تایید صلاحیت‌ها و لابی‌گری‌های لیست اصولگرایان اصفهان از نگاه حامدیان

لیست اصولگرایان اصفهان برای رقابت‌های انتخابات مجلس یازدهم تا صورت نهایی خود چند مرتبه غربال می‌شود؛ از میزان تایید صلاحیت‌ها گرفته تا لابی‌گری‌های درون مجمع سبب تغییر افراد لیست شده و باید دید سرانجام با نهایی شدن اسامی، لیست اصولگرایان مورد اقبال هواداران این جناح در نصف جهان واقع خواهد شد یا خیر.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در آستانه چند هفته مانده تا انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، گمانه‌زنی‌ها مبنی بر چگونگی ترکیب اصولگرایان اصفهان، سبب شد تا پیش از ظهر یکی از روزهای زمستانی ۹۸ خبرنگاران ایمنا میهمان دبیر جامعه اسلامی مهندسان اصفهان باشند. پشت در و بعداً در سالن مدتی را انتظار کشیدیم. رسول حامدیان میزبانی متین است و عذر تأخیر ۵۰ دقیقه‌ای حضور بر سر قرار ملاقات گفت‌وگو را همزمانی آن با اذان ظهر ذکر کرد. بیش از هر چیز او در خصوص گمانه‌زنی‌ها بر سر چگونگی ترکیب لیست اصولگرایان در انتخابات مجلس یازدهم و سرنوشت این لیست پس از ایام تأیید صلاحیت‌ها خواهد گفت؛ آنچه در ادامه می‌خوانید مشروح این گفت‌وگو است:

آیا برای توافق بر سر لیست نهایی اصولگرایان، با تمامی احزاب به نتیجه مشخصی رسیده‌اید؟

جامعه اسلامی مهندسان عضوی از مجمع نیروهای انقلاب است که از لحاظ تشکیلات و شخصیت‌های مؤثر بیش از ۹۰ درصد اصولگرایان را در خود جای داده است؛ یا آنچه در این مجمع تصمیم گرفته شده ملاک خواهد بود و یا احتمال می‌دهیم دیدگاه تشکل ما رأی نیاورد اما از آنجایی که التزام به نظر جمع داریم، همگی به تصمیم نهایی گرفته شده عمل خواهیم کرد. شاید تعدادی از اصولگرایان هم بیرون از این مجمع باشند اما با وجود آنکه تلاش شده آنها نیز به جمع بپیوندند اگر این اتفاق نیفتاد، تأثیر آن‌ها در مقابل این جمع بزرگ محلی از اعراب ندارد.

شنیده شده قرار بود در جلسه‌ای که روز ۱۳ دی تشکیل شد در آن سهمی برای برخی از تشکل‌های بیرون مجمع تعیین شده و لیست مجدداً بسته شود، چنین موضوعی صحت دارد؟

جلسه تشکیل شد اما چنین موضوعی مطرح نشد.

یکی دیگر از شنیده‌ها حاکی است که به دلیل نبود یک روحانی تأثیرگذار در لیست، لابی‌های برای آمدن آقای سجادی انجام شده، این مطلب را تأیید می‌کنید؟

مجمع اصولگرایان یک روال طبیعی را پیش‌بینی کرده بود که بعد از رأی‌گیری اول ۱۱ نفری که بیش از ۳۰ درصد آرا را کسب کردند وارد لیست اولیه شوند و اگر بعد از ثبت نام کسانی بودند که صلاحیت داشتند اما نامشان در لیست نبود مجدد در مورد انتخاب آنها رأی‌گیری شود؛ البته باید بالای ۶۰ درصد رأی بیاورند. هنوز در مورد لیست نهایی اصولگرایان تصمیم‌گیری نشده است. بین ۲۰ تا ۳۰ نفر مجدداً رأی‌گیری شد و در میان این افراد روحانیونی هم بودند از جمله آقای سجادی، اما این همان روال پیش‌بینی شده مجمع بود تا اگر کسی از قلم افتاده به لیست اضافه شود؛ با این حال هنوز تصمیم‌گیری نهایی نشده است.

پس موضوع لابی‌گری برای ورود افراد به لیست را تأیید می‌کنید؟

لابی کردن از ملزومات فعالیت‌های سیاسی است؛ افراد دوست دارند دیگران را با خود همسو کرده و در نظراتی که دارند قانع کنند؛ وقتی مجمع ۲۲۰ عضو با سلیقه‌های متفاوت دارد، همین موضوع باعث می‌شود هرکسی برای آوردن فرد مورد دلخواه خود به داخل مجمع تلاش کند که کاملاً طبیعی است. بعضی افراد برای آقای سجادی و بعضی دیگر نیز تلاش کردند افراد دیگری را وارد لیست کنند پس لابی‌گری به نظر من چیز بدی نیست.

چرا با جبهه پایداری برای بستن لیست واحد به نتیجه نرسیدید؟

موضوعی که در خصوص این تشکل وجود دارد که البته سراسری هم بوده و تنها مربوط به اصفهان نمی‌شود؛ آنها اعتقاد به اجماع دارند، یعنی می‌خواهند فردی را که همه قبول دارند وارد لیست شود در حالی که چنین موضوعی ایده‌آل است جبهه پایداری احتمالاً لیست جدایی خواهد داد. و در دموکراسی اتفاق نمی‌افتد. البته اگر بتوان به اجماع رسید خوب است اما عملی نمی‌شود؛ در حالی که تفکر ما این است که در فعالیت جمعی رأی اکثریت مهم بوده و اجماع ملاک نیست؛ بنابراین جبهه پایداری احتمالاً لیست جدایی خواهد داد.

آیا لیست اصولگرایان برای انتخابات مجلس یازدهم دچار تغییر خواهد شد یا از همان ۱۰ نفری که مرتبه گذشته اعلام شد لیست نهایی ارائه می‌شود؟

هنوز تصمیم نهایی گرفته نشده اما نفراتی که از لیست قبلی تأیید صلاحیت شده‌اند قطعاً باقی خواهند ماند و شاید افراد جدیدی به این لیست اضافه شوند. از لیست ما چند نفر صلاحیتشان احراز نشده است؛ اگر اصلاح‌طلبان بودند در بوق و کرنا می‌کردند. از همان لیست ابتدایی و ۱۰ نفره ما، چند نفر همچنان صلاحیتشان احراز نشده است؛ اگر اصلاح‌طلبان بودند در بوق و کرنا می‌کردند اما ما واقعاً ملتزم به تصمیم نهایی شورای نگهبان هستیم.

برخی چهره‌های سیاسی اصلاح‌طلب پس از اعلام اسامی تأیید صلاحیت شده معتقد بودند که روند انتخابات از شکل واقعی خود خارج شده و حتی عده‌ای لفظ "انتصابات" را برای آن به کار بردند، نظرتان چیست؟

از میان اصولگرایان چه نمایندگان سابق مجلس چه چهره‌های جدید تعداد زیادی در استان و کشور عدم احراز صلاحیتشان اعلام شده است. این گفته‌ها یک شیوه قدیمی است که اصلاح‌طلبان به کار گرفته‌اند و شکل درستی نیست که وقتی کم می‌آوریم بگوییم شورای نگهبان درست عمل نکرده است؛ واقعاً اینگونه نیست و صلاحیت بسیاری از نیروهای مجموعه اصولگرایی هم در سطح کشور مورد تأیید قرار نگرفته، البته ممکن است در گروهی بیشتر و در گروه مقابل کمتر باشد اما به این شکل نیست که رد صلاحیت‌ها یک‌طرفه باشد.

با این شرایط به نظر شما اصل رقابتی بودن انتخابات بار دیگر تکرار خواهد شد؟

تا جایی که اطلاع دارم اصلاح‌طلبان غیر از نیروهای مطرحی که پیش‌بینی می‌کردند شاید به دلیل مشکلاتی که دارند، تأیید صلاحیت نشوند، نیروهای جوان‌تری که خود به این افراد "نیروهای سفید" می‌گویند را نیز به عرصه انتخابات فرستاده‌اند. اصلاح‌طلبان با ورود افرادی که سرشناس نیستند، چند رده نیرو چیده‌اند که اگر رده اول تأیید نشد رده‌های بعدی جایگزین شوند.

اما واقعیت به شکل دیگری است، حتی تعداد بالایی از اساتید دانشگاهی اصلاح‌طلب نیز رد صلاحیت شده‌اند، آیا این اتفاق برای اصولگرایان هم اتفاق افتاده است؟

من سوالم این است؛ آیا این افراد به دلیل اصلاح‌طلب بودن رد صلاحیت شده‌اند یا به‌خاطر برخی مشکلاتی که دارند؟ این ردصلاحیت‌ها در اصولگرایان هم وجود دارد هرچند که من هم قبول دارم اصلاح‌طلبان بیشتر رد صلاحیت شده‌اند اما ممکن است کاندیداهایشان مسائل و مشکلات بیشتری داشته باشند. قبول دارم اصلاح‌طلبان بیشتر رد صلاحیت شده‌اند اما ممکن است مسائل و مشکلات بیشتری داشته باشند. از طرفی ممکن است در هیئت‌های نظارت و هیئت‌های اجرایی خطاهایی صورت بگیرد چون آن‌ها معصوم نیستند اما وقتی فقهای عضو شورای نگهبان را فقیهان عادل می‌دانیم، یعنی وقتی با اشکالی روبه‌رو شوند با آن مقابله خواهند کرد بنابراین باید قبول کنیم اصول کار عادلانه است. تعداد زیادی از اصولگرایان هستند که عدم احراز صلاحیتشان اعلام شده؛ با ما تماس گرفتند و به آن‌ها گفتیم که بروند شکایت کنند تا بررسی مجدد انجام شود.

یکی از مواردی که نمایندگان اصفهان را با دیگر استان‌ها متمایز کرده، اتحاد میان آن‌ها در گرفتن منابع مالی و تاکید بر منافع استان است به حدی که دیگر استان‌ها نیز گاهاً به آن غطبه می‌خورند، لیست اصولگرایان با چنین تفکر وحدت آمیزی بسته خواهد شد؟

این‌طور نیست؛ اتفاقاً ما انتقادی که به نمایندگان استان اصفهان داریم آن است که با همدیگر کار نمی‌کنند؛ تنها یک مورد بود که نمایندگان با هم اتحاد پیدا کردند و آن هم بر سر موضوع آب بود و دیدید که موضوع دچار تحول اساسی شد هرچند که دولت همان مصوبات را نیز عملی نکرد. در دیگر موارد اکثراً نمایندگان کار محلی می‌کنند تا کار جمعی. بنابراین نیاز است در مباحث کلان نیز نمایندگان بر سر یک موضوع به توافق برسند. کسانی که تصور می‌کنند نمایندگان اصفهان با یکدیگر اتحاد دارند از دور نگاه می‌کنند و نگاهشان غلط است؛ وحدتی نبوده اما باید اینگونه بشود و نماینده بداند زمانی موفق خواهد شد که با جمع همراه شود.

به نظر شما مهم‌ترین چالش‌هایی که باید برای تحقق آن، میان نمایندگان اتحاد ایجاد شود کدام است؟

شعار محوری ما "نجات اقتصاد کشور" خواهد بود زیرا اولویت اول مردم، ساماندهی موضوعات اقتصادی و معیشتی است؛ حال اینکه چگونه این موضوع پیش برده شود باید به شرایط کشور و تأثیرات خارجی نگاه کرد. دولت آقای روحانی در این زمینه هیچ توفیقی نداشته و خود اصلاح‌طلبان که این دولت را آوردند به دنبال کناره‌گیری از قبول این مسئولیت هستند؛ وضعیت اقتصادی مردم خوب نیست و این موضوع بیش از آنکه مربوط به اقدامات استکبار جهانی باشد، مرتبط با مدیریت داخل کشور است.

شعارهای مبتنی بر موضوعات اقتصادی به‌طور کلیشه‌واری همواره تکرار می‌شود حتی با راهبردی که مقام معظم رهبری در قالب اقتصاد مقاومتی ابلاغ کردند کم نشد و جدی‌تر مطرح شد و به نظر مجلسی که نماینده اصولگرای کمی هم ندارد، نتوانسته الزامی برای دولت قرار دهد. نظر شما چیست؟

به نظرم بدین شکل نیست؛ اگر بخواهیم گذشته را بررسی کنیم می‌بینیم که ریل‌گذاری اصلی توسط رهبری انجام و اصول آن نیز تبیین و ابلاغ شده است. در موضوع گام دوم نیز همین موضوعات بار دیگر تبیین شد.

مجلس حاضر گرچه توفیقی بالایی نداشته اما در مواقعی که سیاستگذاری کرده نیز بر اساس این سیاست‌ها اقدامی انجام نشده است؛ همین قانون بودجه که یک سند اقتصادی است را بررسی کنید، چند درصد بودجه عملی شده است؟ شاید مجلس نیز فکر می‌کرد اگر بخواهد فشار بیشتری به دولت بیاورد، مشکلات دیگری به‌وجود می‌آید در حالی که دولت ملزم به انجام تمام مصوبات مجلس است. لازم است دولت جوان و حزب‌اللهی تشکیل شود که انگیزه کار داشته و بدین شکل شعار نجات اقتصاد کشور تحقق یابد.

به نظرم اگر دولتی بر سرکار باشد که سیاست‌های کارآمدی داشته باشد، می‌تواند این سیاست‌ها را اجرا کند در حالی که وزرای دولت فعلی اکثراً درجه دو و سه بوده و قوی نیستند؛ وزیران اقتصادی مانند رفاه و صمت چند مرتبه تغییر کرده‌اند و وزارتخانه کشاورزی با سرپرست اداره می‌شود، من در این جمع، یک دولت پای کار نمی‌بینم به همین دلیل نظارت نیز ضعیف می‌شود. اگر یک مجلس قوی که اکثریت معتقد به اصول مقام معظم رهبری باشند تشکیل شود، نتیجه آن یک دولت قوی و پاسخگو خواهد بود؛ البته نه اینکه با تغییر مجلس، این دولت برود اما اگر تا پایان زمان خود نیز بر سر کار بماند، با همین روال کنونی امور را پیش خواهد برد. لازم است دولت جوان و حزب‌اللهی تشکیل شود که انگیزه کار داشته و بدین شکل شعار نجات اقتصاد کشور تحقق یابد.

لیست اصولگرایان با دیدگاه ورود جوانان به مجلس بسته خواهد شد یا بار دیگر چهره‌های شناخته شده قدیمی در لیست قرار می‌گیرند؟

امری که رهبری در خصوص ورود جوانان در مدیریت فرمودند، بیشتر در خصوص دولت است چون دولت باید توان اجرایی داشته باشد اما در مجلس نیاز به تجربه است؛ بنابراین بهترین حالت را ترکیبی از افراد خوش فکر و باتجربه و جوان‌ها می‌دانم. به دنبال جوانانی هستیم که خود نیز تجربه مدیریتی داشته‌اند که زیاد هم هستند؛ تا جایی که اطلاع دارم قرار است لیست‌های اصفهان و تهران بر همین اساس شکل بگیرد.

برخی چهره‌هایی که گمانه‌زنی‌ها بر ورود آن‌ها به لیست اصولگرایان وجود دارد، از مدت‌ها قبل به‌طور غیررسمی فعالیت خود را با تمرکز بر قومیت‌های ساکن اصفهان مانند بختیاری‌ها آغاز کرده‌اند؛ آیا الزامی برای عدم گرایش به قوم‌گرایی در ورود افراد به لیست نهایی وجود دارد؟

ما همه اقوام را از خود می‌دانیم و اعتقادی به این خط‌کشی‌ها نداریم اما موضوع بختیاری‌ها با توجه به موضوع آب حساسیت‌هایی دارد و این موضوع یک واقعیت است که مردم اصفهان روی قومیت نماینده حساسیت دارند بنابراین باید سنجیده عمل کرده و درباره این موارد در نهایت تصمیم‌گیری کنیم.

کد خبر 406726

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.