تاثیر آنتی‌بیوتیک‌ها بر  زوال عقل/گلبول‌های قرمز داروها را مخفی می‌کنند

کوچک شدن اندازه مغز کودکان به دنبال محرومیت‌های شدید، درگیری ۱۹ استان کشور با بیماری سالک، استفاده از پزشکی بازساختی برای درمان زخم‌های مقاوم به بهبود، ارتباط آنتی‌بیوتیک و زوال عقل، مخفی کردن داروها در گلبول‌های قرمز و درمان سرطان سینه با نان و ذرات را در بسته پزشکی ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا مطالعات جدید نشان می‌دهد که محرومیت شدید در دوره کودکی می ‌تواند منجر به اندازه کوچک‌تر از حد معمولی مغز، IQ پایین و اختلال بیش فعالی در اوایل بزرگسالی شود،  محققان این مطالعه اسکن مغزی ۶۷ نفر در رده سنی ۲۳ تا ۲۸ سال را بررسی کردند؛

کودکان اهل رومانی در دوره رژیم کمونیست بین ۳ تا ۴۱ ماه را در مؤسسات خیریه گذرانده‌اند و عمدتاً در طول این مدت دچار سوءتغذیه بوده و ارتباطات اجتماعی کمی داشتند و سپس توسط خانواده‌های انگلیسی به سرپرستی پذیرفته شدند، اسکن مغزی این افراد با ۲۱ فرزندخوانده انگلیسی که هیچوقت محرومیت در دوره کودکی را تجربه نکرده بودند مقایسه شد، محققان مشاهده کردند مغز فرزندخوانده‌های رومانیایی ۸.۶ درصد کوچک‌تر از مغز فرزندخوانده‌های انگلیسی است و هر چقدر فرزندخوانده‌های رومانیایی زمان بیشتری را در مؤسسات خیریه گذرانده بودند، مغزشان کوچک‌تر است، تغییرات مغزی مرتبط با محرومیت با IQ پایین‌تر و اکثر علائم اختلال بیش فعالی مرتبط می‌باشد.

درگیری ۱۹ استان کشور با بیماری سالک

علیرضا فیروز، رئیس مرکز آموزشی پژوهشی پوست ‌و جذام با اشاره به اینکه ۹۰ درصد موارد سالک در ۷ کشور دنیا اتفاق می افتد، از کشورمان به عنوان یکی از مناطق آلوده به این بیماری نام برد و اظهار کرد: ایران یکی از مناطق آلوده به بیماری سالک است که سالانه بین ۱۵ تا ۲۵ هزار مورد جدید در آن دیده می‌شود که این تنها موارد ثبت شده توسط وزارت بهداشت است.

وی با توضیح اینکه سالک  نوعی بیماری پوستی انگلی است، تصریح کرد: این بیماری  بین انسان و حیوان مشترک است و بر اثر انتقال انگل سالک ایجاد و اغلب به شکل یک زخم پدیدار می‌شود.

فیروز ادامه داد: در کشور مطالعات زیادی در خصوص درمان بیماری سالک صورت گرفته که از کل مقالات دنیا بیشتر است و درمان‌های مختلفی در این خصوص وجود دارد.

رئیس مرکز آموزشی پژوهشی بیماری پوست و جذام مهم‌ترین عامل درمان سالک را شرایط بیمار، سن، محل زندگی بیمار و تعداد ضایعات دانست و افزود: با توجه به اینکه درمان در هر فرد مبتلا متفاوت است وزارت بهداشت در کمیته کشوری دستورالعملی برای درمان آن تهیه نموده که بر اساس آن روش‌های درمان به تمامی شبکه‌های بهداشتی سراسر کشور اعلام می‌شود تا بهترین درمان با کمترین عارضه به صورت یکنواخت انجام شود.

وی گفت: سالک در ۱۹ استان کشور وجود دارد و استان‌های اصفهان، کرمان و خراسان، بیشترین استان‌های درگیر این بیماری هستند.

فیروز تشخیص به موقع را از مهم‌ترین عوامل درمان بیماری سالک دانست و خاطرنشان کرد: اگر درمان مناسب و کامل صورت گیرد ۸۰ تا ۹۰ درصد موارد بیماری به راحتی درمان خواهد شد، با توجه به اینکه این بیماری توسط پشه و بیشتر در محل صورت بیمار رخ می‌دهد در برخی از موارد جای آن باقی می‌ماند و مشکلاتی را برای فرد به وجود می‌آورد که با لیزر، لایه برداری شیمیایی و کاشت قابل اصلاح و درمان است.

استفاده از پزشکی بازساختی برای درمان زخم‌های مقاوم به بهبود

محمدعلی نیلفروش زاده، دبیر انجمن متخصصین پوست ایران، پزشکی بازساختی را فصل مشترک علوم سلول درمانی، مهندسی بافت و علوم نوینی همچون مهندسی ژنتیک و ژن درمانی دانست و اظهار کرد: تاریخچه علم پزشکی بازساختی ریشه در پیوند ارگان دارد، کمبود ارگان‌های اهدایی و مشکلات مرتبط با پیوند مثل پس زدن سیستم ایمنی و استفاده از داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی، دانشمندان و محققان این حیطه را بر آن داشت که با ترکیب علوم مختلف از جمله استفاده از قدرت سلول‌های بنیادی، ژن درمانی و مهندسی بافت به فکر تولید ارگان‌های مختلف مورد نیاز بیماران باشند.

وی افزود: نخستین مثال موفق از پزشکی بازساختی در اواخر دهه ۱۹۵۰ در مدل‌های حیوانی ترمیم استروک را در قلب می‌توان جستجوکرد و طی سال‌های بعد این سلول‌ها، سلول‌های بنیادی نامیده شدند تا اینکه در سال ۱۹۵۶ سلول‌های بنیادی خون‌ساز معرفی و  پیوند مغز استخوان  به عنوان درمان امید بخش برای بیمارانی که از مشکلات خونی رنج می‌برند، مطرح شد.

نیلفروش‌زاده ادامه داد: در طول سال‌های ۱۹۷۸ تا ۱۹۹۷ انواع دیگر از سلول‌های بنیادی کشف شدند و نهایتاً در ۱۹۹۹ نخستین کارآزمایی بالینی با حمایت سازمان غذا و داروی آمریکا طراحی و اجرا شد.

وی اضافه کرد: توجه به علم پزشکی بازساختی در طول سال‌های اخیر به طرز قابل توجهی افزایش پیدا کرده است و بنا بر آمارهای به دست آمده از انستیتوی پزشکی بازساختی در واشنگتن تا پایان سال ۲۰۱۵ مهم‌ترین حیطه‌های مورد توجه پژوهشگران، محققان و صنایع حمایتگر آنها در پزشکی بازساختنی بوده است.

رئیس کار گروه طب باز ساختی کشور، در مورد وضعیت علم پزشکی بازساختی در سال‌های اخیر در ایران، گفت: نخستین تلاش محققان ایرانی در حیطه‌های مهندسی و پزشکی بازساختی در سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۳ برخی از مواد زیستی در حیطه‌های مختلف به منظور مهندسی بافت ارگان‌های مختلف مورد استفاده قرار گرفت و این روند از سال ۲۰۰۳ با انتشار ۳ مقاله در پایگاه‌های معتبر علمی آغاز و روند آن در حال پیشرفت بوده است، به طوریکه در طی سال‌های اخیر حدود ۱۵۰ مقاله از سوی ایران در پایگاه‌های مختلف علمی قابل مشاهده است.

وی خاطرنشان کرد: البته می‌توان به این نکته نیز اشاره کرد که پیوند مغز استخوان به منظور درمان بیماری‌های خونی (تالاسمی، آنمی و لوکمی) از سال ۱۹۹۱ در بیمارستان شریعتی تهران شروع شد و مطالعات مختلف بر روی انواع مختلف سلول‌های بنیادی نیز در ایران از سال ۱۹۹۸ توسط پژوهشکده رویان آغاز شد.

آیا آنتی بیوتیک‌ها به درمان زوال عقل کمک خواهند کرد؟

شروع علائم اولیه زوال عقل از اوایل ۴۰ سالگی است. حال محققان شیوه جدیدی را برای کمک به درمان زوال عقل در مراحل اولیه یافته اند، علائم اولیه اصلی زوال عقل که از ۴۰ سالگی آغاز می‌شود شامل اختلال عملکرد شناختی و تغییرات رفتاری و شخصیتی است.

محققان عنوان می‌کنند معمولاً این شرایط ارثی است و در اکثر موارد با جهش‌های خاص DNA مرتبط است، همچنین محققان دانشگاه کنتاکی در این مطالعه به بررسی ژن‌های جهش یافته مرتبط با زوال عقل اولیه پرداختند.

آن‌ها دریافتند در این حالت از زوال عقل، عامل اصلی شروع زوال عقل، جهش در ژن‌های تنظیم کننده تولید پروتئینی موسوم به پروگرانولین است که جهش ژنی موجب توقف تولید این پروئین در سلول‌های مغز می‌شود که احتمالاً در پاتولوژی زوال عقل نقش دارند.

محققان در مطالعه جدید با استفاده از کشت سلول‌ها مشاهده کردند برخی آنتی بیوتیک‌ها موسوم به آمینوگلیکوزیدها می‌توانند موجب توقف جهش ژنتیکی شده و در نتیجه ازتولید پروگرانولین ممانعت می‌شود.

همینطور مولکول‌های آنتی بیوتیک بر سلول‌ها تأثیر گذاشته و دوآنتی بیوتیک از گروه آمینوگلیکوزیدها (جنتامایسین B۱ و G۴۱۸) قادر به ترمیم جهش ژنتیکی است و تولید پروگرانولین را تا حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد حفظ می‌کنند.

دور زدن سیستم ایمنی با مخفی کردن داروها در گلبول‌های قرمز

محققان کانادایی فناوری ابداع کرده‌اند که گلبول‌های قرمز خون را از مولکول‌های دارویی پر کرده و سپس این داروها را در یک مکان خاص به بدن منتقل می‌کند، محققان دانشگاه "مک مستر" در کانادا این گلبول‌های قرمز را ابرگلبول های قرمز خون انسان می‌نامند و در فناوری ابداعی این محققان، گلبول‌های معمولی قرمز خون با مولکول‌های ساختگی دارویی پر شده و سلول هیبریدی قدرتمندی ایجاد می‌شود که برای ارائه داروها در مکان‌های خاص در بدن طراحی شده‌اند.

اکنون تعدادی از روش‌های ارائه دارو در دست ابداع قرار دارند، برای این منظور محققان ذرات جدید پیچیده مصنوعی می‌سازند که برای ورود به بدن و رسیدن به یک مقصد خاص با دقت باورنکردنی طراحی می‌شوند، البته سیستم ایمنی بدن ما به گونه طراحی شده است که هر ترکیب خارجی که وارد بدن می‌شود را شکار کرده و از بین می‌برد، بنابراین کارایی این ذرات اغلب محدود می‌شود.

همچنین این یک روش برای فرار از دفاع طبیعی بدن این است که مولکول درمانی درون سلولی از خود بدن پنهان شوند، گلبول‌های قرمز یکی از فراوان‌ترین سلول های بدن انسان است و تحقیقات قبلی نشان داده‌اند که آنها می‌توانند حامل مناسبی برای بارهای درمانی باشند.

در این مطالعه جدید که در مجله "Advanced Biosystems "  منتشر شده است، محققان روشی جدید جالبی را توصیف می‌کنند که به موجب آن سلول‌های قرمز خون با یک لیپوزوم مصنوعی به عنوان حامل انواع مختلفی از مولکول‌های دارویی خالی و پر می‌شوند.

درمان سرطان سینه با نانوذرات

محققان دانشگاه مریلند در آمریکا به فرمولاسیون جدیدی در زمینه درمان سرطان سینه با نانوذرات دست یافتند که بسیار موثرتر از روش‌های قبلی است،‌ این روش جدید گیرنده‌های خاصی را روی سلول‌های سرطانی هدف قرار می‌دهد و نانوذراتی که به این منظور مورد استفاده قرار می‌گیرند " دارت"  نام دارند، در این روش نانوذرات با سلول‌ها و بافت‌های سالم کاری ندارند و با سلول‌های تومور ترکیب می‌شوند و داروهای شیمی‌درمانی را به طور مستقیم روی آنان آزاد می‌کنند، این روش قادر به درمان تهاجمی‌ترین نوع سرطان با حداقل عوارض جانبی است.

سرطان سینه شایع‌ترین سرطان در زنان است و سالانه حدود دو میلیون نفر در سراسر جهان به آن مبتلا می‌شوند، غربالگری منظم و تشخیص به موقع مهم‌ترین عوامل موفقیت در درمان است و نتایج این مطالعه در نشریه Science Advances" " منتشر شده است.