تحلیل فرآیند انعقاد اجرای پروژه‌های مشارکتی از منظر سرمایه‌گذاران

مدیر پژوهش، خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان با اشاره به پروژه پژوهشی تحلیل فرآیند انعقاد قرارداد و اجرای پروژه‌های مشارکتی در امور سرمایه گذاری و مشارکت‌ها از منظر سرمایه‌گذاران، گفت: در این پژوهش با تحلیل فرآیندهای موجود، مشکلات کلیدی اجرای پروژه‌های مشارکتی بررسی شده است.

سعید ابراهیمی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: مروری بر ساختار شهرداری‌های کشور حاکی است که امور سرمایه‌گذاری در آنها سابقه چندانی نداشته است؛ اگرچه قبل از آن نیز به صورت موردی، پروژه‌هایی در سطح شهرداری‌ها به روش سرمایه‌گذاری مشارکتی اجرا شده، اما هیچ‌گاه به صورت سیستم یکپارچه نبوده است.

وی افزود: اگرچه در برخی شهرداری‌ها، سازمان سرمایه‌گذاری یا سایر ساختارها به وجود آمده، اما به دلیل نبود زیرساخت‌های قانونی (آئین نامه مشارکت، ضوابط و مقررات نحوه ورود شهرداری‌ها به سرمایه‌گذاری مشارکتی با بخش خصوصی) توفیق چندانی نداشته‌اند و این خلأ قانونی همیشه وجود داشته است.

مدیر پژوهش، خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان ادامه داد: با توجه به گسترش شهر اصفهان و افزایش روز افزون وظایف شهرداری، مدیریت امور سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های شهرداری اصفهان درصدد جذب حداکثری سرمایه‌گذاران برای مشارکت با شهرداری است.

وی با بیان اینکه فرآیند جذب و انعقاد قرارداد برای سرمایه‌گذاران اهمیت زیادی دارد، گفت: یک فرآیند زمان‌بر و با بروکراسی زیاد می‌تواند مانع مهمی برای سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مختلف باشد.

ابراهیمی تاکید کرد: با توجه به تجربیات شهرداری اصفهان در جذب سرمایه‌گذاران پژوهش تحلیل فرایند انعقاد قرارداد و اجرای پروژه‌های مشارکتی در شهرداری اصفهان تعریف شده که در آن با تحلیل فرآیند موجود انعقاد قرارداد و اجرای پروژه‌های مشارکتی بررسی و مشکلات کلیدی آن برای اصلاح مشخص شده است.

وی ادامه داد: در پژوهش تحلیل فرایند انعقاد قرارداد و اجرای پروژه‌های مشارکتی در شهرداری اصفهان، از میان سه روش شبیه‌سازی، مدیریت فرایند کسب و کار و شش سیگما که از جمله روش‌های اساسی در تحلیل فرایندها محسوب می‌شود، از روش تحلیلی شش سیگما به عنوان رویکردی کارا و اثربخش در بهبود فرایند انعقاد قرارداد و اجرای پروژه‌های مشارکتی شهرداری اصفهان استفاده شده است.

مدیر پژوهش، خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان با بیان اینکه رایج‌ترین متدولوژی در شش سیگما جهت بهبود وضعیت موجود فرایندها، متدولوژی DMAIC شامل پنج مرحله تعریف، اندازه‌گیری، تحلیل، بهبود و کنترل است، گفت: هدف از این پژوهش در مرحله اول شناسایی مشکلات و خطاها و در مرحله دوم ارائه راهکارهایی برای کاهش یا برطرف کردن آنها در فرآیند انعقاد قراردادهای مشارکتی است.

وی تصریح کرد: بدین منظور پژوهش بر اساس فازهای شش سیگما در چهار فصل تقسیم‌بندی شده که فصل نخست شامل مقدمات، تعاریف، مفاهیم و ادبیات موضوع در خصوص پژوهش است و خروجی آن به عنوان ورودی فصل بعد در طراحی مبانی اجرای پژوهش میدانی استفاده می‌شود و جهت گردآوری اطلاعات لازم در خصوص فرایند که در فاز اول DMAIC مورد نیاز است، به تهیه شناسنامه‌های ایستگاه‌های کاری شناسایی شده پرداخته شده است.

ابراهیمی اظهار کرد: در خصوص فاز اندازه‌گیری، به طراحی پرسش‌نامه بر اساس اندازه‌گیری میزان بحرانی بودن خطاهای امکان‌پذیر در این فرایند منجر شده است؛ همچنین فاز سوم از متد DMAIC فاز تحلیل نتایج است و به همین منظور در کنار تکنیک‌های آماری و غیرآماری مورد استفاده از تکنیک تحلیل حالات بالقوه خطا (FMEA) که یک ابزار نظام‌یافته بر پایه کار تیمی است و در تعریف، ارزیابی، پیشگیری و یا حذف علل و اثرات مشکلات سیستم به کار گرفته می‌شود جهت تکمیل و جمع‌بندی نتایج استفاده شده است.

وی ادامه داد: این روش یک تکنیک آینده‌نگر است و با محاسبه عدد ریسک مربوط به مشکلات شناسایی شده، بحرانی‌ترین خطاها را شناسایی و وزن‌دهی می‌کند.

مدیر پژوهش، خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان گفت: با توجه به نتایج این پژوهش، ایستگاه "امتیاز انشعابات" و "صدور پروانه" از چالشی‌ترین ایستگاه‌های موجود هستند و ایستگاه " مهلت اعلام نظر تا اعلام نتیجه گشایش پاکت‌ها" کم چالش‌ترین ایستگاه از دید سرمایه‌گذاران بوده است.

وی خاطرنشان کرد: برای فاز بهبود فرآیند اقداماتی مانند ایجاد سامانه مدیریت اطلاعات زمین‌ها و دارایی‌های شهرداری، امکان‌سنجی و ارائه اطلاعات کامل پروژه‌ها قبل از شروع فراخوان، ایجاد پنجره واحد سرمایه‌گذاری مشارکتی، تفاهم با ادارات برق و آب برای تسهیل اعطای امتیاز انشعابات و رتبه‌بندی سرمایه گذاران را می‌توان پیشنهاد داد.

کد خبر 406359

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.