برترین پروژه‌های معماری جهان + عکس

معماری در سراسر جهان روز به روز در حال پیشرفت است؛ ما هر روز شاهد احداث سازه‌هایی هستیم که با طراحی منحصربه‌فرد خود جهان را بهت‌زده می‌کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، در سراسر جهان سازه‌هایی بسیار اعجاب‌انگیز احداث شده است که بعضی از آن‌ها خرد مهندسی عمران بشر را به تصویر می‌کشد در حالی که بعضی دیگر قوانین گرانش را به چالش می‌کشد. احداث این‌گونه سازه‌ها هر سال نسبت به سال‌های پیش با پیشرفت بیشتری روبروی می‌شود و پیشگامان در علوم مواد، مهندسی عمران، چشم‌اندازسازی، طراحی داخلی و خارجی هر روز موفقیت‌های بیشتری نسبت به قبل به دست می‌آورند. هر روز فضاهای جدید برای کار، زندگی و بازی احداث می‌شود که همگان را شگفت‌زده می‌کند و به این ترتیب جنبشی نو در زمینه معماری رقم می‌زند. در ادامه به بعضی از شگفت‌انگیزترین پروژه‌های جهان می‌پردازیم:

برج جده، عربستان سعودی

 برج جده که قبلا با نام برج المملکه نیز شناخته می‌شد، آسمان‌خراشی ۲۰۰ طبقه به ارتفاع بیش از هزار متر و با کاربری اداری، تجاری، هتل و مسکونی است، که در شهر جده در عربستان سعودی ساخته شده است.  این برج میزبان مرتفع‌ترین سکوی نظارت جهان است که در طبقه صد و پنجاه و هفتم واقع شده است. ساخت وساز برج جده در سال ۲۰۱۳ آغاز شد و در اواخر سال ۲۰۱۹ به بهره‌برداری رسید. این آسمانخراش از ۱۲ پله‌برقی و ۱۵۹ آسانسور برقی تشکیل شده است که پنج آسانسور از این تعداد دارای دو سکو است. 

سبک معماری به کاربرده شده برای برج جده بسیار منحصر به‌فرد است و از یک طراحی سه گوشه آیرودینامیک، علم شناخت فشار هوا و گازها بر اجسام، برخوردار است که باعث می‌شود سازه در مقابل سرعت شدید باد و جاذبه زمین مقاومت کافی داشته باشد. شکل مخروطی ساختمان نیز بهینه سازی فضا را برای برج به ارمغان آورده است؛ مرکز سازه در بالاترین نقطه بسیار باریک و در پایین‌ترین نقطه بسیار فراخ است.

Dubai Pearl ، امارات متحده عربی

آسمان‌خراش شگفت انگیز مروادید دبی Dubai Pearl، سازه‌ای بسیار عظیم است که از چهار برج متصل به هم تشکیل شده است و در نوع خود بسیار بی نظیر است. هر برج ارتفاعی برابر با ۳۰۰ متر دارد و از ۷۳ طبقه تشکیل شده است. این برج‌ها به وسیله یک پل تعبیه شده بر پشت بام به هم متصل شده است و با کاربری چند منظوره میزبان دفاتر اداری، واحدهای مسکونی، سالن‌های غذاخوری، فروشگاه‌های کوچک و بزرگ و مراکز سرگرمی و تفریحی است.

این برج ظرفیت سکونت دادن به ۲۹ هزار نفر را دارد و امکانات رفاهی را به طور کامل و پیشرفته در اختیار ساکنان قرار می‌دهد. استفاده از لامپ‌های ال ای دی برای پوشش ساختمان و تمام فضاهای داخلی، برج Dubai Pearl را در منظقه از سایر سازه‌ها متمایز کرده است و چشم‌اندازی بسیار بی‌نظیر در منطقه به وجود آورده است. این برج کاربردهای چند منظوره دارد به طوری که ۵۱ درصد از فضای آن به کمپانی‌های معروف اختصاص داده شده است، ۱۲ درصد از فضا در اختیار مراکز تجاری قرار گرفته شده است، ۱۹ درصد از برج را فروشگاه‌ها و مراکز تفریحی تشکیل داده است و ساکنان ۱۸ درصد از برج Dubai Pearl  را به عنوان سکونتگاه خود گزیده‌اند.

برج Agora Garden، تایوان

برج Agora Garden واقع در تایپه، پایتخت کشور تایوان، ساختمانی بسیار لوکس است که ۲۰ طبقه را در برگرفته است. این برج اعجاب‌انگیز سازه‌ای دوستدار محیط زیست است و در هر طبقه از آن یک باغ سرسبز بسیار رویایی قرار گرفته شده است. طراح این برج،  وینست کالبو، با الهام از شکل ظاهری DNA سازه‌ای طراحی کرده است که مشابه آن در هیچ جای دنیا یافت نخواهد شد.

طبقات ساختمان از پایین به بالا حالتی چرخشی دارد به طوری که از طبقه همکف تا بالاترین طبقه یک چرخش ۹۰ درجه به چشم می‌خورد. برج Agora Garden سازه‌ای کاملا خودکفا است و تمام انرژی مورد نیاز خود را از دو پنل خورشیدی عظیم، که در پشت‌بام تعبیه شده است، تامین می‌کند. در ساخت این برج از عناصر قابل بازیافت استفاده شده است و تمام قطعات آن را می‌توان از هم جدا کرد و برای احداث سازه‌های آتی به کار برد.

تفریحگاه Dawang Mountain، چین

در نزدیکی چانگشا، مرکز استان هونان در جمهوری خلق چین، تفریحگاهی بسیار زیبا احداث شده است که از یک فضای تفریحی یخی، پیست اسکی داخلی، یک پارک آبی، رستوران‌های متعدد، یک هتل مجلل و مراکز خرید تشکیل شده است. این تفریحگاه بی‌نظیر روی یک معدن سنگ احداث شده است و در آن تاریخچه منطقه حفظ شده است.

پارک آبی یک استخر شنای زیبا را در بر گرفته است و به عنوان یکی از جاذبه‌های مهم منطقه به شمار می‌رود. در پارک آبی آبشاری به ارتفاع ۶۰ متر قرار دارد که آب را با شدت زیاد به سمت پایین و گودال معدن سنگ فرو می‌ریزد.

فرودگاه جدید استانبول، ترکیه

استانبول، پرجمعیت‌ترین و بزرگ‌ترین شهر در کشور ترکیه، یکی از بزرگ‌ترین مراکز هواپیمایی جهان را در سراسر اروپا، آفریقای شمالی و خاورمیانه به خود اختصاص داده است. فرودگاه جدیدی در این شهر در حال احداث است که قرار است در هر سال تعداد ۱۵۰ میلیون مسافر را به مقصد برساند. این فرودگاه که در فاصله ۲۲ مایلی استانبول و در ساحل دریای سیاه واقع شده است، از ۶ باند فرودگاه برخوردار خواهد بود و پیش‌بینی شده است که درسال ۲۰۲۸ به بهره‌برداری برسد.

منطقه معاف از حقوق گمرکی فرودگاه بزرگ‌ترین منطقه در نوع خود خواهد بود که فضایی برابر با ۵۳ هزار متر مربع را در برخواهد گرفت و بیش از ۴۰۰ برند لوکس را در زیر یک سقف احاطه خواهد کرد. فاز یک فرودگاه که در سال ۲۰۱۸ به پایان رسید، دارای بزرگ‌ترین ترمینال در سطح جهانی است و فضایی حدود ۱۱ میلیون فوت مربع را در برگرفته است. بزرگ‌ترین پارکینگ خودروی اروپا نیز، با ظرفیت ۲۴ هزار خودرو، در فرودگاه جدید استانبول ساخته خواهد شد. 

ترجمه از: زهرا عباسپور، خبرنگار ایمنا

کد خبر 406510

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.