افزایش قیمت بنزین استقبال مردم را از حمل و نقل عمومی بیشتر کرده است؟

استفاده بیشتر شهروندان از حمل و نقل عمومی مقصودی است که همواره ذهن مدیران و برنامه ریزان شهری را به خود مشغول کرده است، در این راستا روش‌ها و راهبردهای متفاوتی ارائه می‌شود تا میزان استفاده شهروندان از وسایل حمل و نقل همگانی برای رفت و آمدهای روزانه افزایش پیدا کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، از آنجایی که امروزه شهرها با تراکم جمعیتی و فعالیتی بالایی مواجه هستند و به طبع وسعت آنها نیز نسبت به گذشته بیشتر شده است، فراهم آوردن زیرساخت‌های کالبدی و فرهنگی متناسب با این تغییرات برای استفاده شهروندان از وسایل حمل و نقل عمومی ضرورت دارد.

اگرچه الگوی رشد و توسعه شهر و فشردگی کالبدی آن بر نوع نظام حمل و نقل اثرگذار است، اما استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی و پاک، امروزه به عنوان یک راهبرد در همه شهرهای جهان، چه شهرهای فشرده و چه شهرهای گسترده مطرح شده است.

بررسی چگونگی رشد و توسعه شهرهای ایران حاکی از آن است که الگوی رشد شهرها گسترده، اما الگوی حاکم بر نظام حمل و نقلی آن همانند شهرهای اروپایی فشرده است بنابراین این نوع از نظام حمل و نقل نمی تواند پاسخگوی نیاز شهرها باشد

با وجود مدیران شهر و برنامه ریزان در صدد در نظر گرفتن راهکارهایی برای ترغیب بیشتر شهروندان به استفاده از حمل و نقل عمومی هستند تا فشار ترافیکی بر خیابان‌های شهر کاهش پیدا کند و رفت و آمد مکرر با وسیله نقلیه شخصی منجر به ترافیک‌های سنگین و آلودگی هوا نشود.

یکی از راهکارهای اصلی و چالش برانگیز افزایش قیمت بنزین است، بنزین سوخت بیشتر خودروهای شهری در ایران است و افزایش قیمت آن به عنوان راهکاری برای ترغیب مردم به استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی، شناخته می‌شود.

سیاست افزایش قیمت این سوخت فسیلی، آبان ماه سال جاری به صورت رسمی اجرایی شد و اکنون پس از گذشن دو ماه می‌توان انتظار داشت برآورد اولیه‌ای از میزان استقبال شهروندان از اتوبوس، تاکسی، مترو و سایر وسایل حمل و نقلی به دلیل افزایش هزینه‌های رفت و آمد با خودرو، به دست آمده باشد.

در این راستا با مدیران شهری چند کلانشهر گفت‌وگویی در خصوص میزان استفاده شهروندان از حمل و نقل عمومی را پس از افزایش قیمت بنزین، نسبت به قبل مقایسه کنیم و در جریان برخی اقدامات آنها برای بهبود کمی و کیفی ناوگان حمل و نقل عمومی قرار بگیریم:

افزایش ۱۰درصدی استفاده از حمل و نقل عمومی در شیراز

محمد صدیق باور، مدیرکل مطالعات معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز در این باره می‌گوید: درصد استفاده از حمل و نقل همگانی شامل اتوبوس و مترو در کلانشهر شیراز به میزان تقریبا ۱۰درصد افزایش داشته است.

وی می‌افزاید: در حال حاضر روزانه تقریبا تعداد ۴۰۴ هزار نفر با اتوبوس و ۹۸ هزار نفر با مترو جابجا می‌شوند.

مدیرکل مطالعات معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز تصریح می‌کند: با راه اندازی دوچرخه‌های هوشمند اشتراکی در یک ماه گذشته، درصد سفرهای روزانه شهروندان در دی ماه سال جاری نسبت به دی ماه سال ۹۷ روند افزایشی را نشان می‌دهد.

افزایش ۱۵ درصدی استفاده از اتوبوس در کرمانشاه

سجاد سلیمانی مدیرعامل سازمان تاکسیرانی کرمانشاه درخصوص استفاده مسافران از اتوبوس در پی افزایش نرخ بنزین می‌گوید: بنا بر آمارهای میدانی، به صورت میانگین ناوگان اتوبوسرانی حدود ۱۵درصد با افزایش مسافر مواجه شده است.

وی تاکید می‌کند: با توجه به اینکه افزایش هزینه سوخت شامل ناوگان دیزلی گازوئیل سوز نبوده بنابراین هیچگونه افزایش هزینه بها در کرایه اتوبوس‌ها نداریم.

مدیر عامل سازمان اتوبوسرانی کرمانشاه و حومه با اشاره به اینکه وضعیت ناوگان حمل و نقل عمومی در شرایط نسبتا خوبی قرار دارد، گفت: سازمان اتوبوسرانی کرمانشاه دارای ۲۲۰ دستگاه اتوبوس برای جابه جایی مسافران در سطح شهر کرمانشاه است که مالکیت این اتوبوس‌ها را به بخش خصوصی واگذار کرده‌ایم، اما اتوبوس‌ها تحت نظارت این سازمان هستند.

وی می‌افزاید: با توجه به فرسودگی تعداد قابل توجهی از اتوبوس‌ها، سازمان سعی دارد که با جذب سرمایه گذار جدید و یا اعطای وام‌های کم بهره به نوسازی این ناوگان کمک کند.

سلیمانی با بیان اینکه ۹۵درصد خودروهای تاکسیرانی کرمانشاه دوگانه سوز است، اظهار می‌کند: تاکنون تغییر محسوسی در خصوص افزایش تعداد مسافر تاکسی نداشته‌ایم که شاید یکی از دلایل آن، دوگانه سوز بودن خودروهای مسافر بر شخصی غیر مجاز است که همچنان برای تاکسی‌ها ایجاد مزاحمت کرده و به نحوی معیشت تاکسیرانان را به خطر می‌اندازد.

مدیر عامل سازمان اتوبوسرانی کرمانشاه و حومه با اشاره به اینکه سهمیه سوخت برای تاکسی‌های دوگانه‌سوز ۲۰۰ لیتر و خودروهای بنزینی ۴۰۰ لیتر در ماه است، از ناوگان تاکسیرانی درخواست کرد: مثل همیشه همراهی و همکاری لازم را تا اعلام نرخ رسمی، با این سازمان داشته باشند.

اعتماد و اطمینان مردم به شبکه تاکسیرانی، بزرگترین سرمایه است

احمد محبی، مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری مشهد با بیان اینکه پس از اعمال سهمیه‌بندی بنزین، شاهد افزایش ۱۰ درصدی استفاده مردم از خطوط تاکسیرانی در مشهد بوده‌ایم، تصریح می‌کند: البته در حال حاضر ۳۰ درصد ناوگان تاکسیرانی فرسوده است که این خودروها بیش از ۱۰ سال از ساخت آن‌ها می‌گذرد و باید با ناوگان جدید جایگزین شوند، با این وجود تمامی تاکسی‌های مشهد دارای معاینه فنی هستند.

وی از اضافه شدن یک هزار تاکسی برقی به ناوگان تاکسیرانی مشهد در آینده‌ای نزدیک خبر می‌دهد و می‌افزاید: در حال حاضر با شرکت‌های سازنده خودروهای برقی در حال مذاکره هستیم تا بتوانیم قرارداد خرید این خودروها را منعقد و هرچه سریع‌تر تاکسی‌های برقی را به ناوگان اضافه کنیم.

وی با بیان اینکه شهرها از محلی برای زیستن و زندگی‌کردن به محلی برای رانندگی و خودرو سواری تبدیل شده است، خاطرنشان می‌کند: امروزه اصالت خودرو بر انسان سبقت گرفته و قوانین و مقررات، منابع و امکانات در خدمت تسهیل در رانندگی قرار گرفته است که بی‌شک ادامه این راه نه امکان ادامه زیست و نه رانندگی کردن در شهر را به ما می‌دهد.

مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری مشهد می‌افزاید: توجه به حمل و نقل عمومی و پاک، تنها راه گریز از این بحران و رسیدن به این مقصد نیز مستلزم توسعه حمل و نقل عمومی، ارتقاء فرهنگ شهروندی و استفاده نکردن از خودرو شخصی است.

محبی ادامه می‌دهد: شبکه تاکسیرانی نیز باید به موازات این سیاست با تغییر نگرش، بهبود خدمت و استفاده از تکنولوژی‌های روز، سهم خود را در عرصه حمل و نقل عمومی ارتقاء دهد، بهره برداری از تکنولوژی و هوشمندسازی، مشتری‌مداری، ارائه سرویس‌ها و خدمات ویژه بخشی از این رویکرد است.

وی تاکید دارد: اعتماد و اطمینان مردم به شبکه تاکسیرانی، بزرگترین سرمایه این بخش به شمار می‌رود.

مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری مشهد اظهار می‌کند: سیاست‌های سازمان در قالب پنج محور استراتژیک شامل افزایش سطح کمّی ناوگان تاکسیرانی، ارتقای سطح کیفی سیستم تاکسیرانی، توسعه و ارتقای فرهنگ کنشگران نظام تاکسیرانی، برقراری نظم و انضباط و اجرای قوانین و مقررات و دستیابی به مدیریت کیفیت جامع در کل مجموعه تاکسیرانی است.

افزایش استفاده از تاکسی و اتوبوس در اصفهان

هادی منوچهری، مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری اصفهان در این باره می‌گوید: با توجه به افزایش قیمت بنزین آمار استفاده شهروندان از تاکسی برای سفرهای درون شهری ۲۰ درصد افزایش یافته است.

وی تاکید می‌کند: در حال حاضر در شهر اصفهان ۹ هزار و ۵۰۰ خودروی پلاک «ت» و هشت هزار و ۵۰۰ دستگاه خودروی سرویس مدارس و حدود سه هزار و ۵۰۰ آژانس تاکسی بی‌سیم بانوان فعال است.

وی با اشاره به لزوم رفع مشکل پول خرد مسافران هنگام استفاده از تاکسی، افزود: یکی از پروژه‌های تاکسیرانی اصفهان «کیف پول الکترونیک» است که برای تحقق آن انتخاب پیمانکار با همکاری فاوا، انتخاب رانندگان همکار جهت شروع طرح، اطلاع‌رسانی قبل و حین اجرا، همچنین هماهنگی مراسم رونمایی و اجرا انجام شده است.

مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری اصفهان خاطرنشان می‌کند: پروژه کیف پول الکترونیکی در راستای رفع مشکل پول خرد، سهولت در پرداخت کرایه، پرداخت به وسیله تلفن همراه و نیاز نداشتن به کارت بانکی تا بهمن‌ماه و به مناسبت هفته حمل و نقل و رانندگان رونمایی می‌شود.

در همین حال، قدرت افتخاری، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان و حومه نیز از افزایش آمار مسافران اتوبوس در شهر اصفهان خبر می‌دهد و می‌گوید: آمار جابجایی مسافران در شهر با اتوبوس‌های واحد به روزانه بیش از ۶۰۰ هزار نفر رسیده است که حکایت از افزایش ۱۵ درصدی استفاده کنندگان از اتوبوس‌های واحد دارد.

وی اظهار می‌کند: به شرط راه‌اندازی دو پایانه صفه و قدس تعداد مسافران ناوگان اتوبوسرانی را در روز به ۱۰۰ هزارنفر می‌رسانیم.

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان و حومه تصریح می‌کند: بهره‌برداری از فاز دوم سیستم یکپارچه مدیریت ناوگان اتوبوسرانی در دستور کار قرار گرفته که همراه با سیستم موقعیت یاب اتوماتیک وسیله نقلیه نوید بخش ارتقای شاخص‌های حمل ونقل اتوبوسرانی است.

وی با بیان اینکه دو پایانه مهم شهر با سیستم‌های جدید حمل ونقلی در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد، تأکید می‌کند: مدیران شهرداری‌های مناطق پنج و ۱۲ باید برای راه‌اندازی پایانه‌های قدس و صفه همکاری بیشتری داشته باشند تا شاهد افزایش کیفیت سرویس‌دهی و آمار مسافران باشیم.

افتخاری عنوان می‌کند: در حال حاضر امکان افزایش ناوگان اتوبوسرانی را نداریم، اما تا پایان سال‌جاری به واسطه بازسازی اتوبوس‌ها تعداد اتوبوس‌های ناوگان افزایش پیدا می‌کند.

تلاش برای استفاده بیشتر شهروندان از حمل و نقل عمومی

شهردار تبریز نیز در این باره می‌گوید: در ابتدای اجرایی شدن سیاست افزایش قیمت بنزین، میزان استفاده از اتوبوس و مترو ۵۰، ۶۰ و حتی در برخی موارد تا ۷۰ درصد نسبت به قبل افزایش پیدا کرد، اما به تدریج میزان استفاده روند کاهشی به خود گرفت.

ایرج شهین باهنر با اشاره به تلاش شهرداری تبریز برای ترغیب شهروندان به استفاده از حمل و نقل عمومی، می‌افزاید: شهرداری سعی دارد اتوبوس‌های فرسوده در انبارها را به سرعت بازسازی کرده و به چرخه حمل و نقل برگرداند زیرا تعداد مسافران و مدت زمان انتظار افزایش پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه سیاست شهرداری تبریز افزایش تعداد اتوبوس‌ها است، تاکید می‌کند: دولت تلاش دارد افزایش قیمت بنزین موجب بالا رفتن قیمت سایر اقلام حمل و نقلی نشود، اما در نهایت این افزایش قیمت اتفاق می‌افتد البتهدر تلاش هستیم تا زیرساخت‌ها ی لازم را برای استفاده بیشتر شهروندان از حمل و نقل عمومی فراهم کنیم.

به گزارش ایمنا، توضیحات مسئولان برخی از کلانشهرهای کشور، نشان از آن دارد که سیاست افزایش قیمت بنزین اگرچه درصد استفاده از حمل ونقل عمومی را تا حدودی افزایش داده است، اما تا زمانی که زیرساخت‌ها و امکانات لازم برای توسعه متناسب نظام حمل و نقل عمومی در شهرها فراهم نشود، نمی‌توان انتظار داشت تنها به کارگیری یک سیاست در سطح کلان موجب بهبود شرایط حمل و نقلی شود.

کد خبر 406734

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.