خرمالو میوه زیبایی

خوردن ‌مداوم آب سرد و کبد چرب، چهار مزیت شگفت انگیز غذاهای پر ادویه و تند، ارتباط "قهوه و شکلات" با هوش انسان، رژیم غذایی ‌سخت مرگبارتر از چاقی و خوردن و خرمالو میوه زیبایی را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به ‌گزارش ‌خبرنگار ایمنا، خوردن مداوم آب سرد، مزاج معده ‌و اعضاء مجاور مثل کبد را به سمت سردی می‌برد ‌و باعث بروز بیماری می‌شود. یکی از ویژگی های نوشیدن آب یخ، خاموش‌ کردن حرارت غریزی بدن است. نوشیدن آب یخ باعث رفع تشنگی، تقویت معده، افزایش ‌اشتها، زیبا شدن رنگ چهره، دفع بخارات ‌و رطوبت بخشی ‌بدن است اما مصرف زیاد آب سرد هم مشکلات زیادی ‌را به همراه دارد به ‌طوری که موجب سوء مزاج می شود و تمام اعصاب بدن را دچار اختلال می‌کند.

هضم غذا عملی بسیار مهم و حیاتی است چون بدن  به مواد مغذی و نوشیدنی‌ها نیاز دارد تا به درستی ‌کار کند و سالم بماند. به طور کلی هضمِ‌اول در معده ‌و دستگاه گوارش رخ می‌دهد تا غذا را برای جذب توسط کبد آماده کنند ‌و هضم دوم در کبد، عروق و اعضا دیگر رخ می‌دهد. چرب شدن کبد و شیوع این بیماری مربوط به مصرف بی‌رویه آب یخ است. سیستم گوارشی بدن دارای دمای ‌خاصی است که با مصرف آب یخ دچار افت شدید دما شده ‌و نخستین عارضه آن وقفه ‌در جریان طبیعی ‌سیستم گوارشی ‌و اختلال در گردش ‌خون است که در اصطلاح عامیانه می‌گوییم؛ روند هضم دچار سکته شده است.

بهتر است از مصرف آب ‌یخ هنگام انجام تمرینات ورزشی ‌پرهیز کنید. زمانی ‌که ‌ورزش می‌کنید، بدن گرمای ‌زیادی ‌تولید ‌خواهد کرد ‌و نوشیدن ‌آن ‌بلافاصله ‌پس ‌از تمرینات ورزشی ‌به واسطه عدم تطابق دماها می‌تواند اثر منفی بر دستگاه گوارش داشته باشد. برخی افراد به دردی مزمن ‌در معده دچار خواهند شد زیرا مصرف آب ‌یخ پس از انجام ورزش می‌تواند به بدن ‌شوک وارد کرده ‌و موجب معده درد شود. اگرچه نوشیدن آب ‌در دمای اتاق به روند گوارش کمک می‌کند، اما نوشیدن آب یخ احتمال ایجاد یبوست ‌را افزایش می ‌دهد. آب یخ موجب انقباض روده شده ‌و همین امر باعث  تشدید یبوست در فرد می ‌شود.

رژیم گرفتن از چاقی مرگبارتر است

چاقی با افزایش خطر بروز بیماری‌های قلبی، سکته مغزی، دیابت نوع دو و سرطان می‌تواند برای فرد مرگبار باشد. با این حال پیروی از یک رژیم غذایی سخت برای جلوگیری از اضافه وزن ممکن است به نوبه خود از این هم کشنده‌تر باشد. تحقیقات جدید نشان می‌دهد که گرفتن رژیم‌های غذایی سخت با ایجاد اختلال در عملکرد میکروبیوم روده بیش از چاقی سلامت بدن را به خطر می‌اندازد.

تأثیر چرخه وزن از اختلالی که در کار میکروبیوم ایجاد شده، ناشی می‌شود. دلیل آن این است که ‌وقتی افراد وزن خود را تغییر می‌دهند، میکروب‌های موجود در روده برای تطبیق ‌خود با شرایط جدید نیاز به ‌زمان دارند. افراد میزان ‌کالری ‌و ‌برخی ‌از مواد مغذی دریافتی ‌خود ‌را کاهش ‌می‌دهند ‌تا ‌در محدوده «وزن سالم» باقی بمانند. اما جالب است بدانید که کاهش ‌یا افزایش وزن و بازگشت ‌آن ‌به دفعات متعدد در نتیجه تغییر در رژیم غذایی ‌که چرخه وزن (Weight-cycling) یا ‌چرخه ‌یو ‌یو ‌نام دارد، ممکن است نسبت ‌به ‌چاقی اثرات منفی ‌بیشتری ‌داشته ‌باشد.

چرخه ‌وزن ‌در ‌نتیجه ‌ایجاد ‌تغییرات ‌عمده ‌در عادات غذایی ‌اتفاق ‌می‌افتد. ‌نتایج ‌مطالعه‌ای ‌که ‌به ‌تازگی ‌در مجله Nature به ‌چاپ رسیده ‌است، ‌از آن ‌حکایت ‌دارد ‌که ‌وقتی افراد در صدد کاهش یا افزایش وزن برمی‌آیند، تغییرات زیادی در بدن ‌آنها ایجاد می‌شود که بر فشار خون، قند خون، کلسترول ‌و میکروبیوم تأثیر می‌گذارد. یکی دیگر از اثرات مرگبار رژیم‌های غذایی، ‌تشکیل چربی‌های مضر است. برخی از برنامه‌های غذایی ‌ناسالم ‌و غیراصولی به افزایش ‌چربی ‌احشایی ‌یا چربی ‌شکمی ‌کمک ‌می‌کند ‌که ‌در ‌ترشح هورمون‌های مرتبط با بروز بیماری‌های قلبی، دیابت و التهاب نقش دارد.

ارتباط "قهوه و شکلات" با هوش انسان

قهوه ‌حاوی شش ماده فعال کافئین، اسید کلروژنیک، اسید کینیک، اسید کافئیک، کوئرستین ‌و فنیلیندان است که فواید مختلفی را برای مغز ارائه می ‌کنند ‌و کافئین یکی از آنها است. زمانی که با کمبود خواب مواجه ‌هستیم یا نیاز داریم که ‌برای انجام کارهای خود بیدار بمانیم، قهوه یکی از شناخته شده‌ترین نوشیدنی های است ‌که برای ‌افزایش ‌سطح هوشیاری به آن پناه می بریم. از سوی دیگر، مصرف شکلات می تواند به بهبود خلق و خوی انسان کمک کند. اما مشخص شده است که این خوراکی ‌ها ممکن است به مغز ما نیز کمک کنند.

زمانی ‌که ‌درباره مواد ‌شیمیایی مشترک موجود در قهوه و کاکائو فکر می کنیم، کافئین ‌نخستین ‌چیزی است که به ذهن خطور می کند. معمولا تمام فواید قهوه را با ‌کافئین مرتبط می دانیم ‌و در مورد کاکائو یا شکلات ‌ممکن است گزارش هایی درباره فواید فلاونوئیدها را به خاطر آوریم. اما قهوه و شکلات دارای مواد شیمیایی ‌دیگری هستند که نقش آنها در تقویت توانایی شناختی انسان ‌و محافظت ‌از مغز ثابت شده است.

به طور کلی، مواد شیمیایی ‌غالب ‌در قهوه یا مواد مرتبط ‌با کافئین نشان داده اند که عملکرد شناختی را تقویت کرده، به واسطه واکنش آنتی اکسیدانی از نورون ‌ها ‌محافظت کرده ‌و التهاب را کاهش می ‌دهند. هرچه نورون های ما سالم‌تر باشند، توانایی و انعطاف پذیری در ایجاد ارتباطات جدید ‌و یادگیری بهتر خواهد بود.

شکلات، به ‌ویژه شکلات تلخ یا کاکائو دارای فواید شگفت انگیز مشابه با مواردی است که به واسطه مصرف کافئین می ‌توانیم از آنها بهره‌مند شویم. مصرف شکلات تلخ همانند قهوه ممکن است بهبود فوری در عملکرد شناختی را موجب شود. سطوح بالای فلاوانول در شکلات تلخ بهبود در عملکرد حافظه فضایی ‌و کاهش زمان های واکنش را نشان داده است. سطوح بالای فلاوانول پردازش اطلاعات دیداری را بهبود بخشیده است.

خرمالو میوه زیبایی

خرمالو افزون ‌بر فایده‌هایی همچون ‌کاهش وزن، تقویت سیستم ایمنی بدن، بهبود عملکرد گوارش، انرژی‌زایی ‌و ‌خاصیت ضدسرطانی ‌و آنتی‌اکسیدانی، تاثیر شگفت‌انگیزی نیز بر مو و پوست صورت دارد. این میوه به «میوه زنان» هم مشهور است زیرا حاوی موادی است ‌که ‌وظیفه زیبایی ‌پوست ‌و مو و حفظ جوانی ‌را بر عهده دارد. ضمن اینکه با وجود طعم شیرینش، کم کالری است به‌همین دلیل توسط متخصصان تغذیه به افرادی که به‌دنبال کاهش وزن هستند، توصیه می‌شود.

ماسک این میوه ‌حاوی ویتامین‌های A، E و کاروتن و برای شفافیت پوست بسیار نتیجه‌بخش است. همچنین مصرف خوراکی این میوه برای افراد ‌با ‌موهای کم‌پشت، خشک و آسیب‌دیده به دلیل وجود زینک ‌یا ‌روی موثر است و باعث ‌تقویت آن می ‌شود. از آن جا ‌که چربی بیش از اندازه باعث بسته شدن منافذ پوست ‌و در نتیجه منجر به ‌جوش و حتی ‌تغییر رنگ آن خواهد شد، استفاده از ماسک خرمالو، چربی انباشه شده پوست شما را متعادل ‌و مثل یک پاک‌کننده طبیعی برای رفع آلودگی‌های ‌سطحی ‌پوست ‌عمل می‌کند.

این ‌میوه ‌دارای ‌ترکیباتی ‌است ‌که ‌مصرف ‌آن، ‌چه ‌به ‌صورت ‌خوراکی ‌و ‌چه ‌ماسک ‌می‌تواند ‌باعث ‌جوان‌سازی، ‌نشاط ‌و ‌سلامت ‌دوباره ‌پوست‌تان ‌شود. ‌خواص ‌طبیعی ‌و آنتی‌باکتریالی این میوه نارنجی‌رنگ با محرک‌های بیرونی و درونی بدن مبارزه و از پدید آمدن نشانه‌های پیری جلوگیری می‌کند. خرمالو حاوی آنتی‌اکسیدانی به‌نام «لیکوپن» است که مانند یک کرم ضد آفتاب طبیعی از آسیب پرتوهای اشعه UV جلوگیری می‌کند. مصرف روزانه این ماده با آسیب‌ها و صدمات بافت‌های سلولی پوست مقابله ‌و رطوبت لازم برای پوست ‌را حفظ می‌کند. این ویژگی از ایجاد چین و چروک‌های بیشتر روی پوست ‌هم جلوگیری می‌کند.

چهار مزیت شگفت انگیز غذاهای پر ادویه ‌و تند

با وجود عطر و طعم محبوب غذاهای پر ادویه و تند، بعضی ‌از افراد از آنها فاصله می گیرند زیرا حس گرم و تند بودن آنها را غیرقابل تحمل می دانند. در موارد دیگر، مردم بر این باورند که برای سالم ماندن باید ادویه ها را از رژیم غذایی خود به طور کامل حذف کنند. یکی از اساتید برجسته پزشکی در دانشگاه تورنتو معتقد است که هیچ مدرکی وجود ندارد که ادویه ها برای سلامتی مضر باشند. از ادویه جات و ترشی جات باید لذت برد، و هیچ مدرکی مبنی بر ضرر غذاهای تند برای سلامتی وجود ندارد. چهار مورد از فواید ادویه جات عبارت است از. :

مفید برای سلامت قلب

یک‌ مطالعه منتشر شده در سال ۲۰۱۷، میزان مرگ و میر کمتری را در  ‌اثر ‌بیماری قلب ‌و عروق، سکته قلبی ‌و سکته مغزی ‌در بین افرادی که فلفل قرمز مصرف کرده اند، نشان داد. در حالی که علت ان اثبات نشده است، دیگران پیشنهاد کرده اند که ادویه جات ‌و فلفل می ‌تواند سطح کلسترول LDL را در بدن کاهش دهد. مطالعات دانشمندان نشان می ‌دهد که لذت بردن از عطر و طعم تند راهی مهم برای کاهش مصرف نمک ‌و فشار خون، بدون توجه به نوع غذا و میزان مواد غذایی است.

سوزاندن کالری بیشتر

براساس مطالعه دانشگاه پوردو، با خوردن فلفل قرمز افراد کالری بیشتری می سوزانند و بعد از خوردن فلفل قرمز اشتهای آنها کم می شود. این تأثیر به ویژه در افرادی که ‌به طور منظم غذاهای تند مصرف نمی کنند، بسیار قوی تر است.

پیشگیری از سرطان

کپسایسین، ماده ای که فلفل قرمز را تند و داغ می کند، از نظر برخی از متخصصان دارای خاصیت ضد سرطانی است ‌و همان تأثیرات برخی از داروهای سرطانی را روی بدن دارد.

تسکین درد

کپسایسین همچنین ممکن است با کنسل شدن یا از بین رفتن هرگونه احساس درد ‌در بدن همراه باشد. مکانیسم موجود با هدف قرار دادن یک ماده شیمیایی ‌مغز موسوم به “ماده P” کار می کند که در موارد آسیب  نقش مهمی دارد.

کد خبر 406300

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.