مصرف شکر چه تاثیری بر مغز دارد؟

بررسی‌های جدید محققان روی خوک‌ها نشان داد شکر همانند مواد مخدر می‌تواند عملکرد شیمیایی مغز را تغییر دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، زمانی که ما چیز جدیدی یاد می‌گیریم یا اتفاق لذتبخشی را تجربه می‌کنیم، سیستم پاداش مغز فعال می‌شود. چندین قسمت مغز از طریق مواد شیمیایی طبیعی با یکدیگر مرتبط هستند تا به یادگیری و تکرار رفتارهایی که دانش ما را بهبود می‌بخشد، کمک کند. 

گروهی از محققان دانمارکی به منظور بررسی تاثیر مصرف شکر بر عملکرد شیمایی مغز و سیستم پاداش آن، مطالعه جدیدی روی خوک‌ها انجام دادند. آن‌ها برای نیل بدین هدف، از روش‌های پیچیده تصویربرداری PET با آگونیست‌های گیرنده اپیوئید و آنتاگونیست‌های گیرنده دوپامین استفاده کردند تا سیستم پاداش مغز این حیوانات را بررسی کنند.

محققان برای مدت ۱۲ روز پشت سر هم و روزانه به مدت یک ساعت، به خوک‌ها محلول "ساکاروز" دادند، سپس ۲۴ ساعت پس از آخرین مصرف ساکاروز، مغز آن‌ها را اسکن کردند. یک روز پس از شروع آزمایش نیز تعدادی از موش‌ها تحت اسکن PET قرار گرفتند.

نتایج بررسی‌های جدید نشان داد سیستم‌های دوپامین و اپیوئید مغز خوک‌ها پس از ۱۲ روز مصرف شکر، بسیار تغییر کرد؛ سیستم اپیوئید که قسمتی از ترکیب شیمیایی مغز را تشکیل می‌دهد و با سلامتی، لذت و شادکامی مرتبط است، یک روز پس از مصرف شکر در این حیوانات فعال شد.

به گفته محققان مصرف شکر تاثیرات فیزیولوژیکی زیادی بر بدن دارد که نشان می‌دهد ماده غذایی سالمی نیست، اما بهتر است مطالعات دیگری در مورد تاثیر مصرف شکر بر مغز  روی انسان‌ها انجام شود

نتایج این مطالعه در مجله Scientific Reports منتشر شده است.

کد خبر 406337

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.