از کمبود سالن‌های ورزشی و مکان‌های فرهنگی در رهنان تا خرید مینی‌بوس‌های دو در

شهردار اصفهان در هشتمین برنامه ملاقات مردمی خود در قالب پنجاه و پنجمین نشست هم‌اندیشی «اصفهان فردا» با معتمدان و شهروندان منطقه سه اصفهان دیدار و گفت و گو کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در این دیدار سه ساعته که با پاسخگویی شهردار اصفهان، رییس شورای اسلامی شهر و مدیر منطقه همراه بود، امام جمعه این منطقه، فرماندهان نظامی و انتظامی، معتمدان محله‌های مختلف منطقه، قهرمان کاراته در آسیا حضور داشتند و به بیان دغدغه‌های مردم و مشکلات منطقه ۱۱ پرداختند.

آنچه در ادامه می‌خوانید گزارشی از این ملاقات مردمی همراه با نکات و مسایل بیان شده از سوی معتمدان منطقه ۱۱ شهرداری اصفهان است:

رهنان نیازمند برخورداری از امکانات بیشتر

«حجت الاسلام و المسلمین محمدی»، امام جمعه رهنان به عنوان نخستین نفر در بین معتمدان این منطقه دغدغه خود را اینگونه عنوان کرد:

♦ اولین شهید انقلاب «طلبه شهید مرتضی شریفی رهنانی» بود که سال ۵۶ در جریان قیام مردم رهنان به شهادت رسید و علاوه بر او رهنان در دی‌ماه همان سال بیش از ۵۲ شهید و در مجموع ۵۰۰ شهید را تقدیم نظام و انقلاب کرده است.

♦ شهرداری اصفهان همواره در خصوص مناطق کم برخوردار شهرداری دغدغه داشته و تاکید دارد مناطقی همچون رهنان که متشکل از محله‌های رهنان، لیمجیر و سودان است، باید برخوردار شوند که از این بابت قدردانی می‌کنیم، اما رهنان بسیار محروم بوده و نیازمند برخورداری از امکانات بیشتر است.

♦ در رهنان علی‌رغم اینکه منطقه مرکزی شهر نیست، مشکلات ترافیکی زیادی وجود دارد که برای کاهش آن باید چاره‌اندیشی شود.

♦ کم‌کاری برخی از دیگر مجموعه‌های اداری، باعث شده مردم انتظارات بیشتری از شهرداری به ویژه در زمینه فرهنگی و ورزشی داشته باشند.

♦ با توجه به اینکه بعضی از خانواده‌ها در پرداخت هزینه‌ها مشکل دارند، در پرداخت عوارض شهرداری با مشکل روبه رو می‌شوند از این رو انتظار می‌رود این خانواده‌ها در خصوص تعیین نرخ عوارض مورد توجه قرار گیرند؛ البته سایر شهروندان نیز در پرداخت به موقع عوارض باید دقت کافی را داشته باشند.

ضرورت ساماندهی مبل‌فروشان رهنان

«باباصفری»، استاد دانشگاه خواستار ساماندهی مبل فروشان منطقه ۱۱ شد و اینگونه سخن خود را بیان کرد:

♦ در گذشته تصمیم نابخردانه‌ای برای انتقال مبل فروشان به منطقه ۱۲ گرفته شد که خوشبختانه منتفی شد، اما مبل‌فروشان رهنان همچنان نیاز به ساماندهی دارند.

♦ با توجه به رفع مشکل کارخانه روغن نباتی ناز که خدمت بزرگ شهرداری در این دوره مدیریت شهری به مردم اصفهان بوده است، ساماندهی مبل‌فروشان رهنان حائز اهمیت است.

♦ رهنان مهاجرپذیر است و بخش زیادی از مهاجران از اتباع بیگانه در این منطقه ساکن هستند که مشکلات عدیده‌ای را برای شهر ایجاد کرده‌اند.

♦ رهنان پتانسیل‌های فراوانی داشته به طوری‌که در دوران دفاع مقدس، به استعداد یک تیپ کامل، نیروهای رزمنده در جبهه‌های جنگ حضور داشت و البته آمار بالای شهدا و جانبازان گویا و گواه این ادعا است.

♦ آمار بالای قشر فرهیخته و دانشگاهی در رهنان نشان از پتانسیل‌های بالای منطقه از دیرباز دارد.

♦ مدیر منطقه ۱۱ با دیدگاه فرهنگی خود از همان ابتدای فعالیت طرح محور گردشگری رهنان را ارایه و مورد توجه قرار داد که اگر به فرجام برسد، نتایج و ثمرات خوبی برای آیندگان به همراه خواهد داشت.

♦ معابر محدوده مرکزی شهر اصفهان به لحاظ وجود آثار تاریخی خاص و با ارزش، ترافیک زیادی دارد؛ اگر محور گردشگری رهنان با محرک‌های توسعه مورد توجه قرار گیرد و اجرایی شود، با جذب گردشگر می‌تواند بخشی از ترافیک شهر اصفهان را کاهش دهد.

♦ یکی از مشکلات رهنان، حاشیه این منطقه است که در زمان مدیریت قبلی، معامله‌ای بین شهرداری اصفهان و خمینی‌شهر انجام و محدوده آتشگاه به منطقه ۱۱ و حاشیه خیابان امام رضا به خمینی شهر واگذار شد که این تصمیم به دلیل برنامه‌ریزی نداشتن و کنترل صحیح از سوی خمینی‌شهر، مسایل و مشکلات بسیار زیادی را به وجود آورده است و در حال حاضر با مسایل امنیتی زیادی مواجه هستیم به طوری که آمار سرقت‌ها و تخلفات افزایش یافته است؛ بنابراین برای داشتن امنیت بیشتر باید به حاشیه شهر بیشتر توجه شود.

♦ مرز مشترک رهنان با خمینی شهر نیاز به رسیدگی بیشتر دارد، مدیران شهری با برنامه‌ریزی می‌توانند این زمین‌ها را ساماندهی کنند؛ البته اسناد مبادله زمین‌های این مرز رسمی نشده و در وزارت کشور مانده که با پیگیری قابل برگشت است که درخواست ما برگرداندن زمین‌های رهنان به رهنان است.

♦ بافت قدیمی منطقه در حال خالی شدن از سکنه شده است که باید برای رفع این مشکل تدبیر ویژه اندیشیده شود.

لزوم ایجاد فضای متمرکز بانوان

«نماینده واحد بسیج و معتمد خواهران منطقه ۱۱ » با ذکر سه نکته مسایل و مشکلات موجود را این‌ چنین مطرح کرد:

♦ در فضای فرهنگی شهر همیشه خواهران جایگاه بالایی داشتند، اما در رهنان فضای متمرکز برای انجام فعالیت‌های فرهنگی، اجتماعی و ورزشی بانوان وجود ندارد.

♦ باید چهره‌های شاخص در زمینه‌های مختلف را به جامعه هدف مردم رهنان معرفی کنیم.

♦ نباید ایثارگری‌های خانواده معظم شهدا و مادران شهید را فراموش کرد و به صورت تخصصی برنامه‌هایی را برای خانواده شهدا متمرکز کنیم.

♦ موضوع دیگر فضای عمرانی شهر یا ساختار شهر است، با توجه به اینکه شهرداری رهنان از فضای بومی شهر خارج شده، فضای سبزی در قالب پارک را در برخی از خیابان‌های شهر نداریم و باید در این راستا اقداماتی انجام شود.

♦ نتوانستیم کودکان را به سمت مراکز فرهنگی رهنان جذب کنیم و از فرصت های موجود استفاده کنیم.

سرویس‌دهی اتوبوسرانی به مردم رهنان قوی‌تر باشد، امروز سرویس دهی به خیابان درخشان محدود شده و تعداد سرویس‌های شهر رهنان کم است و استفاده از اتوبوس برای مردم زمان‌بر شده است.

تخصیص بودجه بیشتر برای افزایش اقدامات عمرانی

«شریفی» از تعزیه‌خوانان مشهور و از معتمدان منطقه۱۱ با قرائت شعری مراتب تقدیر و تشکر خود را از فعالیت‌ها و اقدامات انجام شده شهرداری اصفهان اعلام کرد و درخواست تخصیص بودجه بیشتر به این منطقه برای انجام اقدامات عمرانی داشت.

جوانان رهنان جایی برای ورزش ندارند

«سید مجید میرحسینی»، معتمد محله طاحونه به عنوان معلم بازنشسته‌ای که در گذشته به مدت پنج سال عضو تیم دو میدانی ایران بوده است، از کمبود امکانات ورزشی در منطقه ۱۱ برای شهروندان به ویژه جوانان اینگونه سخن گفت:

♦ سال ۳۲ نخستین توپ فوتبال را وارد رهنان کردم، آن زمان جمعیت رهنان هشت هزار نفر بود و جوانان زیادی علاقه‌مند ورزش بودند و در قالب هفت تیم در زمین‌های بایر و اراضی کشاورزی که در زمستان کشت و زراعت در آنها انجام نمی‌شد، ورزش و تمرین می‌کردند تا اینکه در سال ۵۲ از برگزاری مسابقات جام گندم طلایی باخبر شدیم؛ پس از آن از وزارت جهاد کشاورزی تهران به رهنان آمده و با اعلام اینکه مسابقات فوتبال جام گندم طلایی برگزار می‌شود، تیم محله زازران را به مسابقات کشوری دعوت کردند که خوشبختانه در این مسابقات مقام سوم را به دست آورده و پس از آن به مدت سه سال پی در پی در کشور مقام‌های قهرمانی را کسب کردیم.

♦ قابلیت‌ها و توانمندی‌های جوانان ورزشکار رهنان در حالی است که در این منطقه با مشکل نبود ورزشگاه مواجه هستیم؛ جوانان رهنان که تعدادی از آنها عضو تیم‌های ملی هندبال، والیبال هستند و حتی یک نفر قهرمان آسیا در رشته تکواندو است و تاکنون با ۱۱۰ نفر رقابت داشته است، این جوانان نیاز به ورزشگاه دارند، اما جایی برای ورزش جوانان در رهنان نداریم.

♦ تاکنون از تمام شهرداران رهنان درخواست شده برای احداث یک ورزشگاه در رهنان گام بردارند، اما تاکنون با توجه به کمبود بودجه و اعتبارات، این مهم محقق نشده است، بنابراین ورزشگاهی در غرب اصفهان احداث کنید.

بودجه منطقه ۱۱ را افزایش دهید

«قاسم رضایی»، از چهره‌های دفاع مقدس و یکی از معتمدان رهنان با درخواست از شهردار اصفهان برای افزایش بودجه و اعتبارات منطقه ۱۱، اظهار کرد:

♦ شهرداری منطقه ۱۱ درآمد چندانی ندارد، از این رو انتظار می‌رود از محل بودجه شهرداری‌های پُر درآمد اعتباری اختصاص یابد تا در آمد شهرداری صرف پروژه‌های عمرانی در این منطقه شود.

♦ مسیر خط دو متروی اصفهان باید از خیابان امام رضا(ع) آغاز می‌شد، اما به سمت خیابان حجازی تغییر مسیر داد و باعث نگرانی اهالی رهنان شده است.

♦ پارک مدافعان حرم با اعتبار زیادی احداث شده است، اما آزادسازی ۳۰۰ متر خیابان شهید تقیان که در محدوده ۱۱ قرار دارد و باید پس از احداث تحویل منطقه دو شود، نیمه‌تمام مانده و گلوگاهی را به وجود آورده که باعث ایجاد مشکلاتی برای تردد شهروندان شده است.

افزایش سرانه ورزشی رهنان نیاز شهروندان

«مائده سهرابی»، قهرمان کاراته در آسیا از نبود امکانات ورزشی مناسب در رهنان گفت و درخواست افزایش سرانه ورزشی شهروندان این منطقه را داشت.

♦ یک سالن ورزشی استاندارد در رهنان وجود ندارد البته اگر هم باشد در حد حرفه‌ای نیست، در حالی که در مسابقات درون و برون مرزی جوانان ورزشکار این منطقه افتخارآفرینی کرده‌اند.

♦ امیدواریم با توجه هر چه بیشتر شهرداری علاوه بر احداث سالن ورزشی مناسب، اسپانسر ورزشی برای حمایت از نخبگان ورزشی در منطقه داشته باشیم.

بوستان شهاب را توسعه دهید

«سرهنگ خلیلی» یکی از معتمدان محله لیمجیر بود که در خصوص مشکلات این محله گفت:

♦ بوستان شهاب به دلیل ازدیاد جمعیت نیازمند توسعه است، ناهمواری پیاده‌روهای این بوستان مشکلاتی را برای تردد شهروندان به وجود آورده است؛ مشکل دیگر بوستان شهاب نداشتن سرویس بهداشتی است.

♦ خیابان کمکی خیابان امام خمینی(ره) یکی از نیازهای مبرم شهروندان این منطقه است، نکته دیگر اینکه اکثر کوچه‌های رهنان سرعت گیر ندارد.

♦ احداث مکان‌های ورزشی برای جوانان و  نوجوانان در محله لیمجیر ضروری است، همچنین احداث سالن مطالعه برای افراد علاقه‌مند به مطالعه از ضروریات است.

تشکیل کارگروه در مناطق برای رفع مشکلات

«قاسم زمانی»، معتمد محله ماشاده خواستار تشکیل کارگروه در مناطق برای رفع مشکلات شد و گفت:

♦ شهردار منطقه ۱۱ زمانی به این سمت منصوب شد که شهرداری با مشکلات مالی مواجه بود البته این مشکلات همچنان نیز ادامه دارد.

♦ در سال‌های نه چندان دور در رهنان امکانات خوبی وجود داشت، به طور مثال امروز سرانه کتاب‌فروشی‌ها بسیار کم شده است.

♦ باید شورایارها در این منطقه فعال و تقویت شود تا مردم، مسئولان را پاسخگوی اعمال خود بدانند.

♦ از شهردار اصفهان درخواست می‌کنیم برای رفع معضلات سطح شهر، کارگروه‌هایی در هر منطقه تشکیل و مسئولان مربوطه با مردم جلساتی را برگزار کنند، همچنین متناسب با کارگروه‌ها افراد دارای علم و دانش باید دعوت شوند تا مسایل با سرعت بیشتری رفع شود؛ البته مسئولان فرهنگی شهر نیز پاسخگو باشند.

به فکر جوانان رهنانی باشید

«مرتضی حدادی» از رؤسای تعزیه‌خوانان منطقه که درخواست احداث محلی برای انجام امور فرهنگی در منطقه ۱۱ را داشت، گفت:

در رهنان اقدامات و برنامه‌های فرهنگی که قرار بود اجرا شود، انجام نشده، باید خواهران، مادران و فرزندان ما در این شهر مرکز فرهنگی داشته باشند.

♦ در ذهن شهروندان منطقه ۱۱ این سؤال بی‌پاسخ مانده که چرا برای انجام اقدامات فرهنگی مکان نداریم.

♦ رهنان بیش از ۴۵۰ شبیه‌خوان دارد، اما متأسفانه امکانات لازم برای شکوفاتر شدن استعدادهای شهروندان منطقه نیست، همچنین حسینیه‌ای نیز وجود ندارد.

باتوجه به اینکه این منطقه بهترین سوارکاران را دارد، اما میدان سوارکاری ندارد و ورزشکاران باید برای اجرای برنامه به شهرهای همجوار همچون یزد بروند.

♦ در رهنان جوانان هنرمند، ورزشکار، نخبه و فرهیخته، تعزیه‌خوان، استاد قرآن و ... زیادی وجود دارد، از این رو انتظار می‌رود شهرداری با افزایش سطح امکانات به فکر جوانان رهنان باشد.

تخصیص سهمیه آب رهنان از زاینده رود

«حجت الاسلام رفیعی»، یکی دیگر از معتمدان رهنان از اسیدی شدن چاه‌های آب رهنان سخن گفت و اظهار کرد:

♦ چاه‌های آب رهنان در اثر کم‌آبی اسیدی شده و رانش زمین را در قسمت‌هایی از منطقه شاهد بوده‌ایم، از این رو باید سهمه آب رهنان از زاینده رود تخصیص یابد تا وضعیت زمین‌های کشاورزی مشخص شود.

♦ دلایل تغییر مسیر خط دو مترو از خیابان امام رضا(ع) به خیابان شهید حجازی باید شفاف‌سازی شود.

♦ احداث ورزشگاه در رهنان یکی از نیازهای شهروندان و ضروریات منطقه است.

♦ باید با تشکیل یک کارگروه گزارشی از وضعیت زمین‌های کشاورزی رهنان ارایه و تکلیف آنها مشخص شود زیرا در حال حاضر سهمیه آب ندارد.

♦ عده‌ای که در شهرداری رفت و آمد دارند و اکثر آنها از قشر متمول جامعه به شمار می‌روند، از پروژه‌هایی که قرار است در شهر اجرا شود، مطلع شده و زمین‌های اطراف آن را از مالکان خریداری می‌کنند و با طمع به سودهای کلان دست پیدا می‌کنند، از این رو باید در شهرداری طرح‌هایی که تصویب می‌شود، به اطلاع عموم برسد تا دلالان با سودجویی املاک مردم را خریداری نکنند.

خرید مینی‌بوس‌های جدید دو در برای معابر کم‌عرض رهنان

«قدرت افتخاری»، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان و حومه که به عنوان یکی از معتمد محله رهنان در این جلسه حضور داشت، گفت:

♦ مردم رهنان در دوران انقلاب و دفاع مقدس نقش بسزایی داشتند.

♦ رسیدگی به مسایل فرهنگی و ورزشی رهنان بسیار حائز اهمیت است، توجه به مسایل ورزشی در ایجاد اشتغال و رفع بسیاری از مشکلات موثر خواهد بود.

♦ رهنان سیر نزولی اعتیاد و مواد مخدر را طی می‌کند در حالی که این روند در بسیاری از نقاط کشور سیر صعودی را طی می‌کند، دلیل آن است که اعتیاد زود وارد رهنان شد و در حال حاضر نیاز مبرم به NGO های فعال در این زمینه احساس می‌شود.

♦ در دوره‌های گذشته، در منطقه غرب و خیابان درخشان و اراضی کشاورزی برای فضای ورزشی پیش بینی لازم انجام شد، اما مجموعه ورزشی غرب به یک سالن ورزشی کوچک محدود شد در حالی که با همفکری مردم امکان اینکه کارایی بهتری از این ورزشگاه صورت گیرد، وجود داشت.

♦ فضاهای فرهنگی در رهنان باید گسترش پیدا کند.

♦ در سال‌های گذشته اشکال مهم در انجام امور شهری موثر نبودن و استفاده نکردن از نظریات مجموعه خبرگان، نخبگان و فرهیختگان در تصمیم‌گیری‌ها بوده است.

♦ یکی از ایستگاه‌های خط دو متروی اصفهان ایستگاه شهید بختیاری در رهنان است، البته شهروندان ساکن در این محدوده از شهر به دو ایستگاه مهم پاسداران و علی‌خانی خط دو مترو دسترسی دارند.

♦ سال گذشته تغییراتی در برخی از خطوط اتوبوسرانی اصفهان ایجاد شد که گواه درست بودن این فعالیت‌ها افزایش حجم مسافر در این خطوط بوده است.

♦ چهار خط اتوبوسرانی در محدوده رهنان تردد و امکان دسترسی شهروندان به اکثر نقاط شهر را فراهم می‌کند.

♦ با توجه به عرض کم معابر منطقه ۱۱ امکان توسعه خطوط به کمک اتوبوس در این منطقه وجود ندارد، از این رو تلاش شده مینی‌بوس‌های جدید دو در خریداری و مورد استفاده قرار گیرد.

به گزارش ایمنا، در پایان این دیدار دو نفر از معتمدان حاضر در جلسه به نمایندگی از حوزه علمیه و کمیته غرب اصفهان تابلو فرشی را برای قدردانی از خدمات انجام شده در منطقه به شهردار اصفهان تقدیم کردند.

کد خبر 406524

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.