اکران ۹ فیلم ایرانی در استانبول

فیصل سویسال و ابوالحسن داوودی؛ دو کارگردان مطرح سینمای ترکیه‌ و ایران طی پنلی در استانبول به بررسی و تحلیل آثار دو کشور پرداختند.

به گزارش ایمنا، فیصل سویسال و ابوالحسن داوودی کارگردانان سینمای ترکیه‌ و ایران طی پنلی در چارچوب برنامه «روزهای فیلم ایران» در سالن کنفرانس «آکادمی بی‌اوغلو» استانبول به سوالات شرکت‌کنندگان در این رویداد هنری پاسخ دادند.

ابوالحسن داوودی، سازنده فیلم «رخ دیوانه» که قبل از این پنل اکران شده بود، درباره پدیده سانسور در سینمای ایران اظهار کرد: «انقلاب تحولات ایدئولوژیک فرهنگی به همراه داشت و موجب سانسور در سینما شد. بنابراین سینماگران قبل از انقلاب دچار مشکل شدند. نسل بعدی، از جمله بنده برای یافتن زبان سینمایی سازگار با انقلاب تلاش کردیم.»

وی در این نشست که فرهاد عیوضی، کارگردان ایرانی مدیریت آن را بر عهده داشت، گفت: «تاحدودی محدودیت ها رفع شده و فیلمسازان به موضوعات دیگری می‌پردازند. کارگردانان جوان ما بدون توجه به مجوز و محدودیت‌ فیلم می‌سازند و تصویر جدیدی از سینمای ایران را ارائه خواهند کرد.»

داوودی با اشاره به دشواری اخذ مجوز در مقایسه با ترکیه تصریح کرد: «در ایران مراحلی سختی برای نمایش یک فیلم سپری می‌شود. حتی درصورت داشتن پرونده نمایش و ساخت فیلم، باز امکان توقف اثر وجود دارد.»

سویسال نیز که اخیرا فیلم مشترکی با ایران ساخته است، در زمینه ویژگی‌های سینمای ترکیه گفت: «آثار مجید مجیدی و عباس کیارستمی به دلیل ارائه تعریف جدید از انسان در جهان معروف هستند. آنها بیشتر رفتارهای انسانی اهمیت می دهند تا مسائل روزمره. اقتصاد در سینمای ترکیه مهم‌ترین فاکتور به شمار می‌رود. به همین دلیل فیلم‌هایی که ساخته می‌شوند، بیشتر گیشه‌ای هستند. امیدوارم که این روند تغییر یابد.»

برنامه مذکور توسط وابسته فرهنگی سرکنسولگری ایران در استانبول و شهرداری منطقه بی‌اوغلو برگزار می‌شود. ۹ فیلم ایرانی نیز از تاریخ ۱۷ الی ۱۹ ژانویه در سالن سینمای «آکادمی بی‌اوغلو» خیابان استقلال (نزدیک میدان تقسیم) اکران می‌شود.

منبع: آناتولی

کد خبر 406341

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.