تولید و تکثیر گل محمدی مقاوم به کم آبی توسط یک شرکت فناور

محققان در یک شرکت دانش بنیان کشورمان موفق به تولید و تکثیر گل محمدی مقاوم به کم آبی شدند.

به گزارش ایمنا و به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، تکنیک کشت بافت ابزاری بسیار کارآمد برای تکثیر محصولات بهتر بهبود یافته است، سلول‌ها و بافت‌های گیاهان در محیط کشت به صورت درون شیشه‌ای رشد یافته و در شرایط ضد عفونی نگهداری می‌شوند. خاصیت سلول‌های گیاهی برای تبدیل شدن به گیاه کامل به عنوان Totipotency شناخته می‌شود.

تکثیر ذره‌ای، جایگزین مهمی برای شیوه‌های مرسوم تکثیر گیاه است. این تکثیر، فرآوری گیاهان را از بخش‌های خیلی کوچک گیاه، در بر می‌گیرد.

علی باقریان، مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان گفت: این تکثیر، فرآوری گیاهانی از بخش‌های کوچک گیاه از جمله جوانه ها، گره‌ها، قطعات برگ، قطعات ریشه که به طور ضد عفونی شده ( عاری از هر گونه میکروارگانیسم ) در ظرف کشت و در محیطی کنترل شونده رشد می‌کنند.

وی با بیان اینکه، گیاهان حاصله از نظر ژنتیکی، همانند گیاهان والدین است، افزود: در آزمایشگاه تحقیقاتی، کشاورزی و علوم خاک در UNE، ما تجهیزاتی با فناوری خیلی پیشرفته را به کار می بریم تا به فرآوری گیاه، از طریق کشت بافت دست یابیم.

باقریان گفت: این مهم است که در نظر بگیریم که باغبانان و علاقمندان زیادی به این کار می‌توانند ادوات و تجهیزات با فناوری پیشرفته را با اقلام معمولی خانگی جایگزین کنند.

این فعال فناور در خصوص محصول «گل محمدی کشت بافتی» گفت: گل ‌محمدی با نام علمی Rosa damascenaMill ‌از شاخه گیاهان گل‌دار، زیرشاخه نهاندانگان، رده‌ دولپه‌ای‌ها، زیررده Rosidea، راسته  Rosales، خانواده Rosaceae، زیر خانواده Rosoideae  است.

مدیر عامل این شرکت دانش‌ بنیان در ارتباط با مزایای این محصول توضیح داد: این محصول مقاوم به کم آبی و کشت به شیوه دیم است همچنین ظرفیت بالای تولید در مقیاس‌های کلان را نیز دارا است.

باقریان همچنین در خصوص پایه پسته آمریکایی UCB۱ گفت: یو سی بی وان UCB-۱ هیبریدی بین دو درخت خاص از دو گونه وحشی پسته Pistacia atlantica و Pistacia integerrima است که بذر آن توسط دانشگاه دیویس کالیفرنیا تولید شده و اکنون به عنوان بهترین و پرمحصول ترین پایه پسته موجود در دنیا شناخته می‌شود.

وی ادامه داد: این محصول رشد بسیار سریع و قوی دارد به نحوی که چنانچه نهال آن در فصل بهار در زمین اصلی کاشته شود ۳ تا ۴ ماه بعد قابل پیوند است.

باقریان افزود: این گیاه تنها به عنوان پایه بوده و حتما بایستی روی آن پیوند زده شود، اکنون قسمت اعظم باغات پسته امریکا زیر کشت پایه UCB-۱ است و عرضه این نهال با روش جدید به نام کشت بافت تولید می‌شود.

این فعال فناور درباره دیگر محصولات تولیدی این شرکت گفت: پایه رویشی گلابی PERODWARF، رقم انگور پرلت PERIETTE ، پایه رویشی گلابی OHF ۶۹، پایه رویشی آلو و گوجه باغی MYROBALAN ۲۹C و پایه رویشی گیلاس CHISELA ۶ در این شرکت تولید می‌شود.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان اظهار داشت: اکنون باغداران و نهالستان‌ها عمده کشور خریداران محصولات این شرکت دانش بنیان هستند.

کد خبر 406515

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.