سوءاستفاده از تصاویر بانوان در فضای مجازی چه حکمی دارد؟

نقش، اهمیت و جایگاه زنان در جامعه همواره مورد حمایت قانونگذار قرار داشته و به همین دلیل قوانین حمایتی زنان از گستردگی قابل توجهی در نظام حقوقی ایران برخوردار است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، بهره‌مندی زنان از حق امنیت در جامعه به خصوص فضای مجازی، از جمله حقوق بنیادین و اساسی آنان می باشد که تامین آن از وظایف دولت و سایر دستگاه‌ها و نهادهای متولی است.

در خصوص این موضوع نکاتی به شرح ذیل بیان می‌شود:

۱) امنیت سایبری، فناوری‌های ارتباطی و اطلاع‌ رسانی، در حریم خصوصی زنان باید برقرار شود به منظور حسن نظارت بر فضای مجازی و نیز تامین امنیت آن، کارگروه تعیین و تشخیص مصادیق محتوای مجرمانه راه‌اندازی شده است، این کارگروه بر اساس ماده ۷۵۰ فصل سی‌ام قانون مجازات اسلامی، تشکیل و مسئولیت نظارت بر فضای مجازی و پالایش تارنماهای حاوی محتوای مجرمانه و رسیدگی به شکایات مردمی را به عهده دارد.

۲) سوءاستفاده از عکس و فیلم بانوان در فضای مجازی نیز ممنوع است ولو آنکه عکس مزبور بر روی پروفایل صفحات شخصی شبکه‌های اجتماعی باشد چه اینکه صرف قرار دادن تصویر ولو بدون حجاب در شبکه‌ اجتماعی مجازی به معنای انتشار تصاویر مبتذل نیست و جرم نمی‌باشد. (رای شماره ۹۲۰۹۹۷۰۲۲۰۴۰۱۱۰۸ صادره از شعبه ۴ دادگاه تجدیدنظر استان تهران)

۳) استفاده ابزاری از افراد (اعم از زن و مرد) در تصاویر و محتوا، تحقیر و توهین به جنس زن، در بند ۱۰ ماده ۶ قانون مطبوعات جرم انگاری گردیده است.

۴) در صورتی که داده‌ها یا سامانه‌های رایانه‌ای یا مخابراتی زنان مانند تلفن همراه که دارای رمز است مورد دسترسی غیرمجاز قرار گیرد، مرتکب به حبس یا جزای نقدی محکوم خواهد شد. (مطابق ماده ۷۲۹ کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی، هرکس به طور غیرمجاز به داده‌ها یا سامانه‌های رایانه‌ای یا مخابراتی که به‌ وسیله تدابیر امنیتی حفاظت ‌شده‌ است دسترسی یابد، به حبس از نود و یک روز تا یک‌ سال یا جزای نقدی از پنج میلیون (۵,۰۰۰,۰۰۰) ریال تا بیست میلیون (۲۰,۰۰۰,۰۰۰) ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.

منبع: میزان

کد خبر 406572

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.