تهیه پیش‌نویس آیین‌نامه راه‌های کشور

رییس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور گفت: پس از ۲۳ سال، با تلاش و مطالعات کارشناسان و در نهایت پس از  صرف شش ماه زمان و برگزاری بیش از ۱۲ جلسه کمیته فنی به صورت مستمر، آیین‌نامه راه‌های کشور تهیه شده که کار بسیار ارزشمندی است.

به گزارش ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، مهدی جمالی‌نژاد با اشاره به ادامه بررسی پیش‌نویس آیین‌نامه راه‌های کشور، اظهار کرد: پس از ۲۳ سال، با تلاش و مطالعات کارشناسان و در نهایت پس از  صرف شش ماه و برگزاری بیش از ۱۲ جلسه کمیته فنی به صورت مستمر، پیش‌نویس این آیین‌نامه تهیه شده است که کار بسیار ارزشمندی است.
 
وی با تاکید بر اینکه در اقدامات آتی در شهرها باید از رویکرد خودرو محور به رویکرد انسان محور بازگردیم، عنوان کرد: البته شاهد هستیم که این گفتمان در شهرهای کشور از کلانشهرها تا شهرهای میانی و کوچک بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته و در واقع رویکرد انسان محوری و ارتقای شاخص‌های زیست محیطی، توجه به حمل و نقل پاک و همگانی، ایمنی راه‌ها و هوشمندسازی شهرها مورد تاکید اقشار مختلف جامعه است.
 
رییس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور با اشاره به اینکه زمانی در طراحی شهرهای اسلامی به دنبال طراحی شاخص‌های معیار این شهرها بودیم، افزود: در نهایت به این نتیجه رسیدیم که شهر اسلامی شهری است که زندگی در آن راحت باشد و اگر همین مبنا را در خصوص ترافیک نیز در نظر بگیریم باید تلاش کنیم تا ترافیک شهری آرام و سهل باشد که در آیین‌نامه جدید راه‌های شهری این اصل به خوبی مورد توجه قرار گرفته است.
 
جمالی‌نژاد با تصویب کلیات آیین نامه راههای شهری، بر تسریع در برگزاری کارگاههای آموزشی در استانها در جهت آموزش نحوه اجرای درست این آیین نامه تاکید و خاطرنشان کرد: مصوبات این جلسه اخیر شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور، پس از بررسی نهایی در آخرین جلسه کمیته فنی، به شورای عالی شهرسازی در وزارت راه و شهرسازی ارسال خواهد شد.
 
وی با اشاره به پروژه قطار حومه‌ای استان اصفهان با بیان اینکه در قانون برنامه ششم توسعه به قطارهای حومه‌ای توجه ویژه شده است، گفت: با این حال و با وجود مصوبه هیئت وزیران، این شرکت هنوز از سوی راه آهن ملی ایجاد نشده است.

رییس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور تصریح کرد: به هرحال براساس تکلیف قانونی، کلیه خطوط ریلی حومه‌ای و شهری بایستی در شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور مورد بررسی قرار گرفته و مصوبه لازم را اتخاذ کنند.
 

جمالی‌نژاد اضافه کرد: از جمله قطارهای حومه‌ای، قطار اصفهان- شاهین شهر است که طرح اجرایی آن چندسال پیش مصوب شده و جزئیات اجرای طرح نیز به استان مروبطه ارایه شده است.

وی با بیان اینکه در اجرای این طرح نیاز به اصلاحاتی بوده که در شورای عالی فنی امور زیربنایی حمل و نقل بررسی و تصویب می‌شود، افزود: بر این اساس، برای آغاز اجرای این طرح، نیاز به اصلاح جزئیات اجرایی مصوبه پیشین شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور بود که در جلسه امروز شورا بررسی شد.

رییس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور پس از بررسی طرح قطار اصفهان- شاهین شهر تاکید کرد: تمامی اقدامات صورت گرفته در خصوص قطار حومه ای اصفهان- شاهین بایستی با کمترین صدمه به فضای سبز حاشیه مسیر باشد؛ لذا ضمن بررسی کارشناسی در جهت کاهش صدمات احتمالی، حتی الامکان این اقدام در فصولی صورت گیرد که امکان جابجایی درختانِ واقع شده در مسیر باشد.

کد خبر 406457

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.