ضرورت اجرای طرح تفکیک زباله از مبدأ در گلستان

مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری‌های گلستان گفت: اجرای طرح تفکیک زباله از مبدا با هدف ارتقای فرهنگ زیست محیطی در شهروندان برای کاهش تولید پسماند می‌تواند تاثیر مطلوبی بر چرخه بازیافت و حفظ محیط زیست گلستان داشته باشد.

به گزارش ایمنا، محسن سمیعی اظهار کرد: یکپارچه‌سازی دفع اصولی پسماند همه شهرها و ۶۵۰ روستای استان در سه سایت زباله با شیوه پردازش، تولید کمپوست و لندفیل در حال انجام است.

وی افزود: اجرای طرح آموزش تفکیک زباله از مبدا با هدف ارتقای فرهنگ زیست محیطی در شهروندان برای کاهش تولید پسماند می‌تواند تاثیر مطلوبی بر چرخه بازیافت و حفظ محیط زیست گلستان داشته باشد.

مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری‌های گلستان به فعالیت این سازمان در حوزه پسماندهای عفونی و بیمارستانی اشاره کرد و افزود: با توجه به خطرات انتقال و شیوع انواع آلودگی پسماند عفونی، این سازمان کار جمع‌آوری، حمل و نقل و دفن بهداشتی زباله‌های بیمارستانی را از سال ۸۱ به صورت متمرکز و منطبق با استانداردهای اروپایی توسط ماشین‌آلات مخصوص انجام می‌دهد.

سمیعی ادامه داد: سازمان مدیریت پسماند با توجه به رسالت خود برای بی خطرسازی پسماندهای پزشکی در استان اقدام به احداث لندفیل بهداشتی در سایت آق قلا به مساحت دو هزار و ۵۰۰ مترمربع و با اعتباری بالغ بر پنج میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال در فاز اول کرد تا با ایجاد این مرکز، معضل پسماند پزشکی گلستان برای همیشه از بین برود.

وی گفت: افزایش آگاهی مردمی در راستای کاهش تولید زباله، اجرای آموزش تفکیک از مبدا زباله به شهروندان، سازماندهی فعالان و تشکل‌های مردم‌نهاد برای ترویج تفکیک زباله از مبدا، توسعه مشارکت مردم در تفکیک از مبدا زباله‌های شهری و فرهنگ‌سازی برای کاهش تولید زباله از طریق رسانه‌ها از جمله رویکردهای در دست اقدام این سازمان در گلستان است.

مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری‌های گلستان یکی از راهبردهای اصلی سازمان مدیریت پسماند را تولید انرژی و برق از زباله عنوان کرد و افزود: پیگیری احداث نیروگاه تولید برق حاصل از سیستم بیوگاز و تولید RDF (تکنولوژی پیشرفته استفاده از زباله ها در صنعت سیمان به عنوان سوخت جایگزین) انجام شده و یک شرکت دانش‌بنیان در قراردادی ۳۰۰ میلیارد ریالی در حال فراهم‌سازی مقدمات ایجاد این نیروگاه است.

سمیعی ادامه داد: طرح تولید بیوگاز و استحصال انرژی از زباله از مراکز لندفیل با راکتورهای نسل سوم توسط یک شرکت ایتالیایی با سرمایه گذاری شش هزار میلیارد ریالی برای ۲۵ سال در قالب امضا طرح تفاهم نامه‌ای آماده اجرا است.

وی افزود:‌ با توجه به مستهلک شدن ماشین آلات مراکز دفن و گسترش مراکز دفن در دو سایت زباله استان، این سازمان در حال نوسازی کامل ناوگان موتوری است که سال گذشته ۵۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات دفتر مقام معظم رهبری برای خرید ماشین آلات سنگین حمل و دفن پسماندها اختصاص داده شد که از این میزان ۳۰ میلیارد ریال محقق شد.

منبع: ایرنا

کد خبر 406615

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.