۲۹ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۵
سماق چه خواصی دارد؟

سماق دارای خواص بی‌شماری مانند حفظ سلامت قلب، مقابله با سرطان، بهبود عملکرد دستگاه گوارش و کاهش وزن بدن است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، سماق یکی از پرکاربردترین ادویه‌ها در سراسر جهان است که در طبخ بسیاری از غذاها به کار می‌رود. این گیاه درختچه‌ای است به ارتفاع سه تا چهار متر که گل‌های آن حنایی رنگ بوده و دارای میوه‌های خوشه‌ای شکل به رنگ قرمز و قهوه‌ای است؛ در ابتدا طعم این گیاه گس است، اما زمانی که کاملا می‌رسد، ترش می‌شود. سماق سرشار از ویتامین C، پروتئین، فیبر، آنتی اکسیدان، اسیدهای چرب امگا ۳ و پلی فنول‌هایی مانند تانن است. در ادامه به بررسی بعضی از خواص دارویی این گیاه می‌پردازیم:

حفظ سلامت قلب

 سماق سرشار از آنتی اکسیدان‌های قوی است که صدمات ناشی از رادیکال‌های آزاد را در بدن خنثی می‌کند و مانع بروز بیماری‌های قلبی مانند سکته مغزی و سکته قلبی می‌شود. همچنین نتایج مطالعات زیادی نشان می‌دهد که تانن‌های موجود در سماق نقش موثری در کاهش کلسترول و چربی خون داشته و به پیشگیری از بیماری‌های قلبی کمک می‌کند.

مقابله با سرطان

آنتی اکسیدان بالای موجود در این گیاه، مانع بروز بیماری‌های مزمن مانند سرطان می‌شود. موضوع قابل توجه اینکه زمانی که عصاره سماق همراه داروهای شیمی‌درمانی مورد استفاده قرار بگیرد، تاثیر این داروها افزایش یافته و به بهبود سریع‌تر این بیماری کمک می‌کند. به گفته محققان سماق یکی از ادویه‌های موثر در پیشگیری و درمان سرطان به شمار می‌آید.

بهبود عملکرد دستگاه گوارش

سماق حاوی مقدار زیادی تانن است که اشتها را تحریک می‌کند و برای درمان درد و زخم معده مفید است؛ مصرف سماق پودر شده به کاهش حالت تهوع و استفراغ در بسیاری از افراد کمک می‌کند، ناراحتی‌ها و اختلالات گوارشی را بهبود می‌بخشد و برای درمان یبوست نیز بسیار مفید است. علاوه بر این، سماق ادرارآور است و نقش مهمی در دفع مواد سمی از بدن دارد.

کاهش وزن

شماق به دلیل داشتن مقادیر بالای ویتامین C، خاصیت چربی سوزی دارد و برای لاغری شکم و کاهش وزن مفید است. همچنین اسید اسکوروبیک موجود در سماق، باعث دفع چربی و سلول‌های مرده و آسیب دیده می‌شود؛ بنابراین مصرف سماق باعث می‌شود جذب چربی در بدن کاهش یابد. علاوه بر این، مصرف دمنوش سماق باعث تحریم متابولیسم بدن شده و عمل هضم غذا را بهبود می‌بخشد.

کد خبر 406336

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.