قرار نیست بار افزایش درآمد شهرداری بر دوش مردم باشد

رئیس کمیسیون اقتصادی، مالی و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: انتظار این است که در آخرین سالی که شورای پنجم به‌طور کامل از تصویب تا تحقق بودجه فعالیت دارد، بودجه سال ۹۹ شهرداری با کمترین خطا در اجرا به تصویب برسد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، نصیر ملت صبح امروز (یکشنبه) در یکصد و دهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان در خصوص تقدیم لایحه بودجه سال ۹۹ شهرداری اصفهان به شورا، اظهار کرد: در شرایطی هستیم که دولت از پاسخگویی در قبال وظایف خود شانه خالی کرده و هر روز از اوراق مشارکتی که برای توسعه قسمتی از خدمات شهری در اختیار شهرداری قرار می‌گیرد، به بهانه‌ای می‌کاهد که این موضوع باعث شده شهرداری‌ها در تنگنا قرار بگیرند.

وی افزود: لایحه درآمد پایدار که در مجلس شورای اسلامی مورد بحث است، فرصتی را برای شهرداری فراهم می‌کرد تا باری که بر دوش مردم بود را بتوانند در بخش‌های قابل دفاع توزیع کنند.

رئیس کمیسیون اقتصادی، مالی و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان با تاکید بر اینکه قرار نیست بار افزایش درآمدها بر دوش مردم باشد، تصریح کرد: شهرداری در درآمدزایی محدودیت‌هایی دارد بنابراین مجبوریم ظرفیت‌های شهر را بررسی و به روش‌های مختلف برای درآمدزایی متوسل شویم.

وی با اشاره به نقش پررنگ بخش خصوصی در مشارکت در اجرای پروژه‌های عمرانی شهر، اضافه کرد: انتظار داریم که در آخرین سالی که شورای پنجم به‌طور کامل از تصویب تا تحقق بودجه فعالیت دارد، بودجه سال ۹۹ شهرداری با کمترین خطا در اجرا به تصویب برسد.

ملت خاطرنشان کرد: ۱۰ درصد از درآمد ناخالص داخلی شهر به هزینه نگهداری و توسعه شهر اختصاص می‌یابد، که این موضوع قابل دفاع نبوده و نیاز است تجدیدنظری در اداره شهر داشته باشیم.

وی با بیان اینکه عدم همخوانی خدمات موجود در شهر با میزان استاندارد باعث شده برای تامین منابع مالی، به سمت فروش عوارض و توسعه شهر پیش برویم، گفت: این رویه‌ با کاهش خدمات موجود، منجر به غیرقابل زیست شدن شهر شده و سبب افزایش مهاجرت طبقه خلاق شهر خواهد شد.

اطلاع‌رسانی‌ها درباره بودجه مورد توجه باشد

نائب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان نیز گفت: برخی از شهروندان با اینکه بودجه در حوزه‌های مختلف افزایش می‌یابد، می‌گویند "ما چیزی نمی‌بینیم" که در این خصوص لازم است مردم در جریان اقدامات شهرداری قرار گیرند.

پورمحمد شریعتی‌نیا ادامه داد: مردم کسانی هستند که اعضای شورا را برای آنکه به بهترین شکل در شهر تصمیم‌گیری کنند انتخاب کرده‌اند، بنابراین اطلاع رسانی شایسته به آن‌ها، سبب افزایش امید بین شهروندان خواهد شد.

لزوم توجه به ارتقای حمل‌ونقل در بودجه برای کاهش آلودگی هوا

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و فناوری اطلاعات شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: درصد افزایش بودجه سال آینده نسبت به گذشته، رقم سنگینی است که همت ویژه مدیران شهرداری را برای تحقق آن می‌طلبد.

امیراحمد زندآور افزود: با توجه به استحصال ۶۷ درصدی بودجه شهرداری در سال ۹۸، شهرداری کار سختی برای تحقق ۹۰ درصدی بودجه دارد بنابراین لازم است با اتخاذ تلاش جدی توسط شهرداری، لایحه تخفیف ایام فجر در نظر گرفته شود تا در جهت تحقق بودجه مورد نظر گام‌های مثبتی برداشته شود.

وی ادامه داد: بزرگترین مشکل در کلانشهرها ضعف حمل‌ونقل و افزایش آلودگی هوا است که انتظار می‌رفت کاهش این دو موضوع که تبدیل به بحران در شهرها شده، در بودجه مورد توجه باشد.

عدالت اجتماعی در بودجه مشخص شود

کوروش محمدی رئیس کمیسیون اجتماعی و محیط زیست شورای اسلامی شهر اصفهان نیز با تقدیر از معاونت برنامه‌ریری و حوزه‌های مرتبط با تدوین بودجه در شهرداری، گفت: نیاز است سیاهه‌ای از روند تغییر به سمت تحولات بودجه‌ای در مناطق کم‌برخوردار تدوین شود تا مشخص باشد که چقدر عدالت در بودجه برای این مناطق اتفاق افتاده است.

اولویت‌بندی بودجه بر اساس کیفی‌سازی باشد

عضو دیگر شورای اسلامی شهر اصفهان در این خصوص گفت: رقابت در افزایش درآمدهای شهرداری نباید باعث تحمیل فشارهای بیش از حد بر مردم شود زیرا ما شهر را برای مردم اداره می‌کنیم و به همین دلیل لازم است شهرداری نگرانی‌ها را برای احتمال تحمیل هزینه‌های اضافی بر مردم برطرف کند.

رضا امینی اضافه کرد: بخش بزرگی از اعتبارات بودجه به بخش عمرانی اختصاص یافته و از طرفی با تلفیق بودجه نقد و غیرنقد با حباب مواجه می‌شویم که این موارد از چالش‌های پیش روی شهرداری خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: اولویت‌بندی برای کیفی‌سازی مباحث شهری باید مورد توجه باشد تا در فعالیت‌های شهرداری رکود ایجاد نشود.

کد خبر 406412

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.