در جام جهانی یک نفر نبود آب دستم بدهد/ با لباس و تجهیزات قرضی نایب قهرمان آسیا شدم!

قهرمان یخ نوردی گفت: دیدم خیلی از دوستان ورزشکار مشکلاتی که دارند کمتر از مشکلات من بود اما جا زدند. هدف برای من خیلی مهم بود زیرا تمام تلاشم را برای راساندن خودم به این مسابقه کردم.

محمد رضا صفدریان در گفت و گو با خبرنگار ایمنا در رابطه با مسابقات جهانی چین و قهرمانی آسیا که شرکت کرده و در هردو تورنومنت نایب قهرمان شده است، اظهار کرد: در سال جاری سه مسابقه با عنوان جهانی، قهرمانی آسیا و کاپ آسیا را پیش رو داشتیم. از آذر ماه ۹۸ اردو سه هفته‌ای در کشور روسیه به همراه چند نفر دیگر از استان اصفهان که شاگردهای خودم بودند برگزار کردیم و روزی دو الی سه مرتبه تمرین‌های فشرده داشتیم. چند روز بعد از اینکه به ایران بازگشتم عازم مسابقات جام جهانی چین شدم. روند اقدام من برای اعزام حرفه ای نبود و اتفاقاتی رخ داد که برنامه ریزی ها به مشکل خورد.

ارتش یک نفره بودم

وی افزود: در ابتدا قرار بود ۱۰ نفر از ایران برای این مسابقه اعزام شوند، اما من تنها نماینده ایران در این مسابقه بودم زیرا وزارت ورزش فقط به من مجوز حضور در این مسابقه را داد. در یک سفر تفریحی تنها بودن سخت است چه برسد سفر برای مسابقات بین المللی و حرفه ای! حتی یک نفر نبود که آب دستم بدهد، در این مسابقه ارتش یک نفره بودم. با تمام سختی‌هایی که بود، تلاشم را بیشتر کردم و تمرکزم را روی هدفم گذاشتم.

قهرمان یخ نوردی با بیان اینکه از ۱۶ کشور جهان حدود ۸۰ نفر در این مسابقه حضور داشتند، خاطر نشان کرد: در مرحله مقدماتی و نیمه نهایی با رتبه نخست به فینال راه پیدا کردم، هشت نفر برتر در مرحله آخر مسابقه حضور داشتند. در مرحله فینال با وجود آمادگی جسمانی بالا گرفتار شرایط سخت افزاری شدم زیرا در مسابقه از گیره‌هایی استفاده می‌کردم که در تمرین آن گیره هارا در اختیار نداشتم. در نهایت نایب قهرمان جهان شدم و رتبه دوم را کسب کردم.

صفدریان در خصوص مسابقات جام جهانی و قهرمانی آسیا، تصریح کرد: تمام ورشکاران از مسابقه چین با پرواز یک ساعته به سئول کره جنوبی که میزبان مسابقات قهرمانی آسیا بود رفتند و چهار روز تمرین کردند، اما من مجبور شدم خودم را از چین به ایران برسانم، ساعت‌ها در پرواز بمانم که خستگی ایجاد کرد و با توجه به اختلاف زمانی که وجود داشت شب و روز خود را گم کرده بودم. به ایران که رسیدم قرار بود یک روز بعد از گرفتن ویزا به همراه پنج ورزشکار و یک مربی تیم ملی به مسابقات کره جنوبی اعزام شویم.

بلیط پروازم به کره به دلیل نا معلومی کنسل شده بود!

وی ادامه داد: زمانی که با تیم به فرودگاه رفتیم و خواستیم وسایلمان را تحویل دهیم متوجه شدیم به دلیل نامعلومی بلیط پرواز من در ابتدا خریداری و بعد کنسل شده بود که در حال حاضر هیچ نظری در رابطه با اینکه این اشتباه تقصیر چه کسی است ندارم.

یخنورد اصفهانی با اشاره به اینکه مسابقات جهانی و کاپ‌های آزاد به هزینه خودمان است، اما بازهم زیر نظر فدراسیون هستیم، خاطر نشان کرد: برای مسابقه چین با اسپانسری اصفهان سیتی سنتر و کارخانه فولاد مبارکه حاضر شدم، اما بازهم زیر نظر وزارت ورزش و شورای برون مرزی بودم و به این شکل نبود که به اختیار خودمان اسپانسر بگیریم و در این مسابقه شرکت کنیم. مسابقات کره جنوبی باعنوان جام جهانی و قهرمانی آسیا بود به همین دلیل کل اعزام در قالب تیم ملی با هزینه فدراسیون انجام شد.

بیشتر بخوانید:

ارتش یک نفره با نان و کنسرو در جنگ با یخ!

با همه نا داوری‌ها جنگیدیم تا بهترین باشیم

امسال برای قهرمانی باید از غیرتمان مایه بگذاریم

از پرواز اول برای مسابقات قهرمانی آسیا جا ماندم

صفدریان اضافه کرد: تمام افراد تیم ملی اعزام شدند، اما من به دلیل لغو بلیط پرواز از همراهی تیم باز ماندم. با فدراسیون در ارتباط بودم و تمام تلاشمان را برای پیدا کردن یک پرواز دیگر کردیم. این مسابقه برای من از اهمیت بالایی برخوردار بود زیرا امتیازات آن برای رنکینگ جهانی در نظر گرفته می‌شد و همچنین مسابقه قهرمانی آسیا دو سال یک بار برگزار می‌شود که باید در آن حضور پیدا می‌کردم. در آخر برای فرادی آن روز ساعت ۳ بعد از ظهر پروازی پیدا کردیم که از طریق دو شرکت هواپیمایی به کره جنوبی رفتم.

وی در رابطه با مشکلاتی که در پرواز برای رفتن به کره جنوبی داشت، گفت: یک روز بعد از تمام شرکت کننده ها رسیدم و حتی دغدغه پذیرش را داشتیم که با فدراسیون جهانی کوهنوردی هماهنگ کنیم پذیرش من را به صورت غیر حضوری انجام دهند. زمانی که رسیدم کره جنوبی متوجه شدم چمدان من از شرکت هواپیمایی اول به شرکت هواپیمایی دوم که از دوبی با آن به کره جنوبی آمدم ارسال نشده است.

دارنده مدال نقره مسابقات یخنوردی قهرمانی آسیای کره جنوبی ادامه داد: پیگیری کردیم و دیدیم زمانی که چمدان من می‌رسد، مرحله مقدماتی و نیمه نهایی تمام شده است. تجهیزاتی که با آن‌ها خودم را برای این مسابقه آماده کرده بودم برای من خیلی مهم بود، اما باتوجه به شرایط تنها به سمت محل مسابقه حرکت کردم. از تمام بچه‌های تیم ملی تشکر می‌کنم که من را حمایت کردند زیرا وسایلی که می‌خواستم را از دیگران گرفتم. می‌توان گفت که با لباس و وسایل قرضی نایب قهرمان شدم!

هر ورزشکاری جایم بود جا می‌زد

صفدریان با بیان اینکه با وجود این همه مشکلات هر ورزشکاری بود جا می‌زد، اظهار کرد: دیدم خیلی از دوستان ورزشکار مشکلاتی که دارند کمتر از مشکلات من بود، اما جا زدند. هدف برای من خیلی مهم بود زیرا تمام تلاشم را برای رساندن خودم به این مسابقه کردم و در نهایت با یک اختلاف کم نسبت به بازیکن اول مقام نایب قهرمانی را به دست آوردم. در این مسابقه هم مشکل بدنی نداشتم و آماده بودم، اما بازهم مشکلات سخت افزاری مانع از رسیدن به عنوان قهرمانی شد. فردی که در این مسابقه سکوی نخست را گرفت در مسابقات جام جهانی چین حتی به فینال هم نرسید!

در رنکینگ نخست جهان یخنوردی هستم

وی افزود: مسابقه کره جنوبی با کیفیت بالایی برگزار شد و نفراتی که در مسابقه چین اول و سوم شدند در اینجا نتوانستند بین هشت بازیکن برتر باشند. بعد از مسابقه کره جنوبی با امتیازی که در سطح جهان کسب کردم تا این لحظه در جایگاه نخست رنکینگ جهان قرار دارم، البته با دیگر رقبا امتیاز نزدیکی داریم‌. برای کسب رنکینگ هر مسابقه‌ای که ورزشکار می‌دهد بر اساس رتبه‌ای که کسب می‌کند به آن امتیاز می‌دهند و در مجموع مسابقات جام جهانی امتیازات باهم جمع می‌شوند و نفر اول رنکینگ جهان اعلام می‌شود.

این یخ نورد اصفهانی درخصوص مسابقات پیش روی خود، خاطر نشان کرد: روز پنجشنبه و جمعه این هفته در کشور سوئیس دومین جام جهانی خود را شرکت می‌کنم و امیدوارم مدال طلای انفرادی را کسب کنم و همچنین برای اولین بار در سکوی نخست جهان قرار گیرم.

صفدریان با بیان اینکه وقتی ورزشکاری در سطح بالای قهرمانی باشد از کشورهای دیگر به دنبال او هستند، خاطر نشان کرد: برای تمام ورزشکاران ایران و کل دنیا شرایط پناهندگی وجود دارد، اما فعلاً قصد رفتن به کشور دیگری ندارم و می‌خواهم به همین شکل ادامه دهم و دل مردم کشورم را شد کنم.

با وجود افتخارات فراوان در یخنوردی هنوز یک سالن اختصاصی نداریم

وی در رابطه با سالن تمرین برای یخ نوردان اصفهان و مشکلاتی که در گذشته وجود داشته است، گفت: تا این لحظه اداره کل ورزش و جوانان ۱۵ ملیون به من داده تا سالن را تجهیز کنم، اما با این مبلغ هیچ گیره استاندارد بین المللی نتوانستم بخرم و تنها از روی یکسری گیره‌های بین المللی کپی برداری کردم تا به نحوی در ایران خودمان گیره هارا بسازیم. درحال حاضر ۸۰ مدل گیره با همراهی دوستانم طراحی کردیم و ساختیم، اما بازهم هیچکدام مانند مدل اصلی آن نمی‌شود.

قهرمان یخ نوردی ادامه داد: احتیاج به کمک بیشتری داریم تا بتوانیم گیره‌های اصلی را از کشورهای دیگر خریداری کنیم. هنوز هم با وجود کسب این همه افتخار سالن اختصاصی برای یخ نوردان نیست و با سنگ نوردان در یک مکان مشترک تمرین می‌کنیم که حرفه ای نیست. در کوه صفه مکان زیبا برای احداث دیواره وجود دارد که می‌توان از آن برای آموزش‌های همگانی و مسابقات خانوادگی استفاده کرد و میزبانی مسابقات بین المللی را گرفت.

وی تصریح کرد: از محسن گلابی، مدیر عامل سازمان آتش نشانی که همیشه حامی همه جانبه بنده بوده اند و از آنجایی که خوده این بزرگوار از پیشکسوتان این رشته هستند تشکر می‌کنم؛ گلابی تأثیر به سزایی در موفقیت‌های من داشته است.

کد خبر 406612

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.