۲۹ دی ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۲
آمازون دو تکه می‌شود

جنگل‌زدایی و تغییرات آب‌وهوایی در کنار یکدیگر ممکن است به زودی جنگل بارانی آمازون را به دو بخش جدا تفکیک کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، جنگل‌زدایی از مهم‌ترین معضلات آمازون، بزرگ‌ترین جنگل بارانی جهان واقع در آمریکای شمالی به شمار می‌رود که بنا بر تحقیقات انجام گرفته، همراهی این معضل با بحران آب‌وهوایی می‌تواند به معنای پایان عمر این جنگل پهناور و مهم باشد. این امر در حالی است که حداقل ۱۰ درصد از کل تنوع زیستی جهان در آمازون قرار دارد. با این وجود ترکیب تأثیر هم‌زمان تغییرات اقلیمی و قطع درختان منجر به از بین رفتن بیش از ۵۸ درصد از درختان این جنگل تا سال ۲۰۵۰ می‌شود و در نهایت آن را به دو بخش کاملا مجزا تقسیم می‌کند. بر طبق تحقیقات اخیر یکی از مراکز پژوهشی فعال در زمینه تغییرات آب و هوایی، الگوهای متفاوت تغییرات اقلیمی در کنار جنگل‌زدایی می‌تواند پنج هزار گونه از درختان آمازون را تحت تأثیر قرار دهد و به تدریج به نابودی آن‌ها منجر شود.

شبیه‌سازی‌های رایانه‌ای این مرکز پژوهشی با فرض ثابت ماندن سرعت فعلی انتشار گاز کربن و جنگل‌زدایی و نبودن تغییرات چشمگیر در روند آن‌ها، نشان داد در طول چند سال آینده علاوه بر بروز تغییرات ۳۱ تا ۳۷ درصدی آب و هوایی، بین ۱۹ تا ۳۶ درصد از درختان آمازون نیز کاملا از بین خواهند رفت. این نابودی سایر گونه‌های گیاهی، حیوانی و حتی انسان‌هایی که در این اکوسیستم زندگی می‌کنند یا به آن وابسته هستند را حت تأثیر قرار می‌دهد. از سوی دیگر ممکن است تغییرات آب و هوایی کل منطقه را تحت تأثیر قرار دهد که در این‌صورت آب و هوا در تمام مناطق این جنگل تغییر پیدا می‌کند.

با توجه به نتایج حاصل از پژوهش‌ها، رخ دادن تمامی این اتفاقات در کنار هم می‌تواند در آینده‌ای نه چندان دور جنگل بارانی آمازون را به دو بخش کاملا جدا از هم، با شهرک‌های مسکونی انسانی که در آن‌ها قرار گرفته‌ تقسیم کند. این جدایی اکوسیستمی زندگی حیوانات و به خصوص پرندگان را تا حد قابل توجهی تحت تأثیر قرار خواهد داد و حتی ممکن است باعث انقراض بعضی گونه‌ها شود. بنابراین محققان عقیده دارند که علاوه‌ بر ارائه راهکارهایی برای مهار انتشار گازهای کربن و محدود کردن جنگل‌زدایی، لازم است مناطق حفاظت شده بیشتری در داخل جنگل ایجاد شود تا علاوه بر حفظ شدن تنوع زیستی در این مناطق و مدیریت مؤثر آن‌ها بتوان از آسیب به گروه‌های محلی و ساکنان بومی منطقه پیشگیری کرد.

کد خبر 406473

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.