سامانه اطلاعات آماری تهران آنلاین شد

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران گفت: برای اولین بار، داده های آماری به روز و برخطی از وضعیت اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی استان تهران در سامانه اطلاعات آماری قرار می گیرد.

به گزارش ایمنا و به نقل از سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران، نعمت الله ترکی اظهار کرد: برای اولین بار، داده‌های آماری به روز و برخطی از وضعیت اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی استان تهران در سامانه اطلاعات آماری قرار می‌گیرد.

وی اظهار کرد: آخرین آمارهای مرتبط با وضعیت اقتصادی اجتماعی و فرهنگی در فصل تابستان ۱۳۹۸ هم اکنون از طریق سامانه اطلاعات آماری استان در دسترس قرار گرفته است.

وی افزود: معاونت آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران به عنوان مرجع آماری استان، در راستای رفع نیازهای آماری و آگاهی مدیران، تصمیم گیران، برنامه ریزان و پژوهشگران، با همکاری دستگاه‌های اجرایی در زمینه‌های مرتبط با فعالیت‌های خود، آمارهایی تحت عنوان وضعیت اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی استان تهران را به صورت مستمر و در بازه‌های زمانی مختلف تهیه می‌کند.

به گفته رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران، این اطلاعات در قالب ۱۸ فصل و ۷۱ بخش است که به شکل فصلی و سالانه جمع آوری و منتشر می‌شود، در حال حاضر اطلاعات شامل ۴۷۵ جدول سالانه و ۱۰۶ جدول فصلی است.

ترکی گفت: این نخستین باری است که اطلاعات آماری مورد نیاز نظام برنامه ریزی استان در دامنه وسیع و پوشش بالا و در کوتاه‌ترین زمان مناسب در اختیار کاربران قرار می‌گیرد.

گفتنی است؛ در حال حاضر جداول مربوط به سال ۱۳۹۶، ۱۳۹۷ و فصل‌های بهار و تابستان ۱۳۹۸ در سامانه اطلاعات آماری استان تهران به آدرس amar.thmporg.ir در دسترس قرار گرفته است.

بر اساس این گزارش؛ آبان ماه سال گذشته بود که همزمان با روز ملی آمار و برنامه ریزی، از سامانه اطلاعات آماری استان تهران رونمایی شد.

همچنین، به گفته مسعود افشین معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران، پس از ابلاغ برنامه ملی آمار در کشور و تعریف چشم انداز برنامه ملی آمار، در استان تهران به تمامی دستگاه‌ها ابلاغ کردیم که اطلاعات آماری خود را در اختیار مرکز آمار قرار دهند.

مهمترین مشکل، پراکندگی، انسجام و ناهماهنگی نداشتن در آمارهای ثبتی است، بنابراین نمی‌توان به هر آمار تولید شده به عنوان آمار ثبتی اتکا کرد و به همین خاطر است که آمار مورد نیاز استان تولید نمی‌شود و گاه تناقض‌های بسیاری با مفاهیم آماری وجود دارد که باعث می‌شود نظم دهی به آمارها در دستور کار معاونت آمار قرار گیرد.

سامانه اطلاعات آماری استان «ساوانا» با هدف گذر از شیوه سنتی به مدرن، تشکیل شد که به کاربران اجازه می‌دهد در هر زمان به اطلاعات مورد نیاز خود دسترسی پیدا کنند. این سامانه در واقع استقرار نظام آماری ثبتی مبنا است. سازمان مدیریت و برنامه ریزی به عنوان متولی، دستگاه‌های اجرایی به عنوان تغدیه کننده و محققان سه رکن اصلی این سامانه هستند.

به گفته افشین، سامانه نظام جامع آماری مزایایی از جمله جمع آوری اطلاعات، ایجاد امکان دسترسی در هر زمان و مکان، اطمینان از صحت آمار، صرف زمان و نیروی انسانی کمتر و دستیابی به خروجی مورد اعتماد و یکپارچه سازی آمار دارد.

از آذر ماه سال ۹۶ تا کنون، بیش از دو هزار جدول آماری و اطلاعات در این سامانه قرار گرفته است. در این سامانه اطلاعات طرح‌ها آماری در سال‌های مختلف کنار هم قرار گرفتند. اطلاعات سرشماری یکسان سازی شده، تهیه شناسنامه اقلام آماری با کمک دستگاه‌های اجرایی، تهیه سالنامه آماری استان، تهیه شاخص‌های اجتماعی، اقتصادی استان براساس نیاز برنامه ریزان و سیاست گزاران بارگزاری شده است.

این سامانه به عنوان شاخص مهم برنامه ریزی دو قسمت اطلاعات آماری و مشخصات مکانی دارد و آنچه که به عنوان آمار و اطلاعات دستگاه‌ها معرفی می‌کنند را می‌توان در لایه‌های مختلف نقشه پیاده سازی کرد.

کد خبر 406519

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.