در سیاست خارجی هم حرف اول و آخر را مردم می‌زنند

وزیر امور خارجه گفت: سلاح حتما مهم است اما قدرت‌مان را وامدار مردم هستیم ولی آنچه در سیاست خارجی باز هم حرف اول و آخر را می‌زند مردم هستند. برای اینکه در دنیا و در دیپلماسی قوی باشیم نیاز به مردم داریم.

به گزارش ایمنا، محمدجواد ظریف امروز در صحن علنی مجلس به سوال سیدجواد ساداتی نژاد درباره اقدامات وزارت خارجه درباره در حمایت‌های آمریکا از ناآرامی‌های دی ماه ۹۶ پاسخ داد.

وی افزود: وزارت امور خارجه اقداماتی که در برابر دخالت‌های آمریکا در سال ۹۶ انجام داد، متعدد است. مهمترین آن خنثی کردن طراحی آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل است. آمریکا به عنوان عضو دائم شورای امنیت تصمیم گرفت با سوءاستفاده از مکانیزم‌های شورای امنیت موضوع ناآرامی‌های سال ۹۶ را به شورای امنیت ببرد.

وزیر امور خارجه ادامه داد: سیاست خارجی ایران چنان موفق بود که جلسه‌ای که آمریکا برای محاکمه ایران ترتیب داده بود به جلسه محاکمه خودش تبدیل شد و این‌ها راحت به دست نمی‌آید و نیاز به حضور قوی بین‌المللی و گفت‌وگو دارد.

ظریف تصریح کرد: این‌ها سند افتخار بنده نیست و سند افتخار جمهوری اسلامی ایران است. سلاح حتما مهم است اما قدرت‌مان را وامدار مردم هستیم ولی آنچه در سیاست خارجی باز هم حرف اول و آخر را می‌زند مردم هستند. برای اینکه در دنیا و در دیپلماسی قوی باشیم نیاز به مردم داریم. در آنجا از چهار کلمه و با چهار تماس که بلد هستیم برقرار کنیم این است که توانستیم جلسه محاکمه ایران را به جلسه محاکمه آمریکا تبدیل کنیم.

وی گفت: پیشنهاد کردیم بر اساس بند اول توافق الجزایر از او در لاهه شکایت شود و این را به شورای امنیت و سایر مراجع تحویل دادیم و مواضعی که باید از سوی جمهوری اسلامی داده شود ارائه کردیم و در مجامع بین‌المللی از سیاست جمهوری اسلامی دفاع کردیم و مداخلات آمریکا را به سفرا توضیح دادیم و مداخلات آمریکا را در رسانه‌ها توضیح دادیم و هرچند که تظاهرات مسالمت‌آمیز مردم را به رسمیت می‌شناسیم اما دخالت خارجی‌ها را نمی‌پذیریم.

وزیر امور خارجه در بخش دوم صحبت‌های خود در پاسخ به ساداتی‌نژاد گفت: نکات بسیار خوبی را مطرح کردند و من مشکلی با آن ندارم که بخواهم پاسخ دهم. قطعا ایالات متحده به دنبال براندازی بوده و این فکر را هیچ‌گاه از ذهن خود خارج نکرده است.

ظریف تصریح کرد: تفاوتی که مقام‌های آن‌ها داشته‌اند به نقل از یکی از مقامات دولت قبل آن‌ها می‌گویم که می‌گفت من و آقای بوش در مبارزه با شما هیچ تفاوتی با هم نداریم اما آقای بوش فکر می‌کند  می‌تواند و من می‌دانم که نمی‌توانیم. این واقعیت رژیم آمریکا است و با این روش با آمریکا برخورد می‌کنیم.

وی ادامه داد: اینکه ما چه‌کار می‌توانستیم کنیم یکی از آن‌ها این بود که شورای امنیت را علیه آمریکا بسیج کردیم. اینکه شما بتوانید مانع آمریکا شوید، خب آمریکا ۷۰ سال است که خطا می‌کند و خطای خود را تکرار می‌کند و این گناه ما نیست گناه کم فهمی طرف مقابل است و ما همه تلاش‌های سیاسی و حقوقی و بین‌المللی را به کار گرفتیم.

وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: این تلاش‌های چندجانبه با موفقیت همراه بود. حوزه دیگر ما دیپلماسی عمومی بود که سیاست‌های آمریکا را افشا کردیم. در مورد اخیر هم (حضور سفیر انگلیس در بین معترضان) با این روش برخورد شد و با توجه به تصمیم‌گیری‌ها برخورد قاطعی صورت گرفت که بتوانیم مانع شویم.

منبع: ایلنا

کد خبر 406610

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.