بافت شهری بر میزان جرم در مناطق حاشیه‌ای اثرگذار است

یک کارشناس بافت شهری تاثیر بافت شهری بر میزان جرم و جنایت در مناطق حاشیه‌ای را تشریح کرد.

به گزارش ایمنا، موسی حاجیانی با بررسی شهرسازی و نظم هندسی در شهر و ارتباط آن با میزان جرم و جنایت در مناطق حاشیه‌نشین، با بیان اینکه این مناطق نظم هندسی موزونی ندارند و معمولا سرانه خدمات شهری نیز در آنها پایین است، اظهار کرد: این بی‌نظمی، نبود انتظام شهری و نبود سرانه سبب می‌شود، میزان بزه‌کاری و جرم در این مناطق به نسبت فضاهایی که شرایط مطلوب‌تری دارند، بالاتر باشد.

وی با بیان اینکه هارمونی فضا، انضباط و رعایت استانداردهای شهری، مسائل هندسی، سازه‌ای و ساختمانی و فرم‌های کالبدی تاثیر مستقیمی بر میزان جرم و جنایت در این محیط‌ها دارد، تصریح کرد: اگر در این حیطه ساماندهی صورت بگیرد قطعا از میزان اتفاقات ناگوار، از جمله جرم و جنایت در این مناطق کاسته خواهد شد.

این استاد دانشگاه به نوع ساختار در مناطق حاشیه‌نشین اشاره کرد و گفت: چون که این مجموعه‌های حاشیه‌ای به صورت کلونی رشد می‌کند و از آنجا که از قبل طرح هادی یا مدونی برای آن‌ها وجود ندارد ساماندهی آن‌ها پس از ساخته شدن سخت است و بهتر است قبل از اینکه این اتفاق بیفتد برنامه‌های رشد و توسعه‌ای این نوع مناطق را مدون کنیم در غیر این صورت باید به شیوه‌های سخت متوسل شویم تا این کار را انجام دهیم

حاجیانی ادامه داد: . می‌توانیم با قانونمند کردن توسعه ساخت و ساز و نظارت بیشتر فنی و مهندسی روی این مسائل کاری کنیم که حداقل این نوع مناطق با یک شرایط مطلوب و مطابق استانداردهای ملی و بین‌المللی رشد کنند.

وی با بیان اینکه نهادهای بسیاری در این زمینه تاثیرگذار است، عنوان کرد: عمده بار مسئولیت روی شهرداری و سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور است که برای این نوع شهرها نظم هندسی مشخصی را تعیین می‌کنند.

این کارشناس بافت شهری افزود: شهرداری‌ها ارگان‌هایی است که نظم هندسی را پیاده‌سازی کرده و حوزه گسترش شهر را تعیین می‌کند، سازمان‌هایی مثل نظام مهندسی و شرکت‌های مهندسی که در حوزه ساختمان و شهرسازی و رشته‌های مرتبط با آن فعالیت می‌کند هم نیروی فنی در اختیار دارند که طراحی و نظارت بر توسعه و ساخت و ساز هندسی در مناطق حاشیه نشین را می‌توانند کنترل کنند و بهبود دهند.

منبع: ایسنا

کد خبر 406468

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.