از تخریب صف‌ اولی تا سرزنش رای مردم

تخریب رئیس‌جمهور از تریبون نماز جمعه و  تلاش برخی طیف‌ها با هدف ایجاد شکاف در کشور از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز _ یکشنبه ۲۹ دی ماه_ است

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای، از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا، مرور بربخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد. 

روزنامه آرمان ملی، در صفحه نخست امروز با تیتر «از تخریب صف‌اولی تا سرزنش رای مردم» به بررسی تخریب رئیس‌جمهور از تریبون نماز جمعه پرداخت و نوشت: انقلاب امام(ره)سالم بود؛ انتخاب غلط فساد آورد»، این اظهارات مداح نماز جمعه تهران بود که علنا انتخاب و منتخب مردم را از تریبون نمازجمعه زیر سوال برد و هیچ کسی نیز به‌ وی متعرض نشد که چرا دومین مقام رسمی کشور را مورد تخریب قرار می‌دهد. هرچند که‌این رویه سابق براین نیز در جریان نماز عید سعید فطر سال ۹۶ نیز رخ داد و آنجا نیز مداح مراسم رئیس‌جمهور را مورد تخریب قرار داد. جای تعجب دارد در شرایط حساس فعلی که کشور و جامعه نیاز به وحدت، همدلی و پرهیز از نفاق و تفرقه دارد تریبون نماز جمعه در اختیار برخی دلواپسانی قرار می‌گیرد که نه تنها درکی از منافع ملی ندارند بلکه در راستای منافع جریانی خود دست به هر کاری از جمله تخریب رئیس‌جمهور می‌زنند. تاکنون بارها و به کرات مقامات و مسئولان نظام از هر تریبونی به لزوم حفظ وحدت و انسجام ملی تاکید کرده‌اند و مردم و جریانات سیاسی را به پرهیز از تفرقه‌افکنی و نفاق توصیه کردند. با این حال کم نبوده زمان‌هایی که برخی‌ افراد با استفاده از تریبون‌هایی که در اختیار داشته‌اند با هدف قرار دادن رئیس‌جمهور، دولت و مجلس در جهت تخریب، تخطئه و تفرقه‌افکنی قدم برداشته‌اند. سخنرانی‌ها و مداحی‌های از پیش برنامه‌ریزی شده با هدفی مشخص که همواره دولت و به‌خصوص رئیس‌جمهور را نشانه می‌گیرد. مداحی‌هایی که شاید معروف‌ترین آنها به نماز عید فطر سال ۹۶ بازگردد. جایی که میثم مطیعی مداح مراسم درانتقادی صریح به روحانی خطاب به وی گفت:‌ «ای نشسته صف‌اول! نکنی خود را گم» که پس از آن این شعر تحت عنوان صف اول معروف شد. هر چند که انتقادات دیگری نیز در تخریب مذاکرات هسته‌ای، وزیر امور خارجه، رئیس‌جمهور و... توسط برخی ائمه جمعه، سخنرانی‌ها و مداحی‌های مختلف ابراز شده است. با این حال تا پیش از این هر زمان شعری در مخالفت از تریبون‌های عمومی مثل نماز جمعه در حضور مقامات و مسئولان ارشد نظام پخش می‌شد خطاب مستقیما اهانت یا تخریبی علیه شخص خاصی نداشت بلکه صرفا یک سیاست یا رویه را نقد می‌کرد. این در حالی است که در نماز جمعه‌ای که گذشت مداح مراسم به طور مشخص رئیس‌جمهور را غیرانقلابی و رای مردم را غلط خواند. سیدرضا نریمانی مداح نماز جمعه بود که در حضور سران و مقامات لشکری و کشوری اینگونه به تخریب رئیس‌جمهور پرداخت «با تمام فسادها اما مانده است انقلاب پاینده زخم‌ها خورده‌ایم پی‌درپی، از مدیری که انقلابی نیست؛ ما علیه فساد جنگیدیم، باید این نکته را به یاد آورد؛ انقلاب امام سالم بود، انتخاب غلط فساد آورد». اینگونه هجمه به منتخب ملت آن هم از تریبون نماز جمعه و غلط خواندن رای مردم سابقه نداشته و مشخص نیست که مسئولان ستاد نماز جمعه بر چه اساسی تریبون وحدت بخش نماز جمعه را در اختیار چنین افرادی برای تخریب چهره و شخصیت مسئولان نظام قرار می‌دهند.

روزنامه ابتکار، در صفحه نخست امروز با تیتر «حیات تندروها زیر سایه دوقطبی‌سازی» به بررسی تلاش برخی طیف‌ها با هدف ایجاد شکاف در کشور پرداخت و نوشت: این روزها همگی از شرایط خاص و ویژه کشور صحبت می‌کنند؛ شاید «اتحاد» تنها کلیدواژه حل مشکلات باشد. جریان‌ها، نهادها و نخبگان همگی تاکید دارند که باید در چنین فضا و شرایطی فضا برای حضور همه سلایق و جریان‌ها فراهم شود تا شاید با همبستگی راه حل مشکلات هموار شود. درست در زمانی که اعتماد عمومی به واسطه عملکرد مسئولان و تصمیم‌گیرندگان دچار خدشه جدی شده است تنها شفاف‌سازی و حضور همه سلایق می‌تواند دوباره آن را بازسازی کرده و اعتماد جامعه را بهبود بخشد. اما به نظر می‌رسد این صحبت‌ها فقط در حد همان سخنرانی‌ها و اظهارنظرهای برخی مسئولان و شخصیت‌ها باقی مانده است و در عمل شاهد چنین رویکردی نیستیم. یک ماه دیگر بیشتر تا انتخابات اسفندماه باقی نمانده است اما نه فضای کشور انتخاباتی است و نه حتی تلاش می‌شود به این سمت حرکت کند. تایید بر مشارکت بالا می‌شود اما شرایط آن فراهم نمی‌شود. برخی طیف‌ها در ماه‌های اخیر به شدت بر دوقطبی کردن جامعه و ایجاد دوگانه خودی و غیرخودی فضا را به سمت التهاب بیشتر پیش می‌برند؛ امری که درست نقطه مقابل «اتحاد» قرار دارد.

برخی از افراد که اتفاقا ابزار و امکانات و رسانه‌های مختلفی از جمله رسانه ملی هم در اختیارشان است به گونه‌ای رفتار می‌کند که شکاف ایجاد شده بین مردم هر روز عمیق‌تر می‌شود. گویا منافع آنها در ایجاد این شکاف و دوقطبی کردن جامعه نهفته است. می‌خواهند همیشه مردم را به دو طبقه دوست و دشمن و یا خودی و غیرخودی تبدیل کنند. آنها رفتارشان اینگونه است که گویی مالک این کشور محسوب می‌شوند و حتی تا اینجای کار هم که اجازه حضور رقیب داده شده است از سر لطف این جریان بوده است. نمونه این رفتارها را می‌توان در اظهارات برخی از نمایندگان این طیف تندرو دید. از جمله این افراد حسن عباسی است که اخیرا با لحنی بسیار تند و توهین‌آمیز به شخصیت‌ها و افراد دیگر جریان‌های سیاسی حمله می‌کند. او اخیرا در یکی از سخنرانی‌های خود فریاد زنان اصلاح‌طلبان را «جریان نفاق» معرفی کرده است. اما این‌ بار مانند همیشه فقط توهین و تهمت نبود بلکه پا را فراتر گذاشته و تهدید علنی به قتل فعالان سیاسی اصلاح‌طلب کرده که در چارچوب قوانین و مقررات مصوب جمهوری اسلامی به اظهارنظر و تحلیل رخدادهای اخیر پرداخته‌اند. این فرد که سابقه پررنگی در به هم زدن صفوف اتحاد دارد این بار به بهانه شهادت سپهبد شهید قاسم سلیمانی برای چندمین بار نوک پیکان انتقاد خود را به سوی اصلاح‌طلبان نشانه رفت و صراحتا به مصطفی تاجزاده، رئیس‌ و بعضی اعضای دولت توهین و نیز تهدید کرد. 

روزنامه همدلی، در صفحه نخست امروز با تیتر « دست‌خالی اصلاح‌طلبان» به بررسی ردصلاحیت های گسترده اصلاح طلبان پرداخت و نوشت: بلاتکلیفی و سردرگمی اصلاح‌طلبان که از چند ماه قبل‌‎تر از شروع ثبت نام برای ورود به مجلس یازدهم شروع شده بود، با رد صلاحیت گسترده کاندیداهای متمایل به این جبهه توسط شورای نگهبان، وارد فاز جدیدی شده است؛ اگر چه بخش وسیعی از رد صلاحیت شده‌ها، اعتراض رسمی خود را به شورای نگهبان اعلام کرده و رایزنی‌ها نیز در این مورد افزایش یافته است، اما به هر حال باید منتظر بررسی مجدد اعتراضات مطرح شده توسط شورای نگهبان، و اعلام نتیجه نهایی توسط این شورا بود. آنچه در این میان آشکار است، اینکه در بررسی هیات‌های نظارت، فقط حدود ۳۰ درصد داوطلبان احراز صلاحیت شده‌اند. از طرفی تقریبا صلاحیت اکثریت قریب به اتفاق اصلاح‌طلبان، مورد تایید قرار نگرفته است. اما مساله‌ای که باعث حساسیت بیشتری در این زمینه شد، حذف و خارج شدن بیش از نیمی از نمایندگان مورد حمایت اصلاح‌طلبان در مجلس دهم‌ با دلایلی کلی از گردونه رقابت‌ها بود.

با توجه به اینکه تعداد بسیار کمی از اصلاح‌طلبان ثبت نام کننده در انتخابات مجلس یازدهم از فیلتر تائید صلاحیت شورای نگهبان عبور کرده‌اند، عملا پیش‌بینی می‌شود که در صورت عدم تائید اعتراض کنندگان، جبهه اصلاح‌طلبی در برخی از حوزه‌های انتخاباتی فاقد نماینده بوده و از پیش میدان رقابت را به جناح مخالف، واگذار کرده باشد.

این رد صلاحیت‌ها باعث شد تا شورای عالی سیاستگذاری جبهه اصلاح‌طلبان طی بیانیه‌ای اعلام کند که این‌ جبهه بر اساس راهبرد مصوب خود، در صورت نبودن کاندیداهای شاخص اصلاح‌طلب در حوزه‌های انتخابیه، لیستی به مردم معرفی نخواهد کرد. در این بیانیه، ضمن اعتراض جدی به رویه در پیش گرفته شده، آن را تلاشی برای تشکیل مجلسی یکدست توصیف کرده و این رویه، پس از تهدیدهای خارجی بزرگترین تهدید علیه منافع ملی کشور دانسته شده است.

روزنامه دنیای اقتصاد، در صفحه نخست امروز با تیتر «پرش بورس به ابرکانال ۴۰۰» نوشت: توقف شاخص کل بورس پشت مرز ۴۰۰ هزار نیز به درازا نکشید و در اولین جلسه معاملاتی این هفته نماگر اصلی بازار سهام با رشد بیش از ۱۰ هزار واحدی در یک قدمی کانال ۴۱۰ هزار ایستاد. به این ترتیب بازدهی بورس تهران از ابتدای سال جاری به ۱۳۰ درصد رسیده تا سهام همچنان پیشتاز بلامنازع بازارهای داخلی باشد. با این وجود سقف‌شکنی‌های بورس تهران در اولین جلسه معاملاتی هفته تنها به ورود قاطع شاخص کل به ابرکانال جدید محدود نمی‌شود. ارزش معاملات خرد بورسی نیز روز گذشته برای نخستین بار از مرز تاریخی ۳۶۰۰ میلیارد تومان گذر کرد و این در حالی بود که ۵۰۰ میلیارد تومان تقاضای منتظر در سقف‌های قیمتی از خرید سهام باز ماند. آماری که از تقابل دیدنی عرضه و تقاضای سهام در روز گذشته حکایت دارد. پس از ۶ جلسه متوالی تجربه رشد قیمت‌ها، گروهی از معامله‌گران، به خصوص بازیگران بزرگ حقوقی انگیزه‌های قدرتمندی برای شناسایی سود دارند. از سوی دیگر همچنان جریان ورود نقدینگی به حدی قدرتمند است که اجازه نداده عرضه‌های حجیم و گسترده مسیر قیمت‌ها را معکوس کند. مساله‌ای که رصد جریان پول‌های ورودی را برای پیش‌بینی ادامه مسیر ضروری می‌کند. در صورتی که این جریان با وقفه‌ای محسوس همراه شود، آن‌گاه بهانه‌های صعودی سهام و انگیزه‌های خریداران محک خواهد خورد.

کد خبر 406369

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.