احمدی‌نژاد کم بود؛ کتاب خاطراتش هم آمد!

 نگاه دوگانه نسبت به پیوستن ایران به لایحه مبارزه با پولشویی و رد صلاحیت گسترده اصلاح طلبان از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز _یکم بهمن ماه_ است

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای، از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا، مرور بربخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد. 

روزنامه آرمان ملی، در صفحه نخست امروز با تیتر «احمدی‌نژاد کم بود؛ کتاب خاطراتش هم آمد!» به بررسی انتشار کتاب «ناگفته‌های احمدی‌نژاد» پرداخت و نوشت: احمدی‌نژاد هنرهای زیادی دارد که از جمله آنها حضور همیشگی در صحنه است. روزی دست مشایی را بلند می‌کند و روز دیگر فیلم دیدار با مرتضوی را منتشر می‌کند. او همیشه سوژه برای مطرح کردن خودش دارد که آخرین ابتکار او انتشار کتاب «ناگفته‌های احمدی‌نژاد» است که گویی همانند بسیاری از رفتارهایش محتوای افشاگرانه دارد و شاید دومین کتاب است که با چنین محتوایی منتشر شد. کتاب نخست برای محمد سرافراز رئیس پیشین سازمان صداوسیما بود با عنوان «روایت یک استعفا؛ ۲۴ سال مدیریت در رسانه ملی» منتشر شد. سرافراز در این کتاب به موضوعاتی مانند «اشتراک نظر سیاسی با لاریجانی»، «اختلاف نظر با ضرغامی»، «تشکیل تیم تولید از سوی رحیم‌پور ازغدی» اشاره کرده است که اگر احمدی‌نژاد هم چنین محتوایی را مدنظر داشته، تعداد صفحات حقیقی و مجازی این کتاب بسیار زیاد است. برخی سایت‌های خبری در ۲۹ دی ماه چنین نوشتند: «در حالی که کانال تلگرامی حامیان محمود احمدی‌نژاد عصر شنبه خبر از انتشار یک بمب خبری! در راس ساعت ۲۰ و ۳۰ دقیقه داده بود، طبق وعده در همان ساعت و دقیقه! بمب خود را ترکاند و خبر داد که کتاب «ناگفته‌های احمدی‌نژاد» به زودی منتشر می‌شود!

کانال دولت بهار نوشت: کتاب مصاحبه‌ بی‌پرده و مفصل محمدرضا تقوی‌فرد با دکتر محمود احمدی‌نژاد، حاوی بخشی از ناگفته‌های دوران هشت سال ریاست جمهوری طی سال‌های ۸۴ تا ۹۲ است که برای نخستین بار منتشر می‌شود. انتشار خبر آماده شدن کتاب «ناگفته‌های احمدی‌نژاد» که شنبه شب از سوی کانال نزدیک به او منتشر شده، نگرانی بخشی از حامیان سابق او را برانگیخت.

انصاف‌نیوز نوشت؛ علی قلهکی فعال رسانه‌ای اصولگرا درباره خبر کتاب احمدی‌نژاد در یادداشتی با عنوان «بازی مجدد احمدی‌نژاد در دقیقه ۹۰ انتخابات!» در کانال تلگرامی خود آورد: یادتان می‌آید روزهای منتهی به بهار۹۶ را؟ زمانی که هرچه جلو می‌رفتیم هیجان ناشی از انتخابات ۹۶ بالاتر می‌رفت و دولت به‌واسطه عملکرد ضعیف اقتصادی زیر فشار سنگین افکار عمومی بود ولی ناگهان احمدی‌نژاد با کنفرانس‌ مطبوعاتی و سفرهای استانی، تا توانست فضا را دوقطبی کرد و روحانی را در پروژه رقیب‌هراسی کمک داد تا ببرد. این روزها درحالی که کمی بیشتر از یک ماه به انتخابات مجلس باقی مانده، ناگهان کتاب ناگفته‌های احمدی‌نژاد از سال‌های ۸۴ تا ۹۲ آماده انتشار شده است!

روزنامه ابتکار، در صفحه نخست امروز با تیتر «منافع جناحی علیه منافع ملی» به بررسی نگاه دوگانه نسبت به پیوستن ایران به لایحه مبارزه با پولشویی پرداخت و نوشت: پیوستن به اف‌ای‌تی‌اف و لوایح چهارگانه آن در ایران به یکی از دغدغه‌های اصلی کشور تبدیل شده است و حاشیه آن در عرصه سیاسی سال‌هاست دامن کشور را گرفته است. هر از چندگاهی به صدر اخبار کشور برمی‌گردد اما دوباره به فراموشی سپرده می‌شود تا اینکه این کارگروه بین‌المللی به ایران هشدار می‌دهد و وقت تعیین می‌کند. پیوستن ایران به اف‌ای‌تی‌اف موضوع سال‌های اخیر نیست بلکه به زمان دولت محمود احمدی‌نژاد برمی‌گردد اما تا به حال نسبت به این لوایح در کشور تعیین تکلیف نشده است و هربار سخن از پیوستن ایران به اف‌ای‌تی‌اف و لوایح آن می‌شود مخالفان به شدت مقابله کرده و حتی موافقان را مورد شدیدترین نقدها قرار می‌دهند. 

پولشویی از جمله مفاسد اقتصادی موجود در جوامع است که اثرات بسیار مخربی بر سلامت اقتصادی یک جامعه گذاشته و مشکلات جبران‌ ناپذیری را به بار می‌آورد. محمدجواد ظریف، وزیر خارجه با تاکید بر لزوم پیوستن ایران به لایحه بین‌المللی مبارزه با پولشویی، گفته بود: «فکر می‌کنم پشت برخی از این مخالفت‌ها منافع اقتصادی است. پولشویی یک واقعیت است در کشور ما و از پولشویی خیلی‌ها منفعت برده‌اند.» همین سخنان باعث شد تا انتقادهای تند مخالفان لوایح اف‌ای‌تی‌اف متوجه محمدجواد ظریف شود. 

این اظهارات وزیر امور خارجه به مذاق عده‌ای خوش نیامد و در ابتدا با واکنش رسانه‌ای و سپس سخنان برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی روبه‌رو شد. عده‌ای در موافقت با اظهار نظر وزیر خارجه و عده‌ای در مخالفت با او سخن گفتند. برخی مخالفان صحبت‌های ظریف درباره پولشویی گسترده را تهمتی بزرگ به نظام دانستند. اما در همان زمان محمود صادقی، عضو فراکسیون امید مجلس در واکنش به این حملات گفت: «بنابر گزارش مرکز مبارزه با پولشویی از اردیبهشت ۱۳۹۱ تا پایان خرداد ۱۳۹۷ حدود ۱۴ هزار میلیارد تومان پولشویی برای فرار مالیاتی در کشور شناسایی و در قالب ۱۴۵ پرونده تعیین تکلیف شده است.»

روزنامه همدلی، در صفحه نخست امروز با تیتر «انتخابات بدون‌رقابت» به بررسی رد صلاحیت گسترده اصلاح طلبان پرداخت و نوشت: انتخابات مجلس یازدهم رقابتی است اما آن گونه که اصلاح‌طلبان می‌گویند تنها رقابت بین جناح‌های اصولگرایان است. در حالی که بسیاری چهره‌های سیاسی جناح اصلاح‌طلب با مهر رد صلاحیت شورای نگهبان از حضور در انتخابات باز مانده‌اند، اما اصولگرایان با کثرت چهره برای بستن فهرست‌های انتخاباتی مواجه هستند. 

محمود صادقی نماینده رد صلاحیت شده مردم تهران در مجلس دهم در وصف این وضعیت در توییترش نوشت: ‏«یک جناح آنقدر کاندیداهایش زیاد است که بر سر بستن لیست به اختلاف خورده‌اند. یک جناح آنقدر کاندیداهایش رد شده‌اند که در اکثر حوزه‌ها امکان دادن لیست ندارد. چه انتخابات باشکوهی خواهد بود این انتخابات!!»

خبر رد صلاحیت‌ها آن موقع مهم‌تر شد که سخنگوی شورای نگهبان رسما اعلام کرد ۹۰ نفر از نمایندگان فعلی مجلس هم برای انتخابات مجلس یازدهم رد صلاحیت شدند. کدخدایی عمده علت رد صلاحیت نمایندگان فعلی را در سه دسته مشکلات مالی، اخلاقی و مقابله با حکومت توصیف کرده است.

از سوی دیگر خبرگزاری جمهوری اسلامی گزارش داده که استان‌های همدان با ۶۹ درصد، کهگیلویه و بویراحمد و خراسان رضوی با ۶۶ درصد و خراسان شمالی با ۶۴ درصد، به ترتیب بیشترین آمار تایید صلاحیت‌ها را به خود اختصاص داده‌اند.

با این همه و بر اساس آنچه خبرگزاری‌ها اعلام کرده‌اند، بسیاری چهره‌های شاخص اصلاح‌طلب نتوانستند مهر تایید صلاحیت را از شورای نگهبان دریافت کنند. البته از میان چهره‌های شاخص اصلاح‌طلب تائید صلاحیت شده می‌توان به مجید انصاری، مسعود پزشکیان، مصطفی کواکبیان، سهیلا جلودارزاده، علیرضا محجوب، احمد مازنی و پروانه مافی اشاره کرد. همچنین علیرضا رحیمی، سیدفرید موسوی، فریده اولادقباد و ابوالفضل سروش ازجمله نمایندگان فعلی تهران در مجلس شورای اسلامی هستند که بر اساس گزارش خبرگزاری فارس توانسته‌اند از سد نظارت شورای نگهبان بگذرند و تایید صلاحیت بگیرند. در جریان اصولگرایان اما توصیف ماجرا بر عکس است. تقریبا همه چهره‌ها تایید صلاحیت شده‌اند به جز تعداد معدودی که نامشان تاکنون منتشر شده است. سیدحسین نقوی حسینی نماینده ورامین، محسن کوهکن نماینده لنجان و محمدعلی پورمختار نماینده کبودرآهنگ از جمله این چهره‌ها هستند. 

روزنامه دنیای اقتصاد، در صفحه نخست امروز با تیتر «پنج رکورد بورس در دی‌ماه» نوشت: یکی از متلاطم‌ترین ماه‌های تاریخ بورس تهران در آغاز زمستان پشت سر گذاشته شد. شاخص سهام در حالی که روند صعودی را آغاز کرده بود، پس از مواجهه با ریسک‌های سیستماتیک، منفی شد و همه بازدهی را در یک هفته واگذار کرد. اما به دنبال فروکش کردن تنش‌های منطقه‌ای و در هشت روز کاری پایانی ورق بورس تهران برگشت. به این ترتیب، نماگر اصلی بازار سهام با کسب بازدهی ۸/ ۱۵ درصدی در ارتفاع ۴۰۹ هزار و ۸۰۷ واحد در پایان دی ایستاد. علاوه بر شکسته شدن سقف شاخص کل در این ماه شاهد جابه‌جایی رکوردهای تاریخی دیگری نیز بودیم. عبور از مرز ۳۶۰۰ میلیارد تومانی ارزش معاملات خرد روزانه در کنار ثبت بیشترین افزایش و کاهش مقداری نماگر اصلی بازار سهام در یک روز از مهم‌ترین رکوردهای بورس دی‌ماه به شمار می‌آیند. همچنین در جابجایی پرتفوی سهامداران حقیقی و حقوقی رکورد دیگری به ثبت رسید. به‌طوری که در ریزش‌های میانه دی، خالص خرید حقوقی‌ها به بیش از ۱۸۰۰ میلیارد تومان و در صعود پایان دی خالص خرید حقیقی‌ها به ۹۴۵ میلیارد تومان رسید. تحولات بازار سهام در حالی رقم خورد که بازارهای موازی ارز و طلا نیز به مدار صعودی رسیدند. به‌طوری که رشد ۳/ ۷ درصدی قیمت سکه و ۶/ ۲ درصدی نرخ دلار در دهمین ماه سال رقم خورد.

کد خبر 406733

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.