۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۶:۰۱
به گرمی راهشان دهید!

آنگاه که سردترین شب‌های سال را در خانه گرم خود با نوشیدن استکانی از چای و خوردن تنقلات می گذرانیم یک نفر در جستجوی زیر پله‌ای و زیر پُلی است تا باران و برف خیسش نکند و این کابوس سرد تمام نشدنی را به صبح برساند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شب هنگام تازه کار آغاز می‌شود وسایل کار هم تنها یک گونی بزرگ است تا غنایمی از جنس زباله در آن ریخته شود، کوچه پس کوچه‌های شهر را زیر و رو می‌کند به امید به دست آوردن چیزی برای خوردن یا فروختن؛ سرمای زمستان نیمه شب بیش از پیش خودنمایی می کند، اما مانعی برای ادامه کار نیست با دیدن اولین زباله تا کمر داخل سطل می‌رود، ظروف یک بار مصرف، نان، پلاستیک و شیشه، عمده دسترنجی است که حاصل شده است.

بی خانمانان، فراموش شدگان و یا طردشدگان زندگی اجتماعی هستند که از جامعه دور افتاده اند و باید برای ساماندهی قطعی آنها قوانین اصلاح شود چراکه آنها در تامین ابتدایی‌ترین نیازهای مادی و اجتماعی خود دچار بی‌ثباتی هستند و این افراد در معرض انواع خشونت و جنایت قرار می‌گیرند و نهادهای مختلف آنها را متهمان اصلی ناهنجاری‌های اجتماعی می‌دانند، البته همه آنها هم مجرم نیستند، اما زمینه‌های جرم در میانشان بسیار وجود دارد.

مشکلات اقتصادی، نبود کار، بی‌پولی، اعتیاد و... باعث شده تا افرادی زیر یک سقف به نام گرمخانه جمع شوند و کارتن خواب نام بگیرند.

شهرداری می‌تواند متولی ساماندهی افراد بی سرپناه باشد

مسعود نجفی، مشاور شهردار کرج در امور اجتماعی در این باره به ایمنا می‌گوید: سال ۱۳۷۸ آیین نامه‌ای مربوط به متکدیان و افراد بی خانمان از سوی شورای عالی اداری کشور تصویب و ابلاغ شده که در آن نهادهایی همچون شهرداری‌ها، فرمانداری‌ها، نیروی انتظامی، اداره بهزیستی و... به عنوان مسئول ساماندهی این قشر شناخته شده‌اند.

وی با بیان اینکه پدیده کارتن خوابی از زمان تصویب آیین نامه مربوطه تاکنون تغییر کرده و اصلا مشابه با گذشته نیست، اظهار می‌کند: علاوه بر اینکه افراد بی‌خانمان در معرض انواع آسیب‌های اجتماعی هستند، بلکه اکنون شاهد اضافه شدن کودکان کار به افراد بی خانمان هستیم که این مهم این آسیب را دوچندان می‌کند.

مشاور شهردار کرج در امور اجتماعی با اشاره به موازی کاری ادارات و نهادهای درگیر با موضوع ساماندهی بی خانمانان می‌گوید: به نظر می‌رسد باید قانون‌گذار در این رابطه ورود کند و مصوبه سال ۷۸ را به روز رسانی کرده و یک ارگان یا نهاد را متولی اصلی قرار دهد تا شاهد بهبود این آسیب اجتماعی باشیم.

وی می‌افزاید: اگر متولی اصلی ساماندهی افراد بی سرپناه شهرداری‌ها باشند؛ شهرداری می‌تواند با احداث مجتمعی کودکان کار و آسیب دیدگان اجتماعی را به پشتیبانی دولت ساماندهی کند.

نجفی با بیان اینکه اصل پدیده کارتن خوابی و بی خانمانی پس از انقلاب صنعتی به وجود آمد، تصریح می‌کند: این مهم به علت افزایش هزینه های زندگی بود؛ از آن پس نیز شاهد افزایش این معضل در جامعه هستیم.

وی کلانشهر کرج را سر ریز آسیب دیدگان اجتماعی تهران عنوان می‌کند و می گوید: افرادی که در تهران توان گذران زندگی خود را ندارند، به امید بهبود وضعیت معیشتی خود به کرج می‌آیند، اما در اینجا هم نمی‌توانند زندگی خود را سامان دهند و به کارتن خواب تبدیل می‌شوند.

مشاور شهردار کرج مشکلات مالی را مهمترین دلیل افزایش پدیده کارتن خوابی در سال‌های اخیر می‌داند و می‌گوید: در ‌سال‌های اخیر بسیاری از افرادی که به لحاظ معیشتی ضعیف بودند، کارتن خواب شدند علاوه بر آنها کودکانی را مشاهده می کنیم که به این افراد اضافه شده اند؛ برای ساماندهی و درمان معضل بی‌خانمانی در کرج، لازم است استانداری به عنوان عالی ترین مقام دولت در استان با تشکیل کار گروهی، پیشنهادی در خصوص لزوم به روز رسانی مصوبه ساماندهی متکدیان و بی خانمانان به وزارت کشور ارائه کند که منجر به اصلاح این قانون شود.

وی با بیان اینکه اعتیاد، روابط ناایمن، سرقت و... برخی از بی خانمانان، جامعه سالم را تحت الشعاع قرار می دهد، خاطرنشان می‌کند: این مهم می‌طلبد که به جای هزینه برای درمان، در راستای پیشگیری از افزایش پدیده کارتن خوابی تلاش کنیم؛ اگر بتوانیم افراد بی سرپناه را به زندگی عادی برگردانیم و برای آنها شغلی ایجاد کنیم تا از بازگشت به جامعه حاشیه‌ای و آسیب پذیر صرف نظر کنند، می توانیم بگوییم در راستای ساماندهی بی خانمانان گامی برداشته‌ایم.

مشاور شهردار کرج  با بیان اینکه هدایت افراد بی خانمان به گرمخانه‌ها اقدامی موقتی و بی‌تاثیر در جلوگیری از این پدیده است، می‌افزاید: امروز شهرداری کرج علاوه بر اینکه افراد بی خانمان را از حاشیه های شهر جمع آوری و به گرمخانه‌ها هدایت می کند، امکاناتی همچون مشاوره ترک اعتیاد به معتادان کارتن‌خواب ارائه می‌دهد، البته با وجود تمام کارهای انجام شده، این اقدامات راهگشا نیست.

وی خاطرنشان می‌کند: اینکه کارتن خواب‌ها را برای گذران شب به گرمخانه‌ها راهی می‌کنیم و غذای گرم، لباس تمیز و استحمامی در اختیار آنها قرار می‌دهیم برای ساماندهی آنها کافی نیست؛ چراکه دوباره کارتن خواب‌ها به جامعه خود باز می‌گردند.

نجفی با بیان اینکه باید افراد بی‌سرپناه را سم زدایی کرده و به لحاظ روحی و روانی آنها را مورد حمایت قرار دهیم تا از اعتیاد پاک شوند، می گوید: باید برای آینده کارتن خواب‌ها پس از درمان برنامه ریزی داشته باشیم چراکه هر روز به این قشر آسیب پذیر افزوده می‌شود و امروز شاهد هستیم که در هسته‌های مرکزی شهر کارتن خوابی بی اعتنا به دیگران روی نیمکتی خوابیده‌اند.

حضور مددکاران اجتماعی در گرمخانه‌ها

سید محمدجواد حسینی، جانشین معاونت خدمات شهری شهرداری کرج نیز در این باره به ایمنا می‌گوید: کلانشهر کرج دارای دو گرمخانه آقایان و بانوان است که ظرفیت آنها به ترتیب ۱۰۰ و ۶۰ تخت خواب است.

وی ادامه می‌دهد: گرمخانه آقایان کرج در فصول سرد سال به بی خانمانان خدمات رسانی می‌کند و امکاناتی نظیر غذای گرم، جای خواب، استحمام و لباس تمیز در اختیار آنها قرار می‌دهد.

جانشین معاون خدمات شهری شهردار کرج با بیان اینکه گرمخانه بانوان در همه فصول سال به بانوان آسیب دیده خدمات رسانی می‌کند، می گوید: اکثر کارتن خواب‌ها در فصول سرد سال به دنبال مکانی برای گذران شب هستند که این مهم نشان دهنده نهادینه شدن فرهنگ نهراسیدن از گرمخانه‌ها در میان این افراد است چراکه سال‌های گذشته همه آنها راضی نمی‌شدند که برای گذران شب به گرمخانه بیایند.

وی با بیان اینکه مددکاران اجتماعی برای ارائه مشاوره با بی خانمانان در گرمخانه‌ها حضور دارند، اضافه می‌کند: در صورتی که افراد دارای اعتیاد بخواهند درمان شوند قطعا به آنها کمک خواهد شد.

جانشین معاون خدمات شهری شهردار کرج می‌گوید: محله‌های حاشیه‌ای شهر همچون ملک آباد، حصارک، حسن آباد و... در معرض آسیب اجتماعی کارتن خوابی است.

کد خبر 406544

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.