دستگاه‌های اجرایی اصفهان قانون هوای پاک را اجرا نمی‌کنند

رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک و فناوری اطلاعات شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: بسیاری از دستگاه‌ها که مکلف به اجرای قانون هوای پاک بودند، از انجام وظیفه خود کوتاهی کرده‌اند و یا اقدامات آلاینده خود را بر گردن بخش دیگری انداخته‌اند، به همین دلیل هوای کلانشهری مانند اصفهان روز به روز آلوده‌تر شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، امیر احمد زندآور در نطق میان دستور خود در یکصد و دهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه ۲۹ دی ماه در تقویم مناسبت‌های کشورمان روز هوای پاک نامگذاری شده است، اظهار کرد: هدف از نامگذاری این روز به عنوان یک رویداد ملی ایجاد حساسیت در بین اقشار مختلف جامعه، تقویت مشارکت مردمی و افزایش هماهنگی بین بخشی است.

وی با بیان اینکه در فصل زمستان به دلیل شرایط جوی، احتمال آلودگی هوا افزایش می یابد، افزود: از این رو در شرایط بحران آلودگی هوا شهروندان باید آگاه شوند تا از تردد در محدوده های مرکزی و پرترافیک شهرها اجتناب کنند، فعالیت کودکان در محیط های باز محدود شود، افراد مسن یا افراد با بیماری های قلبی و ریوی از منزل خارج نشوند و در محیط های شهری مردم به جای استفاده از وسایل نقلیه شخصی از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنند.

رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک و فناوری اطلاعات شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه برای داشتن هوای پاک و سالم در عصر کنونی که عصر فن آوری و استفاده از وسایل پیشرفته است، باید اقدامی جدی صورت گیرد، ادامه داد: اگر روند آلوده کردن هوا به همین ترتیب پیش رود، به زودی شاهد نابودی محیط زیست خواهیم بود.

وی اضافه کرد: استفاده از وسایل نقلیه عمومی، مترو و دوچرخه، ساخت کارخانه‌ها و پالایشگاه ها در خارج از شهرها، تهیه بنزین با آلودگی کمتر، کاشت درختان و ایجاد فضای سبز در شهرها، حفظ و احیای جنگل ها، استفاده از سوخت گاز طبیعی و انرژی هسته ای، دفع و نابود کردن صحیح زباله ها به ویژه زباله های بیمارستانی از جمله اقداماتی است که با انجام آنها می توان از آلودگی هوا جلوگیری کرد.

زندآور با بیان اینکه قانون هوای پاک در سال ۱۳۹۶ به تصویب مجلس شورای اسلامی و به تأیید شورای نگهبان رسید، افزود: اگر همه دستگاه ها به درستی این مصوبه را رعایت می کردند امروز شاهد این آلودگی هوا نبودیم. این قانون در همان سال به تمام دستگاه‌های ذی‌ربط ابلاغ شد، طبق ماده ۲ قانون هوای پاک تمام اشخاص، دستگاه‌ها و موسسات دولتی و غیردولتی موظفند تا مفاد این قانون را رعایت کنند و سازمان حفاظت محیط زیست مسئول نظارت بر حسن اجرای آن است.

وی تصریح کرد: در ماده ۹ قانون هوای پاک ذکر شده که وزارت کشور مکلف است با همکاری وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت، امور اقتصاد و دارایی زمینه نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی شهری با اولویت شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت را ظرف مدت پنج سال از محل منابع درآمدی ماده شش این قانون از طریق کمک بلاعوض یا ارائه تسهیلات یا صفر کردن سود بازرگانی واردات خودروهای برقی، بنزینی یا هیبریدی، خودروهای الکترونیکی و موتورسیکلت برقی به انجام برساند.

افزایش آلاینده ها به دلیل نبود همکاری بین بخشی است

رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک و فناوری اطلاعات شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه سال های گذشته با اعمال ممنوعیت استفاده از سوخت مازوت در نیروگاه، اجرای طرح معاینه فنی و توزیع بنزین یورو ۴ تلاشهایی در جهت کاهش آلودگی  انجام گرفته است، اضافه کرد: اما همچنان شاهد افزایش آلودگی هوا و تعطیلی شهرها هستیم. به نظر می رسد مهم ترین نقطه ضعف ما در کاهش حجم آلاینده ها نبود همکاری موثر بین بخشی است.

وی اضافه کرد: تاکنون بسیاری از دستگاه‌های ذی ربط که مکلف به اجرای قانون هوای پاک بودند، از انجام وظیفه خود کوتاهی کرده‌اند و یا اقدامات الاینده خود را بر گردن بخش دیگری انداخته‌اند، به همین دلیل هوای کلانشهری مانند اصفهان روز به روز آلوده‌تر شده است.

وی با بیان اینکه «قصه آدم و هوا» رویدادی است که سال گذشته کلید خورد و امسال نیز از ۲۶ آذر ماه و همزمان با روز حمل و نقل آغاز شد و در ۲۹ دی ماه که روز هوای پاک است پایان می یابد، گفت: در طول این ۳۳ روز بیش از ۱۵۰ برنامه متنوع توسط شهرداری در حوزه های مختلف اجرا شده است.

زندآور با اشاره به اینکه برنامه های فرهنگی، بخش مهمی از این رویداد است که درجهت آگاه سازی و فرهنگ سازی شهروندان اجرا می شود، ادامه داد: باید توجه داشت که شهروندان اگر با مدیریت شهری همراهی کنند،‌ رسیدن به داشتن شهری پاک و با کمترین آلودگی دور از انتظار نیست. جا دارد از شهرداری اصفهان و به خصوص معاونت حمل و نقل و ترافیک و سازمان های زیر مجموعه آن و تمام سازمان ها و افرادی که در اجرایی نمودن این رویداد نقشی داشته اند تشکر ویژه صورت گیرد.

وی گفت: کمیسیون حمل و نقل و فناوری اطلاعات نیز به عنوان سیاستگذار و متولی در حوزه حمل و نقل درون شهری اصفهان با همکاری کمیسیون اجتماعی و محیط زیست و معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان در جهت گسترش فرهنگ پیاده روی و دوچرخه سواری به عنوان شیوه های حمل ‌و نقل پاک و انسان محور در روز هوای پاک و در قالب قصه آدم و هوا اقدام به رونمایی از کمپین حمل و نقل پاک می‌کند.

رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک و فناوری اطلاعات شورای شهر اصفهان ادامه داد: اعتقاد ما است که گسترش پیاده روی و دوچرخه سواری به عنوان شیوه های حمل ‌و نقل پاک درون شهری باید بیش از گذشته مورد توجه قرارگیرد. با توجه به اهمیت موضوع حفظ محیط‌زیست، کاهش هزینه های شخصی و عمومی، استفاده از پیاده روی و دوچرخه سواری در مسیرهای کوتاه و متوسط شهری در دستور کار مدیریت شهری قرار گرفته است و تحقق این هدف نیازمند تغییر نگرش به موضوع حمل ‌و نقل و اتخاذ دو رویکرد توسعه حمل‌ و نقل عمومی و پاک و ایجاد محدودیت‌های تردد است.

وی تصریح کرد: اهتمام مدیریت شهری، حرکت در مسیر حمل ‌و نقل پاک با استفاده از وسایل نقلیه بدون آلایندگی یا با حداقل آلایندگی است که مقصد این مسیر به شهری با هوای سالم و به‌اصطلاح «شهر پاک» می‌رسد.

کد خبر 406442

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.