سوپرمارکتی که پناهگاه بی‌خانمان‌ها شد

گروهی از معماران انگلیسی، یکی از سوپرمارکت‌های بزرگ و بدون استفاده لندن را به مکانی بسیار جذاب و دلنشین برای افرادی تبدیل کردند که با بحران بی‌خانمانی مواجه بودند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، آنچه از پناهگاه مردم بی‌خانمان به ذهن انسان می‌رسد، فضایی مملو از فقر و ناراحتی است که مردم در آن با بدترین شرایط زندگی دست‌وپنجه نرم می‌کنند. در همین راستا، گروهی از معماران انگلیسی تصمیم گرفتند با ایجاد فضایی سرزنده و شاد برای مردمی که از داشتن خانه محروم هستند، مفهومی نو برای این پناهگاه‌ها در ذهن دیگران به وجود آورند. این فضای جدید که "پناهگاهی در مقابل طوفان" نام گرفت، سرپناهی برای مردم بدون مسکن لندن است که محل خواب، صبحانه، ناهار و شام برای ۴۰ نفر از آن‌ها را فراهم می‌آورد. این پناهگاه بی‌نظیر توسط گروهی از معماران اهل لندن و با حمایت مالی یک مؤسسه خیریه احداث شد و در اختیار افرادی قرار گرفت که تا آن زمان با مشکلات بی‌خانمانی دست‌وپنجه نرم می‌کردند.

هدف اصلی این پروژه فراهم آوردن سرپناه برای مردم نیازمند بود، با این حال در طراحی آن ایده‌های جالبی بکار گرفته شد؛ به عنوان مثال، فضای درونی این مکان مملو از چراغ‌های جدیدی است که علاوه بر زیبایی خاص خود سراسر فضای درونی را غرق نور می‌کند و باعث افزایش شور و نشاط مردم می‌شود. علاوه بر این، استفاده از مبلمانی به رنگ‌های شاد و جذاب در کنار گل‌های سبز کاشته شده در تمام فضاهای خالی پناهگاه، جذابیت آن را در میان مردم فقیر دو چندان کرده است و باعث گرد هم آمدن آن‌ها می‌شود.

"پناهگاهی در مقابل طوفان" از بخش‌های مختلف تشکیل شده است. بخش مسکونی آن مملو از تختخواب‌ها و فضاهایی است که به‌منظور تامین رفاه شخصی ایجاد شده است. بخش دیگر که در مرکز پناهگاه قرار دارد، کافه‌ای مزین با گل‌های بسیار زیبا است و در سالن ناهارخوری نیز ساکنان، داوطلبانه غذا برای دیگران سرو می‌کنند. از سوی دیگر سایر مردم به بازدید به این پناهگاه دعوت می‌شوند تا در خصوص مسائل بی‌خانمانی با ساکنان این پناهگاه به بحث و گفتگو بپردازند.

هدف سازندگان "پناهگاهی در مقابل طوفان" ارائه نمونه‌ای مفید از چگونگی کمک به افراد بدون مسکن در زمان نیاز بود. طراحان بر این باورند که چنین پروژه‌هایی می‌تواند باعث افزایش اعتماد به نفس افراد بی‌خانمان در مواجهه با مشکلات و ایجاد فضایی پرشور برای آن‌ها شود که همین امر در نهایت منجر به کاهش بحران‌های ناشی از کمبود پول و منابع مالی در بین این افراد خواهد شد.

کد خبر 406508

برچسب‌ها