختان برای رونق اقتصادی شخصی خودداری می‌کنند.

کد خبر 406741

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.