تردد کامیون‌ها در نیشابور جان شهروندان را به خطر انداخته است

شهردار نیشابور گفت: به دلیل وجود جاده ترانزیتی مشهد - تهران شاهد عبور خودروهای حامل سوخت، مواد شیمیایی و خطرناک از بافت داخلی شهر نیشابور هستیم که مخاطرات زیادی برای شهروندان و افرادی که از این مسیر تردد می‎کنند، به همراه دارد.

به گزارش ایمنا، علی نجفی اظهار کرد: بزرگراه مشهد - تهران شهر نیشابور را به دو قسمت شمالی و جنوبی تقسیم کرده است، با توجه به توسعه شهر در بخش شمالی به نوعی بزرگراه شمالی از وسط شهر عبور می‎کند.

وی ادامه داد: اگرچه هنوز این محور را از اداره راه و شهرسازی تحویل نگرفته‎ایم و مسئولیت زیرساختی آن با این اداره است، اما از نظر ایمنی تهدیدی جدی برای شهر و مردم محسوب می‎شود، به طوری که در فروردین‎ماه سال قبل شاهد واژگونی و آتش گرفتن یکی از تانکرهای حامل بنزین در این محور بودیم.

شهردار نیشابور با اشاره به وضعیت احداث کنار گذر جنوبی این شهر، عنوان کرد: اگرچه در اجرای معابر و گذرگاه‌های جدید باید برای پروژه بازده و تراز اقتصادی تعریف شود، اما در کمربندی جنوبی نیشابور این مسئله لحاظ نشده است.

نجفی افزود: کاربری‎های اطراف این کمربندی خدماتی هستند و از نظر اقتصادی توجیهی ندارند، از سویی با توجه به اینکه شهرداری‎ها با مشکلات مالی بسیاری دست به گریبان هستند، به تنهایی نمی‎توانند چنین پروژه‎های سنگینی را اجرا کنند.

وی اظهار کرد: در تلاش هستیم با رایزنی از محل کمیسیون ماده ۵ و کمیسیون امور زیربنایی مجوز تغییرات موضعی در اطراف کنار گذر جنوبی نیشابور صادر شود تا پروژه صرفه اقتصادی پیدا کند.

شهردار نیشابور گفت: از دیگر مواردی که منجر به تاخیر در اجرای پروژه شده، تغییر طرح جامع و تفصیلی بوده است؛ به رغم اینکه در طرح تفصیلی محدوده‎ای برای اجرای طرح کنار گذر جنوبی مشخص شده بود ولی در طرح جامع این محدوده تغییر کرده که باید پیگیری‎های لازم برای رفع مشکل صورت گیرد.

محمدی اضافه کرد: با وجود تمام مشکلات، مدیر پروژه کمربندی جنوبی نیشابور مشخص شده است، پروژه تاکنون هیچ‏ گونه پیشرفت فیزیکی نداشته و در حال حاضر املاک واقع در مسیر پروژه توسط کارشناسان در حال شناسایی هستند تا با رایزنی با مالکان به توافق‌هایی دست پیدا کنیم و گام‎های اولیه برداشته شود.

وی ادامه داد: در برآورد اولیه ۱۰ میلیارد تومان برای قطعه اول پروژه پیش‌بینی اعتبار شده است. با توجه به اینکه به دلیل مشکلات ترافیکی در گذر ۳۰ متری طالقانی باید گذر جنوبی هرچه سریع‌تر احداث شود، از حدود سه ماه قبل شهرداری نیشابور با جدیت پیگیر اجرای این پروژه است.

شهردار نیشابور افزود: منابع شهرداری به تنهایی تکافوی اجرای پروژه را نمی‎دهد، باید پتانسیل‎های اقتصادی در کنار پروژه تعریف و بخشی از هزینه‎ها از محل عائدی پروژه تامین شود.

وی یادآور شد: پروژه کنارگذر جنوبی نیشابور در دو فاز اجرا می‎شود که فاز اول دو کیلومتر خواهد بود و در فاز اول پروژه اتصال بلوار رسالت به سمت جاده کاشمر عملیاتی می‎شود.

شهردار نیشابور تصریح کرد: در حال حاضر خودروهای سنگین که می‎خواهند از محور تهران به سمت کاشمر و شهرهای جنوبی استان عزیمت کنند، باید از داخل شهر تردد کنند که از نظر ایمنی و ترافیکی مشکلات و تهدیدهای خاص خود را به همراه دارد که اگر این پروژه اجرایی شود بخش اعظمی از ترافیک هسته مرکزی شهر نیشابور به خصوص ۳۰ متری طالقاتی کم خواهد شد.

وی گفت: بر اساس مصوبه شورای شهر نیشابور شهرداری نمی‎تواند هزینه‎ای را در کنار گذر جنوبی داشته باشد و باید از محل منابع درآمدی که ناشی از اجرای پروژه است، آن را به سرانجام برساند.

منبع: ایسنا

کد خبر 406317

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.